به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری فیلم «خاکستر و برف» با حضور روح الله سهرابی کارگردان، فرهاد گلی تهیه کننده، سید مرتضی مصطفوی فیلمنامه نویس، عباس کریمی منتقد و محسن یزدی مجری کارشناس در سینما فلسطین برگزار شد.
در ابتدای نشست سهرابی گفت: جرقه ایده اولیه فیلم در سال 90 زمانی که فرهاد گلی گفت فیلمی درباره دفاع مقدس با موضوع مادر شهید و انتظار میخواهد زده شد که بعد از تحقیقات بر خانوادههای شهید منصوری و جلوهای در نهایت به فیلم «خاکستر و برف» رسیدیم.
وی در ادامه درباره ویژگیهایی که یک فیلم دفاع مقدسی باید داشته باشد نیز گفت: اینکه فیلمهای دفاع مقدس ما بخواهد به سمت فضای تخیلی برود تنهای به سمت شخصی شدن جنگ میرود و اصول و عقاید اصلی دفاع مقدس به حاشیه میرود که این امر موجب شکاف و حاشیه میشود.
این کارگردان افزود: یکی از مسیرهایی که به واسطه آن میتوانیم به سمت اصالت دفاع مقدس برویم تحقیق و پژوهش است که باید محور آثار سینمایی ما قرار گیرد. اگر اساس کار بر این باشد و این مسیر را به اهلش بسپاریم قطعا در این نوع آثار به موفقیتهای زیادی میرسیم.
افراد معتقد فیلم جنگی بسازند
سهرابی در ادامه خاطرنشان کرد: باید افرادی وارد این حوزه شوند که به دفاع مقدس و جنگ اعتقاد قلبی داشته باشند. در فیلم «خاکستر و برف» تاثیری که مادر شهید گذاشت بر روی ما گذاشت قطعا تا مدتها از بین نخواهد رفت.
وی در ادامه بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس برای رسیدن به ژانری مطلوب تر باید دست نویسنده را باز بگذاریم تا به یک قاعده، اصل و نگاه فراگیر برسیم.
سهرابی درباره تحریفاتی که در حوزه دفاع مقدس صورت میگیرد نیز گفت: ظرفیتهای دفاع مقدس آنقدر قوی است که هر نگاهی خارج از آنرا در خود فرو میبرد. عباس کیارستمیدر مصاحبه ای گفته است که جنگ ما مفهوم نداشت او درست گفت زیرا ما جنگ نداشتیم دفاع داشتیم و دفاع با مفهومی داشتیم.
وی تصریح کرد: کیارستمی باید در ادامه حرفهای خود میگفت که اگر دفاع نبود چه اتفاقی برای کشور میافتاد و اینکه اگر دفاع نبود امروز او بله قربان گوی چه کسانی بود.
دهن کجان به دفاع مقدس حذف میشوند
سهرابی ادامه داد: هر اندیشمند، سیاستگذار و فیلمسازی که بخواهد به این دفاع دهن کجی کند قطعا کسی که حذف خواهد شد خود این آدم خواهد بود.
وی با بیان اینکه قهرمان اصلی فیلمش مادر شهید است گفت: حتما لازم نیست تا مادر شهید حضور فیزیکی و زیاد داشته باشد. قهرمان واقعی جنگ ما مادران شهیدی هستند که 30 سال منتظر فرزندش است و دوری آنرا تحمل میکند.
سهرابی همچنین خاطرنشان کرد: جنگ ما اعتقادی بوده است و به همین دلیل هر نگاه دیگری را در خود فرو میبرد. فیلم قبلی من به جشنوارههای خارجی راه پیدا کرد اما این فیلم برای خودم تا حد قابل دفاعی مطرح و مهم بود.
مسئولان باید از فیلمهای دفاع مقدس دفاع کنند
در ادامه این نشست فرهاد گلی تهیه کننده فیلم نیز گفت: 40 درصد سرمایه گذاری این فیلم با بنیاد روایت و 60 درصد باقی آن با بنده بوده است. با توجه به دو ماه و نیم فیلمبرداری و در شمال بودن کار سختی بود. به طور قطع زمانی که حقیقتها را بگوییم فیلم دفاع مقدسی ما تحریف نخواهد شد.
تهیه کننده «خاکستر و برف» افزود: زمانی که بخش خصوصی وارد حوزه دفاع مقدس میشود انتظار ما از مسئولان این است تا از این نوع فیلمها حمایت کنند تا تعداد آنها بیشتر شود در غیر اینصورت سرمایه برنخواهد گشت و بخش خصوصی هم دیگر سراغ ساخت این نوع فیلمها نخواهد رفت.
وی افزود: متاسفانه این فیلم اکران نشد و بر روی پرده سینما نرفت و قرار شده در گروه هنر و تجربه به نمایش درآید.
گلی درباره موفقیت فیلمهای حوزه دفاع مقدس نیز گفت: در این حوزه باید دست نویسنده باز گذاشته شود تا محدودیتها در این حوزه از بین برود زیرا در اینصورت در کارگردانی هم اثر خواهد گذاشت.
ارزشهای دفاع مقدس کمرنگ شده است
سید مرتضی مصطفوی فیلمنامه نویس نیز گفت: متاسفانه امروز در جامعه یک سری ارزشها مخصوصا دفاع مقدس کم رنگ شده است . در این فیلم سعی شده تک تک شخصیتها نگرش متفاوتی به ارزشهای دفاع مقدس داشتند زیرا همانطور که میدانید برخیها نسبت به ارزشهای دفاع مقدس موضع دارند.
وی در ادامه افزود: برخیها نه تنها در جبههها شرکت نکردند دیگران را هم مورد شماتت قرار میدهند و نمیدانند فیلمنامه نویسی در حوزه دفاع مقدس بسیار سخت است و نویسنده نمیتواند با تخیلات کار را جلو ببرد ضمن اینکه در امر دفاع مقدس تخیلات نمیگنجد.
فیلمنامه نویسان دفاع مقدس از کتاب استفاده کنند
در ادامه نشست عباس کریمیمنتقد نیز گفت: فیلمنامه دفاع مقدس نوشتن بسیار سخت است اما میتوان بدون اینکه پا بر روی خط قرمزها بگذاریم از تخیل استفاده کنیم. «خاکستر و برف» فیلم فرمایشی دفاع مقدس نیست، به همین دلیل نمیتوانیم بگوییم همه در این فیلم قهرمان هستند و شخصیتهای خاکستری هم در آن وجود دارد حتی در جاهایی میبینیم شخصیت اصلی فیلم دچار تشکیک میشود.
این منتقد سینما خاطرنشان کرد: در این فیلم فیلمنامه از پس مخاطب برمیآید و فیلمنامه هم از پس فیلم. بنده معتقدم فیلم دفاع مقدسی موفق است که حقایق را بگوید ضمن اینکه در دفاع مقدس چیزی نداریم که بخواهیم آنرا پنهان کنیم. مسئولان و متولیان امر باید آگاه باشند که چه فیلمیرا به چه فیلمسازی بدهند.
کریمی در پایان گفت: حلقه واسطه بین فیلم و فیلمنامه کتاب- داستان است. البته فیلمهای خوب دفاع مقدس هم داریم که فیلمنامه بودند اما قطعا همراه با پژوهش بوده اند.
نظر شما