۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۵۶

به رهبری منوچهر صهبایی/

ترنم "لحظه های بی زمان" ارکستر زهی ایران در شیراز/ "سه گانه ایرانی" برای ارکستر زهی اجرا شد

ترنم "لحظه های بی زمان" ارکستر زهی ایران در شیراز/ "سه گانه ایرانی" برای ارکستر زهی اجرا شد

شیراز – خبرگزاری مهر: ارکستر زهی ایران با هنرنمایی نوازندگان با تجربه و چهره های شناخته شده سازهای زهی کشور در کنار نوازندگان جوان تر این ژانر، به رهبری دکتر منوچهر صهبایی به اجرای آثار ارکسترال ایرانی ساخته روزبه تابنده پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنجشنبه ارکستر زهی ایران در تالار احسان به صحنه رفت در دوبخش پس از اجرای رپرتوار لحظه های بی زمان سه گانه ایرانی را که برای ارکستر زهی تنظیم شده را به مخاطبان شیرازی ارایه کرد.

ارکستر زهی ایران که با آثاری از روزبه تابنده به رهبری دکتر منوچهر صهبایی در نهمین شب دهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز به صحنه رفت در این کنسرت ابتدا لحظه های بی زمان را برای ویلن و ارکستر زهی تقدیم مخاطبان کرد. سولیست ویلن این قطعه میلاد عالمی بود که 15 دقیقه به طول انجامید.

مقدمه چهارگاه نیز بر اساس تنظیمی برای کمانچه و ارکستر زهی از موومانهایی بود که توسط این ارکستر به اجرا در آمد تا پس از آن با اجرای قطعه طلوع که بر اساس ملودی کمانچه از اردشیر کامکار تنظیم شده است بخش نخست این کنسرت را به پایان ببرد.

اجرای سه گانه ایرانی برای ارکستر زهی در سه موومان

در بخش دوم این کنسرت که پس از 20 دقیقه تنفس آغاز شد هنرمندان ارکستر زهی ایران که به رهبری یکی از برجسته ترین موسیقی دانان شناخته شده ایران به صحنه رفتند تا به معرفی و اجرای آثار روزبه تابنده بپردازند سه گانه ایرانی تنظیم شده برای ارکستر زهی در سه موومان ارایه شد.

در موومان نخست این کنسرت که 9 دقیقه بود موضوع انتظار نهفته است تا شنونده در دقایقی که به انتظار می گذرد هرلحظه منتظر وقوع اتفاقی قرار گیرد. تعلیق حاکم بر چند دقیقه نخست موومان انتظار، کنایه ایست از این حقیقت پنهان که خود نفس انتظار، بخش غیر قابل انکاری از هستی و هویت ماست.

پس از موومان انتظار، موومان دوم که این نیز هشت  دقیقه به طول کشید سرشار از تقلا و حرکت بود. ریتم نامتقارن هشت ضربی باعث نوعی فضای پیش بینی ناپذیر در نقاط گرهی موومان می شود.

سه گانه ایرانی ارکستر زهی ایران در گام سوم در مواجهه با فاجعه قرار می گیرد تا زمانی 11 دقیقه و 30 ثانیه دقایقی آشوب زده شنونده را به ادامه موومان ترغیب کند.

ماهور و شور، مثنوی پایانی تابنده

مثنوی پایانی این بخش از کنسرت لحظه های بی زمان با نوسان بین فضای دو دستگاه موسیقی ایرانی یعنی ماهور و شور تلاش می کند فضایی عرفانی به قطعه ببخشد. این بخش از سه گانه ایرانی برای نخستین بار در طول قطعه شنیده می شود.

روزبه تابنده، آهنگساز و نوازنده ویلن دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد شیراز موسیقی را با سنتور آغاز کرده و پس از آن در زمینه نوازندگی ویلن نزد استادان چون ارسلان کامکار و شجاع الدین لشکرلو آموزش دیده است. وی که سال 81 ارکستر هنگام را در شیراز تشکیل داده به مدت 9 سال به عنوان رهبر ثابت و آهنگساز این ارکستر شناخته می شود. وی بهار سال 1390 گروه کوارتت زهی هنگام را به ثبت رساند.

این آهنگساز و نوازنده ویلن که ساخت  موسیقی فیلم نیز در کارنامه هنری خود به جای گذاشته است در کنار منوچهر صهبایی در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر نیز به هنرنمایی پرداخت.

آیین پایانی دهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز شامگاه جمعه دوم اسفند با اجرای کنسرت موسیقی محلی فارس توسط گروه دوسار به سرپرستی علیرضا گلشن، ساعت 19 در تالار احسان با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دبیر بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود.

کد خبر 2240740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha