پروفسور چارلز تالیافرو استاد کالج سنت اولاف مینهسوتای آمریکا و فیلسوف دین معاصر در مورد جایگاه و مقام سهروردی در تاریخ فلسفه به خبرنگار مهر گفت: سهروردی یکی از مهمترین فیلسوفان ایرانی است که بعنوان بنیانگذار مکتب اشراق شناخته میشود.
وی تصریح کرد: سهروردی فلسفه نوافلاطونی را با عرفان ترکیب کرد و یکی از مهمترین فیلسوفان نوافلاطونی به شمار می رود.
وی افزود: زبان سهروردی زبان پیچیده ای است. علت این است که در آثار او تأثیر زبان از عرفان و آرای فلسفی و ادبی او وجود دارد.
وی در خصوص نحوه آشنایی اندیشمندان غرب از آرای سهروردی نیز تصریح کرد: متأسفانه اندیشمندان غربی شناخت زیادی از آرای سهروردی ندارند و آثار این فیلسوف ایرانی چندان به زبان انگلیسی ترجمه نشده است.
مؤلف "راهنمایی مقدماتی بر زیبایی شناسی" یادآور شد: اما در اواسط قرن بیستم توجه ای به آراء و آثار او در غرب شده است. خود من در مقاله ای از آرای اشراقی او دفاع کرده ام. سهروردی معتقد است که روح نهایتاً به خدا می پیوندد و با او یکی می شود. این مبنای فلسفی اشراق او را تشکیل می دهد.
استاد پیشین دانشگاه آکسفورد تصریح کرد: فلسفه اشرق سهروردی یک فلسفه عرفانی اشراقی به شمار می رود. او در سن 37 سالگی از دنیا رفت و در این مدت زمان کوتاه آثار بسیار مهمی را از خود به جای گذاشت که جای تعجب دارد.
مؤلف "راهنمای آکسفورد درباره الهیات" تأکید کرد: با توجه به اقبال و توجهی که در خصوص ترجمه آثار سهروردی به زبان انگلیسی در غرب پدید آمده مطمئن هستم این فیلسوف ایرانی در آینده بیشتر در غرب مطرح خواهد بود. در حال حاضر آثار او از جمله فلسفه اشراق، شکل نور و رساله عرفانی و نظری وی سه اثری هستند که به زبان انگلیسی ترجمه شده اند.
نظر شما