ایرج تقی پور تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود 30 سال پیش در جشنواره فیلم فجر بخشی برای تبلیغات سینما راه اندازی شد، اظهار کرد: در سه دهه گذشته صنعت سینما به این درک رسید که ارتقای کیفیت در سینما مستلزم ارتقای کیفیت تبلیغات آن است. در دهه اول تاسیس بنیاد فارابی بسیار تلاش کردیم تا سطح کیفی گرافیک در سینما را ارتقا دهیم. این کار با صرف زمان طولانی و گفتگو با گرافیستهای معتبر کشور که برای همکاری دعوت میشدند آغاز شد و حتی کمیتهای از نامآورترین اساتید گرافیک برای تایید آثار گرافیکی که به وزارت ارشاد ارائه میشد تشکیل دادیم.
وی ادامه داد: در همین سالها بود که به نظر رسید بخش مسابقه عکس و پوستر در جشنواره فیلم فجر راهاندازی شود که تاثیر مختصری در ارتقای کیفی موردنظر داشت و سالها بدون تغییر در شرایط و مقررات با افت و خیزهایی و در سالهایی با تعطیل شدن، تا امروز ادامه پیدا کرده است. امروزه با ظهور رسانه های جدید و تغییرات ایجاد شده در شیوههای نوین اطلاعرسانی، شیوه های گذشته دیگر کارایی چندانی ندارند.
این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه سال گذشته برای اعمال این تغییرات جلساتی برگزار شد، تاکید کرد: امسال مجددا جلساتی با حضور کارشناسان، برخی فعالان اطلاعرسانی و تبلیغات در سینما، نماینده خانه سینما و نمایندهای از صنف توزیعکنندگان فیلم با علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر برگزار و تلاش شد نظر همه دستاندرکاران در تنظیم مقررات جدید اعمال شود. حتی جلسات جداگانهای با اعضای هیئت مدیره صنف عکاسان سینمایی و همچنین صنف تازه تاسیس اطلاعرسانی و تبلیغات خانه سینما تشکیل شد تا همه نظرات مسموع و مدنظر قرار گیرد.
تقی پور گفت: شیوههای جدید در امر تبلیغات و اطلاع رسانی باید در موسسات توزیع کننده فیلم شکل بگیرد که تاکنون به کندی پیشرفت کرده اما امیدواریم با اعمال تغییرات در مقررات بخش مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی در آیندهای نه چندان دور، با عملکردی مثبتتر مواجه شویم.
وی تصریح کرد: امروزه فیلمهایی در گیشه و نزد مخاطبان به موفقیت میرسند که در تبلیغات و اطلاع رسانی قوی عمل کرده باشند. توزیعکنندگان این فیلمها با سپردن تبلیغات فیلم به مدیران هنری مجرب و یا موسسات توانا، کمپینی را با استفاده از مجموعه تکنولوژیهای روز دنیا طراحی کرده و به خدمت گرفتهاند که باعث موفقیتشان شده است.
این تهیه کننده سینما بیان کرد: تهیه کنندگان به این نتیجه رسیدهاند چه فیلمهایی که بودجه فراوانی در اختیار دارند و چه فیلمهایی که از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستند، باید در تبلیغات خوب عمل کنند.
این کارشناس و فعال حوزه تبلیغات خاطرنشان کرد: البته انتظار نداریم که همه منویاتمان در سال اول جامه عمل بپوشد ولی انتظار پیشرفت سریع در سپردن تبلیغات فیلمها به گروههای مجرب را داریم و باید در مقررات جدید به خلاقیتهای افراد نیز توجه خاص خواهد شد که در عمل شاهد آن خواهیم بود.
تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب، منافع فیلم را از خطر دور میکند
حافظ احمدی رییس انجمن عکاسان سینمای ایران نیز در گفتگو با مهر با اشاره به تغییرات اعمال شده در بخش مسابقه تبلیغات و اطلاع رسانی سینمایی جشنواره فیلم فجر گفت: این تغییرات بسیار مناسب و ارزشمند است و بعد از اعمال تغییرات میتوان شاهد نتایج خوبی در این زمینه بود.
عکاس سینما تغییرات ایجاد شده در مسابقه عکس جشنواره فیلم فجر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: هدف گذاری برای تغییرات در مسابقه عکس میتواند عکاسان را به ارائه اثرات بهتر از گذشته ترغیب کند.
وی ادامه داد: قرار است جشن مستقلی برای عکاسان با حمایت جشنواره فیلم فجر برگزار شود تا از این طریق از هنرمندان این صنف حمایت شود.
این عکاس سینما بیان کرد: تهیهکنندگان فیلم با درک اینکه تبلیغات جدید میتواند منافع فیلم را از خطر دور سازد، باید به اطلاع رسانی و تبلیغات نوین توجه جدی داشته باشند. در صورتی که این تغییرات در جشنواره فیلم فجر به نحو احسن اجرا شود شاهد نتایج مثبت در حوزه سینما خواهیم بود.
احمدی با بیان اینکه یک فیلم در فضای مجازی نیازمند تبلیغات قوی است، افزود: فضای مجازی امروزه طرفداران زیادی دارد و میتوان برای تبلیغ یک اثر از این فضا بهترین استفاده را کرد.
این عکاس سینما با اشاره به اینکه عکاسان باید امنیت شغلی داشته باشند، تاکید کرد: تغییرات اعمال شده بعد از اجرا نباید امنیت شغلی عکاسان را به خطر بیندازد تا این صنف با رضایت و امنیت هر چه بیشتر اثراتی ارزنده ارائه کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تهیه کنندگان باید برای معرفی یک اثر از تمام شیوههای تبلیغاتی استفاده کنند تا فیلم در میان مخاطبان جایگاه خود را پیدا کند.