۱۵ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۱۰

بهمن اکبری:

مخاطب کتاب الغدیر جهان اسلام است/علامه امینی ولایت را جایگزین خلافت کرد

مخاطب کتاب الغدیر جهان اسلام است/علامه امینی ولایت را جایگزین خلافت کرد

رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این که مولف کتاب الغدیر، به جهان اسلام، دفاع عالمانه را بجای دفاع متحجرانه و متعصبانه یاد می دهد،گفت: مخاطب کتاب الغدیر جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنگره ملی غدیر (ویژه بزرگداشت علامه شیخ عبدالحسین امینی) با محوریت مباحثی چون بررسی ویژگیهای کتاب شریف الغدیر، بررسی دیدگاه غدیر با موضوع بیداری اسلامی، بررسی اندیشه های فقهی، کلامی و اخلاقی علامه امینی و بررسی جایگاه ولایت در افکار و آثار علامه امینی با برگزاری 5 نشست تخصصی، غدیر و الگوی مدیریتی و اقتصادی مبتنی بر آن، زنان و الغدیر، روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر، غدیر و بیداری اسلامی با محوریت وحدت و بررسی راهکارهای تبلیغی و نشر پیام غدیر با حضور تنی چند از اندیشمندان و شخصیتهای فرهنگی و دانشگاهی کشورمان چهاردهم آبان ماه در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام بهمن اکبری رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ارائه مقاله ای با عنوان الغدیر گفتمانی نو برای درک اسلام، کتاب شریف الغدیر را برکه نورانی و عالم گستر مرحوم آیت الله علامه امینی خواند.

وی گفت: الغدیر، کتاب بزرگی است که از دغدغه یک عالم از درک یک حقیت بزرگ نشات گرفته است. وی  در این کتاب نخواسته که پاسخگوی افرادی باشد که منکر مکتب تشیع هستند، بلکه می خواهد بگوید ما از پنجره و منظر غدیر و از چشمه فیاض و بزرگ غدیر می توانیم اسلام را دوباره بخوانیم.
 

اکبری در ادامه سخنانش افزود: علامه امینی اسلام را در یک نظام فکری و یک سازمان و یا گفتمان جدید بازخوانی کرده است. مخاطب الغدیر، جهان اسلام است و به جهان اسلام می گوید اگر می خواهید چیزی را بپذیرید، باید آنرا مستند بپذیرید. عمر علامه امینی مصروف استنادپذیری شد. وی برای این استنادپذیری مجبور می شود سفرهای مختلفی به بلاد مختلف نماید و این مرد بزرگ با عمل خویش و در جهت استنادپذیری آنچه که در الغدیر آورده است، یک توریسم علمی را پایه ریزی کرد و با هر سفر سندی بر اسناد خود در الغدیر افزود.

رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: علامه امینی، دفاع عالمانه را به جای دفاع متعصبانه و دفاع متحجرانه جایگزین می کند و به جهان اسلام می آموزد که در مسیر تعصب و خرافه گام برندارید و از عقاید خود دفاع تعصب آمیز نکنید.

وی یادآور شد: در منظر علامه امینی هیچ کتابی ابتدا به ساکن، ضاله نیست مگر اینکه با تحقیق و پژوهش از منظر اثباتی بی هیچ تعصبی در حوزه پرسش و پاسخ بر حتمیت ضالیت آن پی ببرد. بخش دیگری که در گفتمان علامه امینی در کتاب شریف الغدیر بعنوان محور اصلی به آن پرداخته است، نگاه ایشان به نظام سیاسی است. هر اندیشه ای که ادعای اجتماعی بودن می کند و هر نظام فکری که ادعا می کند برای جامعه و محوریت آن صاحب نظریه است و این نظریه ها را به دکترین و این دکترینها را در حوزه اجرایی به عمل گذارد و خود را صاحب فلسفه سیاسی کند باید سه نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در اندیشه خود طراحی کند.


وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: علامه امینی در تدوین نظام سیاسی، ولایت را جایگزین خلافت می کند. عنوان خلافت یک مفهوم کاملا زمینی است و کاملا در اجتماع انسانی ظهور پیدا می کند اما مفهوم ولایت یک مفهوم و امر قدسی است؛ یک امر اشراقی است و حضرت علامه نشان می دهد در نظام سیاسی که در گفتمان الغدیر توصیه می شود "ولایت و ولایت مداری" به مفهوم عمیق خودش جایگزین خلافت اسلامی است. دومین سخن علامه این است که عصمت را جایگزین عدالت حداقلی می کند. عدالت در اقل خودش یعنی ترک معاصی و آنچه که در گفتمان الغدیر مطرح است نمی توان به خلافت به معنای کسی که دارای عدالت حداقلی است اکتفا کنیم.

رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی ادامه داد: وحدت اسلامی مسأله مهم  و دغدقه ذهن و زبان علامه امینی است. الغدیر نیامده است تا صفوف مسلمین را بشکند و جدایی بیفکند. الغدیر آمد تا صفوف مسلمین را متحد کند و انسجام اسلامی را در سطح جهان اسلام ایجاد نماید. بنابراین در الغدیر "وحدت، همبستگی و همگرایی جایگزین تفرقه و واگرایی است" و نیز احراز هویت اسلامی. علامه در الغدیر تلاش می کند برای مسلمانان هویت بسازد، احراز هویت اسلامی که جایگزین یک حرکت انفعالی و دگرستیزی باشد. او در الغدیر می گوید مسلمانان باید عناصر هویتی خودشان را اثبات نمایند.

اکبری گفت: مجموعه الغدیر، یک حرکت فعال عالمانه، یک عمل ارادی و اختیاری بوده است، الغدیر یک عمل انفعالی، عکس العملی غیر ارادی برخاسته از یک مجموعه سوالاتی که بخواهد به آنها پاسخ بدهد، نبوده است. از الغدیر باید به عنوان یک جنبش اجتماعی علمی سخن گفت. الغدیر یک جریان است، الغدیر ساخت یک جریان علمی در جهان اسلام و شیعه است.

کد خبر 1736085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha