۱۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲

منوچهر شجاع در گفتگو با مهر:

جایزه طراحی لباس در تئاتر فجر راهی برای جدی گرفتن گرایش‌های تئاتری است

جایزه طراحی لباس در تئاتر فجر راهی برای جدی گرفتن گرایش‌های تئاتری است

منوچهر شجاع با اشاره به تضعیف گرایش‌های مختلف تئاتر بخصوص طراحی لباس، تأکید کرد که در نظر گرفتن جایزه طراحی لباس در جشنواره تئاتر فجر راهی برای جدی گرفتن و توجه به بیشتر به این گرایش‌ها است.

شجاع درباره ضرورت در نظر گرفتن جایزه طراحی لباس در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: در تئاتر ما اصولا یک نوع نگاه طولی به فعالیت‌ها و گرایش‌ها وجود دارد و بازیگر، کارگردان و نمایشنامه نویس به ترتیب مورد توجه هستند اما من موافق نگاه عرضی هستم. یعنی حداقل در فضایی تخصصی باید همانقدر که به بازیگر و کارگردان و نمایشنامه نویس اهمیت داده می‌شود به گرایش‌های دیگر نظیر طراحی صحنه، لباس، نور و گریم هم اهمیت داده شود.

وی ضمن ابراز تأسف از اینکه در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گرایش‌های طراحی لباس، نور، گریم و صدا دیده نمی‌شوند، متذکر شد: وقتی این گرایش‌ها دیده نشوند، هنرجویان علاقه‌مند به این نتیجه می‌رسند که گرایش‌های مدنظر چون دیده نمی‌شوند، آینده‌دار نیستند و به همین دلیل خیلی از علاقه‌مندان به گرایش‌های مختلف به سمت بازیگری تئاتر بروند.

طراح صحنه نمایش‌های «خشکسالی و دروغ»، «دو متر در دو متر جنگ» و «مهمانسرای دو دنیا» تأکید کرد: یکی از راه‌هایی که باعث جدی گرفتن و توجه بیشتر به گرایش‌های دیگر تئاتری از جمله طراحی لباس می‌شود، در نظر گرفتن جایزه طراحی لباس در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است.

نمایش خشکسالی و دروغ

طراحی صحنه نمایش «خشکسالی و دروغ»

شجاع با اشاره به کم شدن تعداد افراد متخصص گرایش‌هایی که در تئاتر جدی گرفته نمی‌شوند، اظهار کرد: معتقدم بخش اعظمی از کارگردان‌های ما هم نگاه تخصصی به کار خود ندارند و در این بودجه تئاتر هم در این نگاه تأثیرگذار است. به دلیل کمبود بودجه کارگردان تصمیم می‌گیرد طراحی صحنه و لباس توسط یک نفر انجام شود.

طراح صحنه آثاری چون «سیر روز در شب» اکبر زنجانپور و «خنکای ختم خاطره» نیما دهقان، نبود نگاه نقادانه و موشکافانه در عرصه تئاتر را هم که بتواند نقاط ضعف طراحی صحنه و لباس و همچنین طراحی نور و صدای یک اثر نمایشی را به کارگردان گوشزد کند، عامل دیگری در دیده نشدن و جدی نگرفتن گرایش‌های مختلف تئاتر غیر از بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی دانست.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته آنقدر درباره تعطیلی کارگاه‌های دکور و لباس تئاتر شهر و تالار وحدت صحبت کرده‌ایم که تکراری شده‌اند، یادآور شد: تعطیلی این کارگاه‌ها خیلی به طراحی صحنه و لباس تئاتر لطمه زد. در تئاتر شهر و تالار وحدت افرادی متخصص در کارگاه‌های دکور و لباس و همچنین آرشیو لباس فعالیت می‌کردند که با از بین رفتن این کارگاه‌‌ها و آرشیو‌ها، نیروهای متخصص آن‌ها هم بیکار شدند. 

شجاع با تأکید بر اینکه لطمات مطرح شده در دراز مدت باعث کمرنگ شدن طراحی صحنه و لباس تئاتر شده و می‌شود، متذکر شد: ما در بخش آکادمیک و آموزشی هم نگاهی جدی به گرایش‌های مختلف تئاتر نداریم. در آموزشگاه‌های خصوصی تئاتر تنها شاهد آموزش گرایش‌های بازیگری، کارگردانی و در نهایت نمایشنامه نویسی هستیم و خبری از آموزش طراحی صحنه و طراحی لباس تئاتر نیست. در حالی که این گرایش‌ها نیز جذاب هستند.

کد خبر 2436793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha