به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «رخ دیوانه» با حضور ابوالحسن داودی کارگردان، طناز طباطبایی، ساعد سهیلی و امیر جدیدی بازیگران فیلم خطیبی، سلطانی فر رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه و سحر عصر آزاد منتقد سینما در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
در ابتدای این نشست ابوالحسن داودی کارگردان «رخ دیوانه» گفت: من معتقدم سازنده فیلم نباید خیلی درباره اثرش صحبت کند. قطعا نظر شما برای من محترم است و می خواهم بیشتر شنوده باشم.
سحر عصر آزاد منتقد سینما در ادامه بیان کرد: این فیلم از منظر فیلمنامه نویسی قابل بحث است. البته ویژگیهای «رخ دیوانه» محدود به فیلمنامه نیست. بلکه مجموعه کاملی است که همه جلوه ها و تخصص ها در کنار هم قرار دارند و آن را جذاب و دوست داشتنی کرده اند. این فیلم جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبین را در جشنواره فجر دریافت کرد و این ارزش گذاری برای هم اثری اهمیت دارد.
سلطانی فر ادامه داد: «رخ دیوانه» فیلم بسیار متفاوت، جسورانه و کم نظیر است. اما باید بدانیم که همه به دنبال این هستند که با شبکه های اجتماعی مقابله کنند و آنها را باعث بهم ریختن بنیان خانواده می دانند. اما به عقیده من فضای مجازی چیزی به غیر از فضای واقعی نیست. خیلی ها به دنبال این موضوع هستند که فضای مجازی را مجاز ندانند. اما این فضا برداشتی از آن چیزی است که در جامعه ما وجود دارد.
وی تاکید کرد: به عقیده من شبکه های اجتماعی مجازی نیستند و بیشتر واقعیند و ما به هیچ وجه از تاثیر آنها نمی توانیم اجتناب کنیم و نمی شود با آنها مقابله کرد. اینکه ما مدام عنوان کنیم که چنین فضاهایی باعث خشونت می شود و درباره پیامدهای آن صحبت کنیم یک اشتباه بزرگ است. ما باید نگاهمان را تغییر دهیم. در حالی که باید دانشمان را درباره شبکه های اجتماعی بالا ببریم.
داودی گفت: در «رخ دیوانه» ابزار و رسانه ها وسیله ای برای پیشبرد قصه هستند. شما اگر با دید جامعه شناسانه نگاه کنید متوجه می شوید که ابزار ممکن است خوب باشد اما در یک شرایط و فضای نامناسب بر عکس عمل می کنند. وقتی ابزار حد و مرز ندارند، ممکن است تاثیر مخربی هم در جامعه بگذارد. ما باید ببینیم که چه فضایی باعث شده که وجوه بد رسانه مجازی در جامعه ما بیشتر شکل بگیرد.
در ادامه سحر عصر آزاد توضیح داد: فیلم «رخ دیوانه» به روابط دنیای مدرن امروزی نگاه موشکافانه ای دارد. چنین فضاهایی هویت مجازی به افرادی می دهد که ممکن است آن هویت را در واقعیت نداشته باشند. از این منظر هم فیلم توانسته نگاه آسیب شناسانه داشته باشد.
وی با اشاره به فرم و ساختار «رخ دیوانه» گفت: ما در این فیلم با قصه چند جوان روبرو می شویم که در نظر اول این سوال به وجود می آید که چه ضرورتی وجود دارد که قصه آن یک خطی روایت نمی شود. اما نوع فرم و روایتی که در «رخ دیوانه» می بینیم فقط هنرنمایی نیست. بلکه از یک دغدغه مندی می آید. این فیلم ساختار بسیار هوشمندانه ای دارد. کاملا مشخص است که کارگردان در ابتدا به محتوا فکر کرده و بعد چنین ساختاری را برای آن تعریف کرده است. از این رو فیلم در محتوا و ساختار نگاه آسیب شناسانه درونی و عمیقی دارد.
سلطانی فر با اشاره به دنیای پست مدرن امروزی در ادامه این نشست گفت: دنیای پست مدرن انسان ها را فردی می کند. ما نمی توانیم بگوییم که شبکه های اجتماعی بحران هویت به وجود می آورند. بلکه این شبکه ها نمود این بحران هویت در جامعه را نشان می دهند. به عقیده من هم «رخ دیوانه» حرف های زیادی برای گفتن دارد.
داودی ادامه داد: در گفتگویی که با یکی از خبرگزاری ها داشتم، آنها این فیلم را یک پدیده دانستند که توانسته نظر دو طیف در جامعه را جلب کند. من فکر می کنم این دو طیف در فیلم نقاط اشتراک خود را پیدا می کنند. در این فیلم یک جوان متعصب مذهبی بحران هویت خود را جتسجو می کند و یک جوان طرفدار نهضت سبز هم بحران هویت خود را جستجو می کند. این موضوع نشان می دهد که اگر این دو طیف بتوانند نقاط اشتراک خود را پیدا کنند، جامعه ما به جلو حرکت می کند.
خطیبی بیان کرد: به عقیده من «رخ دیوانه» مساله مهمی را به تصویر می کشد آن هم قضاوت نکردن است. فیلم تلاش می کند کنجکاوی های جامعه امروز را نشان دهد. به عقیده من بهترین جایزه برای این فیلم سیمرغ تماشاگران بوده که دریافت کرده است.
امیر جدیدی بازیگر «رخ دیوانه» در ادامه بیان کرد: «رخ دیوانه» یک شوخ عادی را نشان می دهد که پایانش به چنین ماجرایی ختم می شود. من سیر این قصه برایم از ابتدا جذاب بود.
ساعد سهیلی ادامه داد: حضورم در این فیلم برایم افتخار بود. فیلمنامه «رخ دیوانه» چهارچوب بسیار خوبی داشت به همین دلیل خودم از همان ابتدا با متن ارتباط برقرار کردم.
سلطانی فر با اشاره به نقش رسانه ها در ادامه این نشست گفت: متاسفانه ما همیشه ایجاد همه بحران ها را به گردن رسانه می اندازیم. ابتدا و انتهای این فیلم هم با رسانه ها بسته می شود. «رخ دیوانه» اثری قابل تحسین است. اما نباید این مرغ عروسی و عزا را همه جا سرش ببریم.
عصر آزاد گفت: من شخصا همیشه مولفه های مشترک در آثار یک فیلمساز را دنبال می کنم. در کارنامه آقای داودی هم دغدغه پرداختن به جوانان همیشه دیده شده است. او در فیلم «تقاطع» شکاف بین نسل ها را به خوبی نشان می دهد و این نگاه وی بسیار عمیق و واقع گرایانه است. «رخ دیوانه» هم وقتی از هسته اصلی خود دور می شود شکاف بین نسل ها را با یک تصویر جدیدتر نشان می دهد. روابطی که در جامعه امروز کمرنگ تر شده و پدر و مادرها جایگاه اصلی خود را از دست داده اند. قطعا این فیلم در چند بار دیدن لایه های بیشتری را نشان می دهد.
در جلسه نمایش این فیلم در کنار مخاطباین و علاقمندان، هنرمندانی همچون علیرضا داوود نژاد، محمدرضا هنرمند، اشکان خطیبی، سعید امیر سلیمانی، کاوه آفاق و وحید قطبی زاده هم حضور داشتند.
نظر شما