۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۳

پورازغدی در جشنواره فیلم مقاومت:

سینمای انقلاب اسلامی ثابت کرد با اخلاق گرایی می توان فیلم ساخت

سینمای انقلاب اسلامی ثابت کرد با اخلاق گرایی می توان فیلم ساخت

رحیم پورازغدی معتقد است سینمای انقلاب اسلامی با حذف کامل شهوت و مالیخولیا و مدیریت عناصری چون خشم، ترس و تخیل به سینمای غرب ثابت کرد که می توان بدون در نظر گرفتن مسائل غریزی و غیر اخلاقی فیلم ساخت.

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم پور ازغدی کارشناس مسائل انقلاب در نشست آسیب شناسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس که شامگاه گذشته اول مهرماه در دومین روز از نشست های تخصصی جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد به جایگاه سینمای انقلاب در غرب اشاره کرد و گفت: سینمای انقلاب اسلامی، امروز در جهان به عنوان سینمای اپوزیسیون تلقی می­ شود. سینمای انقلاب با نبردهای چریکی نبرد خود را آغاز کرده است و ما امروزه در پیچ تاریخی و موقعیت حساسی هستیم.

وی ادامه داد: سینمای مقاومت و سینمای انقلاب با نبردهای چریکی به شکل پراکنده و مویرگی افکار عمومی را متوجه خود می کند و رفته رفته می تواند مفهوم اعتبار و اقتدار در هنر را به شکل عام و در سینما به شکل خاص تغییر دهد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

این کارشناس سینمای انقلاب اسلامی در ادامه افزود: از زمانی که صنعت سینما به ایران راه پیدا کرد این امید وجود داشت که آیا می توان سینمایی بدون چشم چرانی، بدون خشونت و سایر مسائل ضد اخلاقی داشت؟ که خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی این اتفاق افتاد و تمرین داده شد که چشم و گوش سینما چگونه باید ببیند تا بتواند سینمایی منهای شهوت، غفلت و خشونت داشته باشد.

وی در ادامه متذکر شد:  تا قبل از انقلاب اسلامی در مورد سینمای آلترناتیو بحث نشده بود و اگر هم شده بود بیشتر سینمای چپ و روشنفکری مورد توجه بوده است. ولی هیچکدام از این موارد انحصار سینمای لذت­ طلب و ماتریالیستی را نتوانست بشکند. سینمای آلترناتیو یا به تعبیر دقیق­تر سینمای انقلاب اسلامی دارای سه ضلع معنویت، عدالتخواهی و عقلانیت است که این سینما نه افراط دارد و نه تفریط و به معنای واقعی توحیدی است. این سینما به تازگی در حال متولد شدن است و اگر درست شکل بگیرد حتما موفق خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که سینمای هالیود نمی توانند تصویری غیر از شهوت، خشونت و مالیخولیا برای آثار خود در نظر بگیرند. در واقع مسئله گیشه در سینمای هالیود مساوی با مسئله غریزه و شهوت است و اگر این دو عنصر را از سینمای هالیوود حدف کنیم دیگر چیزی برای عرضه ندارند.

ازغدی تاکید کرد: سینمای انقلاب اسلامی با حذف کامل شهوت و مالیخولیایی و مدیریت عناصری چون خشم، ترس و تخیل به سینمای غرب ثابت کرد که می توان بدون در نظر گرفتن غریزه جنسی فیلم ساخت.

این منتقد سیاست های هالیود در عرصه فیلمسازی افزود: از دهه های 30 تا 70 میلادی تصور بر این بود که هنر فیلمسازی در انحصار عده خاصی است و اصولا تصور فیلمسازی ممکن نبود. اما در حال حاضر شاهد هستیم هر فردی که دوست داشته باشد و اراده کند می تواند به تنهایی فیلم بسازد. در واقع پیشرفت تکنولوژی معادلات سینمایی را تغییر داده است.

رحیم پورازغدی در ادامه صحبت های خود به نسبت قدرت و سینما اشاره کرد و گفت: امروزه اگر فیلم خوبی ساخته شود می تواند صدها گردان نظامی و بنگاه اقتصادی را به زانو در آورد.

وی در ادامه انحطاط اخلاق در غرب را دستاورد سینمای هالیوود دانست و گفت: انحطاط اخلاقی در دنیای غرب ریشه در اتاق فکر هالیوود دارد. به این معنا که گرایش های غیراخلاقی با ساخت فیلم هایی که غیر اخلاقیات را عادی و گاهی مثبت به تصویر می کشند و اخلاق و رهنمودهای اخلاقی را پلید و یا ضعیف جلوه می دهند، رواج می یابند. بنابراین سینمای ضد مقاومت شکل گرفت.

رحیم پورازغدی در پایان بیان کرد: سینمای مقاومت باید با سینمای ضد مقاومت مقابله کند در واقع باید به مدد صنعت سینما هنجارها را درونی کند و اگر چنین شود ذهن مخاطب با ارزشهای به واسطه این نوع سینما نهادینه می شود.
 

کد خبر 2376559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha