۱۵ مهر ۱۳۹۱، ۹:۰۵

گزارش اختصاصی مهر:

ایستگاه 24 جشنواره تئاتر استان مرکزی /تئاتر پله ارتقاء فرهنگی

ایستگاه 24 جشنواره تئاتر استان مرکزی /تئاتر پله ارتقاء فرهنگی

اراک - خبرگزاری مهر: تئاتر در ایستگاه بیست و چهارم در استان مرکزی به پایان رسید، جشنواره ای که به عقیده تئاتری ها، با نقد منصفانه آن می توان در سالهای بعدی با کیفیت بالاتری برگزار شود تا گام های تعالی فرهنگ و هنر بلندتر برداشته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره تئاتر پس از یک سال انتظار و تلاش گروه های نمایشی استان، هشت نمایش را در بخش مسابقه ودو نمایش را در بخش جنبی به روی صحنه برد.
 
آثار برگزیده از میان 33 نمایش ارسالی به جشنواره به انتخاب داوران، قدرت‌الله فتحی، خداداد خدام و کوروش نریمانی انتخاب شدند.
 
دبیر جشنواره می گوید: سه نمایش از اراک، دو نمایش از ساوه ، یک نمایش از خمین و یک نمایش از دلیجان در این جشنواره حضور داشتند.
 
سینا دلشادی افزود: مائده طهماسبی، فرشید ابراهیمیان و امیر آتشانی داوران دور پایانی جشنواره هستند که در مراسم اختتامیه عصر جمعه برگزیدگان هر بخش از جشنواره بیست و چهارم استان مرکزی را برای ورود به جشنواره منطقه ای و ملی معرفی می کنند.
 
بر اساس سنت هم باشد از همان ابتدای جشنواره نقدها بر کم و کیف جشنواره بیست و چهارم شروع شد، که با در نظر نگرفتن برخی نقدهایی که از منظر کارشناسی نبودند، برخی نقدها اما از روی دلسوزی و نگاه کارشناسانه بود.
 
نتایج ماراتن هنری
 
در این جشنواره پس از رقابت گروههای هنری، با رای هیئت داوران  تنها یک نمایش"وقتی از بریدگی های خونبار عصب می گذرد" به نویسندگی رضا شاه بداغی و کارگردانی سید مهدی محمدی ازخمین به جشنواره منطقه ای راه یافت.
 
سالن پرو فسور حسابی فرهنگسرای آئینه این روزها تبدیل به پلاتویی با پارچه و داربست تبدیل شده بود. نمایش " وقتی از بریدگی ها ی خونبار عصب می گذرد" و " شاه لیر به روایت مردم کوچه و بازار" دراین  سالن در فضایی نامناسب به روی صحنه رفتند. ورود صدای بلندگوهای خارج از سالن و نبود تهویه مناسب در طی اجرای این نمایش ها بارز بود.
 
نبود سالن باکس استاندارد و به تبع آن نبود فضای کافی جهت تماشاگران باعث شد که بسیاری از علاقمندان پشت درهای بسته سالن بمانند این در حالی بود که بسیاری از تماشاگران بر روی زمین نشسته و از خط فرضی که برای تماشاگران در نظر گرفته بودند جلوتر رفته بودند و حتی برخی نیز ایستاده آن را تماشا کردند.
 
ساخت یک سالن باکس استاندارد در اراک درخواستی تئاتری ها است که سال هاست از سوی مسئولین بی پاسخ مانده است.
 
پایین آمدن سطح جشنواره به دلیل کاهش آموزش
 
سید مهدی محمدی کارگردان " وقتی از بریدگی ها ی خونبار عصب می گذرد" در خصوص جشنواره بیست و چهارم به خبرنگار مهر گفت: من پنجمین دوره ای است که در جشنواره حضور دارم و معتقدم سطح کیفی جشنواره نسبت به دورهای قبل خصوصا اوایل دهه 80 پایین آمده است.

وی افزود: شاید دلیل اصلی این کاهش کیفیت نبود آموزش درست، و رفتن پیشکسوت های تئاتر از استان باشد.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر این جشنواره از کمبود امکانات اجرایی و سخت افزاری رنج می برد و در واقع این جشنواره امکانی برای اجرای تئاتر حرفه ای ندارد .
 
دبیرخانه در اندیشه راهکار باشد

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی جشنواره باید دنبال راهکارهای مناسب تری جهت ارتقا جشنواره باشد، اظهار داشت: در سال های گذشته، قبل از آغاز جشنواره از کارگردانان خواسته می شد که نظرات و پیشنهادات خود را جهت برگزاری هرچه بهتر جشنواره مطرح کنند. اما امسال شاهد چنین روندی نبودیم.

سمیه سبزیچی بازیگر نمایش " طاعون " نیز با تاکید بر اینکه سطح جشنواره نسبت به سه سال گذشته هیچ تغییری نکرده گفت: من احساس می کنم سطح کیفی جشنواره پایین آمده زیرا ما شاهد حرکت درجا هستیم و هیچ پیشرفت یا حرکت رو به جلویی نمی بینیم.

وی افزود: علاوه بر بحث آموزش و نادیده گرفته شدن پیشکسوتان مسائل حاشیه ای ضربه ای مهلک به بدنه تئاتر استان زده است و باعث شده تئاتر استان ما در یک نقطه ایست کند.
 
سبزیچی ادامه داد: البته نباید مسائل اقتصادی را نیز نادیده گرفت، تئاتر وقتی پیشرفت می کند که تمام دغدغه اهالی آن تئاتر باشد، این در حالی است که مسائل مالی و پایین بودن دستمزدها باعث شده خیلی ها از هنر دور شوند که نمی توان بر آن خرده گرفت.
 
اعتراض به بازبینی ها
 
حسام الدین لک  کارگردان نمایش " آقالیلا" که در بازبینی رد شده است گفت: در بخش بازبینی هیچ رتبه بندی وجود نداشت که گروه حداقل بداند در چه جایگاهی قرار گرفته  که حذف شده است.
 
وی با بیان اینکه هیچ پاسخ قانع کننده ای در خصوص اعتراض او و تعداد دیگری از کارگردانان داده نشده گفت: من همچنان بر اجحاف و ناداوری در بخش بازبینی اصرار دارم .

لک اضافه کرد: کار " آقالیلا" کاری سالم در چارچوب تئاتر بود و ما پاسخ اصلی خود را در اجرای عموم از تماشاگران گرفته ایم اما موضوع قابل تامل این است که چرا این کار جهت اجرا در بخش جنبی پذیرفته نشده است.

وی در پایان گفت: اصرار ما جهت حضور در بخش جنبی معرفی سه بازیگر اصلی " آقالیلا" فروزان عسگری، امین آبکار و محمد کارگر به اهالی تئاتر بود که متاسفانه به آن نرسیدیم.
 
آغاز جشنواره راس ساعت
 
در کنار نقدهایی که بر این جشنواره رفت این جشنواره نسبت به دوره های قبل مزیت هایی نیز داشت.
 
آغاز جشنواره راس ساعت مقرر و اعلام شده از ویژگی های این جشنواره بود. مدیر اجرایی جشنواره در خصوص این اتفاق گفت: تمام تلاش کمیته اجرایی این دوره در اجرای منظم جشنواره است.
 
صالحی افزود: در راستای تحقق این امر دکورها و نورپردازی های نمایش ها چندین ساعت قبل از اجرا آماده و تکمیل می شود.


وی با اشاره به اینکه در دوره های قبل به دلیل برخی بی نظمی ها نمایش ها با تاخیر اجرا و اعتراض اهالی تئاتر و تماشاگران را به همراه داشت، اظهار داشت: تمامی نمایش ها راس ساعت مقررو طبق جدول زمان بندی شده آغاز و درهای سالن بسته می شود و اجازه ورود و خروج به هیچ یک از افراد داده نخواهد شد.

تعزیه ریشه نمایش ایرانی

تئاتر امروز هر چه باشد ریشه در نمایش ایرانی چون سوگ سیاووشان و تعزیه دارد. برگزاری تعزیه مجلس نامه امیرکبیر به کارگردانی مهدی دریایی در بخش جنبی جشنواره قابل تامل بود.
 
امروز تعزیه فارغ از نمایش های که برپا می شود جزو نمایش های متعالی جهان به شمار می رود و کاش این هنر پایه ای باشد بر تلاش هنری هنرمندان تئاتر.
 
تئاتر پله ایست برای ارتقاء سطح فرهنگی جامعه که می تواند حفاظت و اشاعه کننده فرهنگ بومی و ملی ایران اسلامی باشد. قطعا جشنواره ویژگی های مثبت دیگری نیز داشت که جای آن دارد به تمامی دست اندکاران و هنرمندان ایستگاه بیست و چهارم خداقوت جانانه ای گفت.
 
گزارش: سمیه انصاری فر
کد خبر 1712824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha