به گزارش خبرنگار مهر، روز چهارشنبه پنجم شهریورماه حسین مسافرآستانه مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر دومین جشنواره بین المللی فیلم «یاس» با حضور در جمع خبرنگاران در محل هتل نارنجستان به سوالات اصحاب رسانه پاسخ گفت. او با بیان این مطلب که تمام تلاش خود را کردیم تا بهترین محل برای اسکان اهالی سینما و مطبوعات را در این جشنواره فراهم کنیم، توضیح داد: هتل مورد نظر از طرف استاندری هماهنگ شده بود تا آمل به عنوان میزبان جشنواره انتخاب شود و پس از اعلام این موضوع هتل نارنجستان را به عنوان محل سکونت برای مهمانان ما در نظر گرفتند. اما این هتل حدود 25 کیلومتر از آمل فاصله دارد. اما به دلیل آنکه در نظر داشتیم این جشنواره را احیا کنیم، به دلیل فرصت اندکی که داشتیم، تصمیم گرفتیم تا آن را با تمام مشکلات پیش رو حتما برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای برگزاری جلسات نقد و بررسی نداشتیم تا فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره مورد نقد و بررسی قرار گیرند، توضیح داد: البته در سینما فلسطین تهران و سینما بهمن آمل نشست هایی تحت عنوان گپ و گفت هنرمندان با فیلمسازان برگزار شد. متاسفانه جلسات نقد و بررسی موفقی در دوره های گذشته نداشیم، اما اگر قرار باشد تا در دوره های بعدی جشنواره این جلسات برگزار شود، حتما تلاش می کنیم که شکل متفاوتی برای این جلسات در نظر بگیریم.
مسافرآستانه در پاسخ به این سوال که آیا در دوره های بعد این جشنواره در استان مازندران برگزار می شود، بیان کرد: هنوز برنامه مشخصی در این مورد نداریم. باید جشنواره به پایان برسد و بعد از برگزاری جلسات کارشناسی تصمیم بگیریم که آیا این جشنواره را دوباره در مازندران برگزار می کنیم یا خیر. البته برگزاری این جشنواره در شهرستان ها یک امر ثابت است که در نهایت باید تصمیم بگیریم که جشنواره در کدام شهرستان برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه آنچه در جشنواره فجر می گذرد با جشنواره یاس کاملا متفاوت است گفت: در فجر میزبان تهران است و تنها چند فیلم در شهرستان ها به نمای در می آید، اما اینجا قضیه کاملا برعکس است و میزبان اصلی شهرستان ها هستند و 400 هنرمند تراز اول به یک استان می آیند که می تواند این موضوع به یک حرکت فرهنگی تبدیل شود و برای مردم نیز تبدیل به یک خاطره فرهنگی شود.
مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری همچنین در پاسخ به این سؤال که چقدر در برگزاری جشنواره «یاس» به اهداف خود رسیدهاید، یادآور شد: برگزاری این جشنواره 2 هدف مشخص را برای ما به همراه دارد، اول آن که نقش جشنواره در ایجاد انگیزه برای تولید آثار بهتر و دوم شناسایی استعدادهای جوان است که فکر میکنم هر 2 هدف محقق شده است و هنرمندان هم تلاش میکنند آثار باری به هر جهت را تولید نکنند چرا که میدانند جایی هست که کارهای آنها را رصد کند و از طرف دیگر استعدادهای جوانی که شاید نتوانند مجالی برای ورود به سینما پیدا کنند در این جشنواره کارشان دیده میشود. البته برگزاری این جشنواره در شهرستان یک هدف دیگر است که نمی توان گفت که صد در صد به هدف خود در این زمینه رسیده ایم. سازمان سینمایی از برگزاری جشنواره در استانها به دنبال دستاوردهای مختلفی است که مهمتر از بحث میزبانی، دست یافتن به این دستاوردها است وگرنه برگزاری جشنواره در تهران برای ما راحتتر بود اما اصرار ما این است که همچنان جشنواره در شهرستانها برگزار شود.
مسافرآستانه درباره دلیل کمبود تبلیغات محیطی جشنواره «یاس» در سطح شهر آمل گفت: اگر همه برنامه ریزی های ما به نتیجه رسیده بود اطلاعرسانی محیطی نیز به شکل بهتری انجام میشد اما ما سعی کردیم کمبود اطلاعرسانی محیطی را از طریق اطلاعرسانی با صدا و سیما برطرف کنیم.
وی ادامه داد: شهرهایی مثل اصفهان و همدان سالهای میزبانی رویدادهای فرهنگی مختلفی را به عهده داشتهاند و نمیتوانیم آنها را با شهرهای دیگر مقایسه کنیم و ما هم توقع نداریم در اولین گام یک شهرستان بتواند مانند اصفهان و یا همدان جشنواره را میزبانی کند، اما توقع داریم در دورههای بعد جشنواره را بسیار بهتر ببینیم.
مسافرآستانه در پاسخ به این سوال که آیا این جشنواره در آینده در اصفهان برگزار می شود یا خیر توضیح داد: قصد داریم جشنواره را در جایی غیر از اصفهان برگزار کنیم چراکه نتیجه فرهنگی جشنواره برای ما بسیار مهم است و دستیابی به این نتیجه فرهنگی برای ما از تحمل سختیها لذتبخشتر است و من امیدوارم چه در مازندران و چه در استانهای دیگر به واسطه برگزاری این جشنواره امکانات به لحاظ فرهنگی به هم نزدیک شوند چراکه اگر هر استان بتواند یک اتفاق فرهنگی و هنری را به نام خود ثبت کند، شاهد یک جهش فرهنگی مثبت در سطح آن استان خواهیم بود.
دبیر دومین جشنواره بین المللی جشنواره فیلم «یاس» در پاسخ به این پرسش که تکلیف ادغام رسانههای تصویری و مأموریتهای جدید آن چه می شود، تأکید کرد: قطعا برگزاری جشنواره یکی از وظایف موسسه رسانههای تصویری است و دیگر بحث ادغام منتفی است، بلکه بحث تغییر اولویتهای مؤسسه در انجام وظایف خواهد بود که دیگر با این تعریف جدید همه هم و غم مؤسسه خرید فیلم نخواهد بود.
وی ادامه داد: برگزاری جشنوارههای مختلف، تقویت بخش بینالملل و به طور کلی انجام وظایف بینالمللی سینمای ایران توسط مؤسسه از جمله مهمترین اولویتهای جدید است که در بحث بینالملل باید جلسات مختلفی برگزار شود اما هدف کلی این است که در عرصه بینالملل مؤسسه با یک رویکرد جدیدی فعالیت کند.
مسافرآستانه درباره رویکرد جدید مؤسسه رسانههای تصویری توضیح داد: رویکرد جدیدی که برای موسسه طراحی شده این است که رسانههای تصویری به عنوان تجمیع کننده همه آثار سینمای خانگی در بخش VOD یا ویدئو درخواست فعالیت کند و تجمیع کننده همه آثار مؤسسات در این سامانه خواهد بود و با وجود اینکه هیچ نوع نگاه انتفاعی به این بحث ندارد، تنها در جهت تجمیع در این عرصه در صورت راهاندازی VOD از این به بعد مهمترین وظیفه رسانههای تصویری تجمیع آثار در این بخش خواهد بود.
نظر شما