به گزارش خبرنگار تلويزيوني " مهر"، بيشترين هزينه يك برنامه زنده تصويري پس از امكانات فني به مجري اختصاص دارد. مجري هاي حرفه اي معمولا" از دستمزد بالايي برخوردارند و به دليل اينكه تعداد اندكي از مجريان تلويزيون توانايي لازم براي اجراي برنامه هاي مختلف را دارند، تهيه كنندگان تلويزيوني به دنبال جذب مجري هايي تمايل پيدا مي كنند كه هم دستمزد كمتري بگيرند و هم از نظر چهره براي بيننده ناشناخته باشند و همين تنوع باعث جذب مخاطب شود. اما هيچ كدام از اين مجري ها پيش از قرار گرفتن جلوي دوربين هيچ دوره يا آموزش خاصي نديده اند و تهيه كنندگان تنها وابسته به خلاقيت هاي فردي شخص هستند.
جهانگير الماسي، بازيگر سينما و تلويزيون درباره حضور مجريان تلويزيون گفته است: به عقيده من معيار خوش چهره بودن افراد يك مساله سليقه اي است و مشخصه هايي همانند آراستگي، شرم، نظافت و حيا در مقابل صفاتي چون وقاحت، بي دانشي و پررويي بايد مطرح باشد و از نظر من اگر يك مجري نسبت به اين معيارهاي كلي و مثبت توجه و تسلط كافي داشته باشد يك مجري خوب و قابل قبول به شمار مي رود. مساله برخورداري از دانش نيز يك عنصر اصلي و اساسي براي حضور در رسانه ملي به شمار مي رود و بدون بهره مندي از اين عنصر، شخص نبايد به خود اجازه حضور بدهد.
وي در ادامه درباره ارزيابي خود از فعاليت مجريان تلويزيون اظهار داشت: به عقيده من اگر مجري اشتباهي كند، تقصير به گردن تهيه كننده است. در يك دوره اي با غالب شدن نظرگاه اقتصادي، تهيه كنندگان به سمت صرفه جويي در هزينه هايشان پيش رفتند و براي اينكه پول كمتري خرج كنند، به استفاده از مجرياني دست زدند كه به خاطر برخورداري از دانش و تخصص كمتر، دستمزد كمتري نيز دريافت مي كردند. افزايش چشمگير اين نگاه كه در ديگر عرصه هاي اجتماعي هم به چشم مي خورد، به عرصه مجري گري لطمه زد.
ارتباط برقرار كردن مجري اصل اول موفقيت يك برنامه است. برقراري ارتباط با بيننده به اين مفهوم است كه مجري بتواند شرايطي را ايجاد كند كه مخاطب يك برنامه را از ابتدا بدون احساس خستگي تا انتها دنبال كند و به فكر عوض كردن شبكه تلويزيون نيفتد يا حتي اگر بيننده اي در جستجوي يافتن شبكه ها به برنامه را براي چند ثانيه تماشا كرد، ديگر به جستجوي خود ادامه ندهد و جذب برنامه شود. برقراري ارتباط با مخاطب حاصل چهره و صداي جذاب و اجراي در خور توجه و زيبا است كه در اين ميان دانش و تجربه مي تواند راهنماي بسيار مناسبي براي مجري باشد. پذيرش يك شخص به عنوان مجري در تلويزيون حايز شرايط پيچيده و در عين حال بي قاعده اي است. بيشتر صاحب نظران و منتقدان تلويزيون بر اين باورند كه بسياري از مجري هاي به وسيله برخورداري از آشنا يا به عبارتي پارتي وارد تلويزيون شده اند و استانداردهاي مورد نياز براي حضور يك مجري در جلوي دوربين لحاظ نشده است.
سيد مهدي طباطبايي نژاد، مدير گروه تاريخ ، فرهنگ و هنر شبكه يك سيما، در اين خصوص اعتقاد دارد: در حال حاضر بيشتر مجريان تلويزيون ما با مشكل بيان، چهره و دانش عمومي مواجه هستند. مساله بيان و اندام يك مجري از اهميت زيادي برخوردار است، اما اين همه ماجرا نيست. مهمترين ويژگي كه يك مجري بايد از آن بهره مند باشد اينكه بينندگان اجازه ورود به منازل مردم را داشته باشند و مخاطب حاضر به پذيرش وي باشد. يعني آنچه حضور مجري و ادامه فعاليت او را بيمه مي كند، پذيرش و نگاه مخاطب است و مسايل بيان و چهره و دانش مجري در درجه هاي بعدي اهميت قرار دارد؛ اگر چه بسيار مهم است.
اين مدير تلويزيون خاطر نشان ساخت: در صورتي كه يك مجري بتواند با مخاطب ارتباط پيدا كند و به خانه او راه يابد، حتي با وجود ايراد در يكي از عناصر چهره و بيان، باز هم مي تواند از محبوبيت برخوردار باشد و پس از چند برنامه مخاطب با عيب ظاهري مجري كنار مي آيد. هر چند كه اندام، ايستايي، بيان، كلام و سواد مجري از اهميت ويژه اي برخوردار است. اما همچنان مهمترين عنصر، برقراري ارتباط است. درحال حاضر مشكل جدي تلويزيون مساله اجرا است.
طباطبايي نژاد درباره اينكه به نظر مي رسد مشكل مجري گري در تلويزيون به وجود "رابطه غالب بر ضابطه" مي تواند مربوط باشد، بيان نمود: آنچه كه به آن "رابطه" اطلاق مي شود، در اصل شناخت است. هيچ مدير تلويزيون اين قدر بي عقل نيست كه روابط فاميلي خود را بر اصول انتخاب مجري براي يك برنامه ترجيح بدهد و برنامه اش را خراب كند. اگر هم اين اتفاق بيفتد به خاطر اشتباه در تشخيص است. من رابطه را قبول ندارم و به نظرم در گروه هاي مختلف تلويزيون استفاده از مجرياني كه به وسيله فراخوان دعوت به كار شده اند، تجربه چندان مطلوبي به شمار نمي رود و از ميان تمامي افراد كه حتي انتخاب مي شوند كمتر از يك يا دو نفر به كار خود ادامه مي دهند. اما شناخت و يك مقدار سليقه مدير نسبت به توانايي مجري را قبول دارم.
در حال حاضر بيشتر مجري هايي كه در شبكه هاي مختلف تلويزيوني كار مي كنند، به اصطلاح تلويزيوني نيستند. يعني بيشتر اين افراد از ميان گويندگان راديو يا حتي ديگر بخش هاي توليد صدا و سيما جذب شده اند و پيش از اينكه مجري تلويزيوني باشند، فاقد هر گونه تجربه و آموزشي بوده اند. طي چند سال اخير تلويزيون پا را از اين هم فراتر گذاشته است و به سراغ بازيگران نيز رفته است و از آنها در برنامه هاي مختلف استفاده مي كند. البته جالب اينكه بسياري از اين مجري ها مدت زيادي هم جلوي دوربين نمي مانند و در يك مدت زمان كم و بيش مشخص محو مي شوند و مجري هاي ديگري جاي آنها را مي گيرند.
محمد حسين نيرومند، كارشناس و محقق رسانه، درباره شرايط مجري گري در شبكه هاي مختلف سيما به خبرنگار تلويزيوني " مهر " گفت: مساله بر سر اين است كه بايد ببينيم توقع رسانه از مجري چيست و توليد كنندگان برنامه از مجري چه مي خواهند. ما در اين زمينه با دو گونه مجري مواجهيم. يك گروه مجري هايي هستند كه مولفند و توانايي اجراي برنامه را بر اساس خط كلي برنامه و اندوخته هاي علمي خود دارند و گروه ديگر را مجري هايي تشكيل مي دهند كه اجرا كننده صرف هستند و وابستگي به متن و گفته هاي دست اندركاران توليد دارند.
وي ادامه داد: در سالهاي گذشته به دليل اينكه كمتر توليد كنندگان اعتماد مي كردند كه برنامه را به دست مجري بسپارد، تعداد مجريان مولف تلويزيون كم شدند. اگر تلويزيون به سمتي حركت كند كه مجري ها بيشتر مطالعه كنند و از توانايي ها اجرايي بالاتر و دانش روز برخوردار شوند، در عرصه مجري گري تلويزيون شرايط بهتري فراهم مي آيد. بخش عمده اي از جذابيت و برقراري ارتباط اين برنامه مرهون اجراي خوب اين مجري است. به عقيده من در زمينه هنري، جامع الشرايط بودن مجري از اهميت زيادي برخوردار است كه مجري هاي ما، كمتر از اين ويژگي برخوردارند. به نظر من تلويزيون براي دستيابي به مجرياني توانا و مطلع و مسلط از اهالي مطبوعات بيشتر مي تواند استفاده كند.
نيرومند با اشاره به اينكه رويكرد تلويزيون در استفاده از مجري ها بايد تغيير كند، توضيح داد: وقتي مجري خوب در تلويزيون كم باشد، رسانه مجبور به استفاده از منابع مختلف تامين نيروي انساني مي شود كه راديو يا بازيگران سينما از جمله اين منابع است. اين مساله از آنجا ناشي مي شود كه تلويزيون كمتر به تربيت مجري انديشيده است. به عقيده من هر چند كه تلويزيون يك رسانه بصري شناخته مي شود و تصوير در اين رسانه از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، اما به طور كلي همچنان تسلط بر كلام و استفاده از كلام نافذ، رمز موفقيت يك مجري به شمار مي رود كه تلويزيون بايد در انتخاب افرادي كه از اجرايي خوب و سواد و اطلاعات قابل توجهي برخوردارند، وسواس بيشتري نشان دهد.
نظر شما