۱۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹

ابوترابی فرد در اجلاس بنیاد غدیر:

غدیر یعنی فریاد بلند شایسته سالاری

غدیر یعنی فریاد بلند شایسته سالاری

نایب رئیس مجلس گفت :پاسداشت غدیر پاسداشت شایسته‌محوری و علم‌محوری و عدالت‌محور بودن جامعه است. ما برای تعالی و تکامل، راهی نمی‌شناسیم جز حرکت به سمت شایسته‌سالاری و غدیر یعنی فریاد بلند شایسته‌سالاری.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون غدیر مجلس در شانزدهمین اجلاس سالانه مسئولین و دبیران اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در آستانه آغاز دهه امامت و ولایت با اشاره به اینکه غدیر نام مقدسی است که تقدسش را از خداوند و پیامبر(ص) می‌گیرد، گفت: شاید با اطمینان می‌توان گفت که بلندترین کلام و فاخرترین سخن در تبیین جایگاه امامت که غدیر تبیین‌کننده آن است، کلام رسول‌اکرم(ص) است که به نقل فریقین آن هم به صورت متواتر بیان شده است. هر کس امام زمان خود را نشناسد و بمیرد، در مرگ جاهلیت مرده است.

وی گفت: به نظر من کلام فاخرتر از این کلام برای فهم امام در آموزه‌های دینی نداریم. در هر زمان و عصری در کنار قرآن، امام نیز حضور دارد و عدم شناخت او، مساوی با عدم معرفت به همه امور است. این سخن بسیار بلند است. برادران اهل سنت ما متواتر نقل کردند و پیامبر(ص) در روز غدیر به معرفی این امام قیام کرد. چون فرمودند عدم معرفت امام مساوی با عدم شناخت دین و مرگ بدون شناخت امام، مساوی با مرگ در جاهلیت است.

ابوترابی‌فرد در ادامه گفت: شناخت امام و تبعیت از امام معصوم، شناخت دین و فهم همه معارف و آموز‌ه‌های آن است. این کلام مبارکه در سال ۱۰ هجرت در حجه‌الوداع به پیامبر اکرم(ص) نازل شد. شیعیان بر نازل شدن این آیه در روز غدیر اجماع دارند و صاحب کتاب الغدیر از اهل سنت ۳۰ حدیث نقل می‌کند و بیان می‌کند که این کلمه مبارکه در روز غدیر نازل شد. بنده با اشاره به یکی از اینها یعنی طبری در کتاب الولایه اشاره می‌کنم: او به سند خود از زیدبن ارغم نقل می‌کند که در روز غدیر هنگامی به این نقطه رسیدیم، پیامبر اکرم(ص) گفت هر کس به اینجا رسیده است به دیگران بگویند به اینجا برسند و نماز را در آنجا برگزار کردند.

اجلاس سالانه بنیاد بین المللی غدیر

وی افزود: پیامبر(ص) بعد از نماز گفت جبرئیل بعد از نماز برمن نازل شد و فرمود که این سخنان را بر تو بخوانم که أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ أَخِي وَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي عَلَى أُمَّتِي وَ الْإِمَامُ مِنْ بَعْدِي ... این جایگاهی است که خدای سبحان برای امامت در دین مبین اسلام و شاید بتوان گفت در سایر ادیان صادر فرموده است. لذا به همین سبب است که می‌گوید «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً».

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دین با وجود مقدس امام تکمیل می‌شود و نعمت بر ما تمام می‌شود، گفت: شاید این کمال دین را بتوان در یک قالب تبیین داشت که دین برای رسیدن به کمال نیازمند ارکانی است. یکی از مهمترین ویژگی‌های دین کامل آن است که آموزه‌هایش مطابق با فطرت بشر باشد. آن مجموعه‌ای از معارف ماندگار است که پشتوانه‌ای از فطرت انسان داشته باشد.

تمام آموزه‌های دین مبین اسلام با فطرت انسان همسو و یکسان است

ابوترابی‌فرد در ادامه بیان کرد: آموزه‌هایی که با فطرت انسان سازگار نیست، محکوم به زوال است. همانطور که می‌بینید، حکومت‌ها و بینش‌هایی در طول این چند دهه به منصه ظهور رسیده‌اند و زوال یافته‌اند. تمام آموزه‌های دین مبین اسلام با فطرت انسان همسو و یکسان است. همه این آموزه‌ها از پشتوانه فکری و عقلی برخوردار است و به همین خاطر است که ماندگار هستند. ویژگی دوم که برای رسیدن به کمال لازم است، پاسخگویی به تمام نیازهای دنیوی و اخروی انسان است. دین عهده‌دار تالیف و تنظیم و هدایت انسان در مسیر سعادت است. دین آنگاه می‌تواند دین خاتم باشد که علاوه بر اینکه آموزه‌هایش مطابق فطرت و از استحکام عقلی و فطری برخوردار باشد، پاسخگوی تمام سئوالات و مسائل هم باشد.

وی گفت: هر سئوالی که کمترین ارتباطی با سعادت بشر دارد، قرآن پاسخگوی آن است. اما ویژگی سوم یک دین کامل آن است که از تحریف در امان باشد. خدای سبحان اراده کرده است که آموزه‌های دین اسلام از تحریف در امان باشند. محکم‌ترین دلیل که کتاب آسمانی از دست تحریف در طول ۱۴۰۰ سال در امان است، این است که امروزه ما در سطح کره خاکی، یک مجموعه و با یک قرائت از آن در تمام عالم اسلام و عالم کفر داریم و در این نسخه‌ها حتی یک حرف با هم متفاوت نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی چهارم، ویژگی امامت است. باید امام با تمام آن ویژگی‌هایی که تعریف شده است، در کنار دین حضور داشته باشد و جامعه انسانی و اسلامی را رهبری کند. شما اگر نظامی داشته باشید و رهبری صالح نداشته باشید، آن نظام از بین می‌رود. دین در سایه جایگاه امامت و رهبری است که می‌تواند نقش خود را در توسعه جامعه ایفا کند. در کنار جایگاه امامت است که دین کامل می‌شود و به سعادت می‌رسد.

اجلاس سالانه بنیاد بین المللی غدیر

ابوترابی‌فرد افزود: یکی از مهمترین علل این جایگاه، انقلاب اسلامی است. ایران قبل از انقلاب اسلامی، قرآن را داشت و با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حضور رهبری، شاهد این تغییرات و نقش‌آفرینی هستیم. امروز دنیا احساس می‌کند که دین زمینه حضورش در عرصه سیاسی بشر در عالم اسلام هموار گشته است و آن به دلیل جایگاه امامت است.

وی با اشاره به تحولاتی که امروزه در عرصه بین‌المللی رخ داده است، گفت: امروزه تحولاتی را که می‌بینید به دلیل جلوه‌ای از اصل امامت است و لذا دین امروز به کمال می‌رسد. پاسداشت غدیر، پاسداشت وحدت جامعه اسلامی است. پاسداشت غدیر پاسداشت شایسته‌محوری و علم‌محوری و عدالت‌محور بودن جامعه است. ما برای تعالی و تکامل، راهی نمی‌شناسیم جز حرکت به سمت شایسته‌سالاری و غدیر یعنی فریاد بلند شایسته‌سالاری.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امام علی (ع) می‌فرماید ای مردم شایسته‌ترین فرد برای رهبری جامعه کسی است که ابتدا اقوا باشد. فریاد غدیر یعنی فریاد شایسته‌سالاری در نظام اسلامی. باید کسی رهبری را در دست بگیرد که در معرفت و شناخت از همه پیشی بگیرد. لذا پیام غدیر، پیام رهبری و پیام مدیریت صالحین در جامعه اسلامی است. ملت عزیز ما اگر می‌خواهند در کنار معارف و آموزه‌های دین در راه اقتدار و عزت اسلام قدم بردارند، باید تلاش کنند و غدیر را مهم بشمارند و این دهه را به فریاد شایسته‌سالاری تبدیل کنند.

کد خبر 2912232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha