۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۲۳

آشنایی با سریال‌های جهان

خلق یک اداره پلیس در دنیای کمدی/ «بروكلين ۹۹» نمره قبولی گرفت

خلق یک اداره پلیس در دنیای کمدی/ «بروكلين ۹۹» نمره قبولی گرفت

«بروكلين ۹۹» يك سريال اكشن كمدی آمريكايی است كه در قالب اپيزودهای ۲۲ دقيقه‌ای از شبكه فاكس پخش مي‌شود و داستان اداره پليس خيالی شماره ۹۹ منطقه بروكلين شهر نيويورک را تعريف می‌کند.

خبرگزاری مهر - گروه هنر: سریال «Brooklyn Nine-Nine» یا «بروکلین ۹۹» که با فرمت تک‌دوربین فیلمبرداری می‌شود از روز هفدهم ماه سپتامبر ۲۰۱۳ و در فصل ۱۴-۲۰۱۳ تلویزیون آمریکا پخش خود را آغاز کرد و ۶.۱۷ میلیون نفر به تماشای قسمت اول آن نشستند. فصل دوم آن از روز بیست و هشتم سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شد. روز هفدهم ژانویه ۲۰۱۵ اعلام شد که فصل سوم هم ساخته می‌شود و پخش آن از بیست و هفتم سپتامبر ۲۰۱۵ شروع شد. فصل اول شامل ۲۲ اپیزود و فصل دوم ۲۳ اپیزود بود.

اطلاعات کلی

ژانر: کمدی
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
ساخته: دَن گور و مایکل شور
تهیه‌کنندگان اجرایی: دن گور، مایکل شور، دیوید ماینر، فیل لورد و کریس میلر
تهیه‌کنندگان: اندی سمبرگ، مارشال بون
موقعیت فیلمبرداری: لس‌آنجلس، کالیفرنیا
زمان هر قسمت: ۲۲ دقیقه
کمپانی‌های سازنده: فرِمیولان، دکتر گور پروداکشنز، لورد میلر، ۳ آرتس انترتینمنت، یونیورسال تلویژن

مجموعه بازیگران سریال

اندی سمبرگ در نقش کارآگاه جیکوب پرالتا ملقب به «جیک»
آندره براور در نقش سروان ریموند هولت ملقب به «ری»
ملیسا فومرو در نقش کارآگاه ایمی سانتیاگو
جو لو ترولیو در نقش کارآگاه چارلز بویل
تری کروز در نقش کارآگاه گروهبان ترنس جفردز ملقب به «تری»
استفانی بیاتریز در نقش کارآگاه روزا دیاز
چلسی پِرِتی در نقش مدیر ارتباط مردمی رجینا لینِتی ملقب به «جینا»

درک بلاکر در نقش کارآگاه درجه سه مایکل هیچکاک
جوئل مک‌کینون میلر در نقش کارآگاه درجه دو نورمن اسکالی ملقب به «نورم»
دین وینترز در نقش کارآگاه پمبروک ملقب به «کرکس»

خط داستانی

اندی سمبرگ کمدین محبوب که مسئولیت میزبانی جوایز امی سال گذشته را بر عهده داشت، در این سریال نقش کارآگاهی شاد و سرزنده را ایفا می‌کند که اغلب وارد رقابت‌های جالب و بامزه با همکاران خود می‌شود. داستان سریال از جایی شروع می‌شود که سروان اداره شماره ۹۹ پلیس بروکلین که بخشی از اتفاق‌های سریال در آن رخ می‌دهد جایگزین شده و همه منتظر سروان جدید هستند.

رییس قبلی به هیچ وجه جلوی خراب‌کاری‌های کارآگاه‌های پر سر و صدای ۹۹ را نمی‌گرفته و برای همین حالا همه نگران این هستند که چه نوع آدمی قرار است مسئولیت هدایت آن‌ها را بر عهده بگیرد. اینجاست که آندره براور در نقش سروان هولت در اپیزود اول وارد داستان می‌شود و سعی می‌کند این گروه را به جهتی متفاوت ببرد، اما خودش هم با وجود رفتارهای خشک و روبات‌مانندش یکی از آن‌هاست و موقعیت‌های خنده‌دار بسیاری را خلق می‌کند.

طی دو فصل اول سریال تغییر بزرگی در این روند داستانی ایجاد نمی‌شود اما بیننده با هر اپیزود شاهد مجموعه‌ای از داستان‌های جدید و بامزه از شخصیت‌های اصلی سریال است و بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شود. از فصل سوم تغییرات بزرگتری ایجاد می‌شوند اما از مزایای این سریال این است که حتی با وجود این تغییرات هم هیچ یک از شخصیت‌های دوست‌داشتنی اصلی خود را حذف نکرده و داستان‌های آن‌ها را به نحوی دیگر با هم مرتبط می‌کند.  

واکنش مردم و منتقدان

سریال «Brooklyn Nine-Nine» با نقدهای مثبتی مواجه شده است. تا ماه دسامبر ۲۰۱۴، وبسایت نقد راتن تومیتوز به فصل اول این سریال امتیاز ۸۸ درصد بر پایه ۴۹ نقد مختلف را داده و نظر جامع آن به این شرح بود: «این سریال با رهبری به طور تعجب‌آوری تاثیرگذار اندی سمبرگ و آندره براور، برداشتی جذاب و هوشمندانه از فرمت سریال‌های پلیسی است.»

این وبسایت به فصل دوم سریال هم امتیاز ۱۰۰ درصد را بر پایه ۱۱ نقد مختلف اختصاص داد و نوشت: «مجموعه بازیگران برنده، شخصیت‌های به شدت جذاب و خنده‌های این سریال آن را به غذایی خوشمزه بدل می‌کنند.»

نقدهای وبسایت متاکریتیک هم در کل مثبت بودند و این وبسایت به فصل اول « بروکلین ۹۹» بر پایه ۳۳ نقد مختلف امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ را اختصاص داد. کاربران وبسایت هم به آن ۷.۷ از ۱۰ دادند. امتیاز این سریال در وبسایت آی‌ام‌دی‌بی ۸.۳ از ۱۰ است.

نقد فصل اول «Brooklyn Nine-Nine»: خنده‌های بدون توقف

دیجیتال اسپای نوشت: سریال‌های کمدی زیادی نیستند – حتی بعضی از بزرگترین کمدی‌های تاریخ - که شروعی به قدرت «Brooklyn Nine-Nine» داشته باشند. این کمدی پلیسی خنده‌دارترین صادرات ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ بود که باعث می‌شد شما شکم‌تان را بگیرید و بخندید.

روی کاغذ، این سریال ممکن است شبیه یک کمدی در محل کار به نظر برسد که بسیار سنتی بر طبق الگوهای معمولی رومنس‌ها و رقابت‌های دفتری ساخته شده، اما « بروکلین ۹۹» این فرمت را با چینشی رنگارنگ از شخصیت‌ها، ماموریت‌های جالب و حضور کوتاه بازیگران خارق‌العاده (مخصوصا کرِگ رابینسون) کامل می‌کند برای همین کاملا احساس تازگی و اصیل بودن دارد.

اندی سمبرگ از قبل به خاطر کارش در «برنامه زنده شنبه شب»، گروه کمدی خنده‌دار «جزیره تنها» و سریال «دیوانه» محصول شبکه بی‌بی‌سی‌۳ شناخته شده بود، اما در « بروکلین ۹۹» او نقش شخصیت اصلی داستان یعنی جیک پرالتای خنگ را بر عهده می‌گیرد. کسی که در مقابل لبخند بزرگ و خنگ‌بازی‌ها توازن برقرار می‌کند، آندره براور سلاح مخفی این سریال است که نقش ری هولت، سروان جدید سنگ‌مانند اداره پلیس شماره ۹۹ را بازی می‌کند. پرالتا در یکی از جالب‌ترین خط‌های داستانی فصل اول می‌خواهد تایید هولت را به دست بیاورد و هر کاری انجام می‌دهد. البته معلوم است که به ندرت خنده یا پاسخی را که می‌خواهد از هولت دریافت می‌کند اما رابطه پدر و پسر مانند آن‌ها نرمی و لطافت هسته این سریال را شکل می‌دهد.

اما لذت حقیقی «Brooklyn Nine-Nine» این است که یک سریال دو نفره نیست. کارآگاه ایمی سانتیاگوی جاه‌طلب هم هست که به خاطر تعهد جدی‌اش به کار، رقیب ایده‌آل پرالتاست. جو لو تروگلیو نقش کارآگاه چارلز بویل شخصیت کارتون‌وار اداره ۹۹ را بازی می‌کند که احمقانه و بامزه‌ترین صحنه‌های سریال را خلق می‌کند. سرهنگ تری جفردز را هم وارد قضیه کنید؛ غول دوست‌داشتنی دفتر که به خاطر سانحه‌ای که داشته از اسلحه می‌ترسد و جینا لینتی عجیب و خارق‌العاده که مدیر امور دفتری است. به این ترتیب مجموعه بازیگرانی خواهید داشت که یک زنجیر ضعیف هم ندارد.

«بروکلین ۹۹» کمدی بسیار نادری است که از همان اپیزود اول با آرایش کامل از راه رسید و پر از شخصیت‌هایی است که مطمئنا عاشق‌شان خواهید شد و می‌خواهید دوباره و دوباره به تماشای آن‌ها بنشینید.

نقد فصل اول سریال از اریک آدامز از اِی‌وی کلاب

انجمن رسانه‌های خارجی هالیوود (HFPA) در گذشته از سیتکام‌های جدید تجلیل کرده و از دهه ۱۹۷۰ تا به حال، گلدن گلوب بهترین سریال تلویزیونی (موزیکال یا کمدی) بیش از ۱۰ بار به فصل اول یک سریال جدید تعلق گرفته است. با این حال وقتی بازیگران و تهیه‌کنندگان «Brooklyn Nine-Nine» روی صحنه رفتند تا جایزه گلدن گلوب بهترین سریال کمدی را دریافت کنند و برنده سال گذشته یعنی سریال «دخترها» و سریال‌های معروف دیگر از جمله «بیگ بنگ تئوری» و «خانواده مدرن» را کنار بزنند واقعا سورپرایزکننده بود. البته سورپرایزی نبود که بی‌سابقه باشد.

حرف ناگفته فراتر از استانداردهای شک برانگیز HPFA این است که هیچ سریال کمدی که تازه شروع به پخش کرده و در فصل اولش «بهترین» تلویزیون نیست. کمدی فرمی است که از تازه و جدید بودن رونق می‌گیرد، اما به زمان هم نیاز دارد. « بروکلین ۹۹» سیتکامی است که با اعتماد به نفس مثال‌زدنی و لحنی برنده وارد شد، اما هنوز فصل اولش است. شکل‌گیری روابط سریال نیاز به زمان دارد. بازیگران برای پیدا کردن شخصیت‌های‌شان به زمان نیاز دارند. اپیزود ۱۳ سریال با عنوان «شرط» مطمئن‌ترین نشانه است که این سریال خیلی خوب، روزی عالی خواهد بود. این اپیزود مثالی عالی از «Brooklyn Nine-Nine» به عنوان یک کمدی شخصیتی در لباس یک کمدی موضوعی است. خطر بزرگی که توسط پس‌زمینه سریال به وجود می‌آید داستان‌سرایی رویه‌ای آن است: یک سیتکام کاری درباره پلیس بسازید و موضوع کار پلیسی حداقل باید مورد اشاره قرار بگیرد. به جز چند استثنا، دن گور، مایکل شور و نویسندگان سریال می‌گذراند نشان پلیسی شخصیت‌ها را تکمیل کند، نه داستان‌ها را. این یک نوع انعطاف‌پذیری است که خوب به سریال خدمت می‌کند: در این دنیا، پلیس بودن یعنی سر و کله زدن با آتش‌نشان‌های از خود راضی، حرف زدن درباره بچه‌های گروهبان و در کنار آن گیر انداختن آدم بدها.

نقد فصل دوم سریال از کریس کینگ از تی‌وی اوور مایند

کریس کینگ نوشت: ساختن فصل دوم هر سریالی سخت است، اما وقتی سریال از قبل موفق بوده سخت‌تر هم می‌شود. مساله تنها این نیست که سریال ضعیف شود، مساله فشار اضافی رسیدن به درجات جدیدی از خلاقیت است و با وجود اینکه شنیدم بعضی‌ها می‌گویند فصل دوم سریال کمدی فوق‌العاده «بروکلین ۹۹» محصول شبکه فاکس آن قدم بلند بزرگ را به سمت جلو نسبت به فصل اولش برنداشت، من در پاسخ می‌گویم فصل اول این سریال آن را به یکی از بهترین کمدی‌های تلویزیون بدل کرد (که امروز هم هنوز هست) و تغییرات کوچکتر و ظریف‌تر فصل دوم ممکن است مورد توجه بعضی‌ها قرار نگرفته باشد اما آن‌ها تاثیر بزرگی داشتند که فصل دوم سریال را حتی بهتر از فصل اول کردند.

روی هم رفته، این یک فصل خارق‌العاده دیگر برای یکی از بهترین سریال‌های کمدی‌ بود و به ما صحنه‌های جذب‌کننده احساسی بسیار و جهت‌های جدیدی داد که در فصل سوم به سمت آن‌ها حرکت خواهیم کرد. منتظرم ببینم وقتی پلیس‌های تلویزیونی محبوبم در این فصل پاییز به تلویزیون بازمی‌گردند چه اتفاقی خواهد افتاد.

نقد فصل سوم سریال از مریل بار از فوربز

مریل بار نوشت: کمدی ساختن طی گذر زمان طولانی سخت است. در آغاز همه چیز احساس تازه و نو بودن دارد. چیزهایی هستند که ما هنوز درباره شخصیت‌هایی که تماشای‌شان می‌کنیم نمی‌دانیم برای همین همه چیز به یک سورپرایز بالقوه بدل می‌شود که می‌تواند باعث لذت ما شود. این مساله در مورد «بروکلین ۹۹» کمدی شبکه فاکس هم حقیقت دارد. در آغاز سریال، جوک‌های کلاسیک جیک پرالتا و همکارانش فوق‌العاده بودند چون تازه بودند. متفاوت بودند. خاص بودند اما حالا که آن‌ها وارد سال سوم‌شان شدند، چیزهایی که در ابتدا عالی به نظر می‌رسیدند الان کمتر عالی به نظر می‌رسند. بنابراین تنها راه دور زدن این قضیه ورود به منطقه‌ای جدید است... متاسفانه این منطقه جدید شامل خنده‌های کمتر می‌شود.

چیزی که فصل جدید «Brooklyn Nine-Nine» امتحان می‌کند اصلا بد نیست. از نقطه نظر داستانی، کارهای واقعا فوق‌العاده و زیبایی با شخصیت‌ها و نحوه برخوردشان انجام می‌شود. اگر این سریال یک درام بود، تغییرات جدید با آغوش باز پذیرفته می‌شدند و همه از ‌آن‌ها تجلیل می‌کردند، اما این یک سریال کمدی است و این یعنی کمدی باید اول بیاید. این سریال با تمرکز بیش از حد روی پیشبرد داستان فراموش کرده چطور تماشاچیانش را با استفاده از راه‌هایی جدید و غیرمنتظره بخنداند. در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که بیشتر جوک‌ها، یک نوع بازسازی جوک‌های فصل‌های گذشته هستند. متاسفانه وقتی این اتفاق می‌افتد، سریال کمی از جذابیتش را از دست می‌دهد چون بدون برند خاص مزاح خودش، « بروکلین ۹۹» چیزی بیشتر از نسخه شوخ‌طبعانه «اداره پلیس شیکاگو» نیست و این برای هیچ کس خوب نیست.

این سریال کمدی با نقش‌آفرینی اندی سمبرگ قابلیت‌های بسیار دارد و می‌تواند دستاوردهای بزرگ داشته باشد؛ این را از قبل می‌دانیم. با کمی شانس، وقتی سریال در داستان فصل جدید خود کمی از آن احساس گذشته‌اش را پیدا کند، می‌تواند دوباره ما را همانطور که می‌دانیم سرگرم کند.

جزییات بیشتر

- این مساله برای یک سریال کمدی غیرعادی است، اما بازیگران سریال تمرین پلیسی و استفاده از سلاح گرم دیدند.

- اندی سمبرگ و چلسی پرتی مثل شخصیت‌های‌شان در سریال، با هم به یک مدرسه ابتدایی رفته بودند.

- بعد از فیلمبرداری هر صحنه با کلمات دقیق فیلمنامه‌ای، بازیگران چند صحنه دیگر هم فیلمبرداری می‌کنند و در آن فی‌البداهه سعی می‌کنند در صورت امکان صحنه را جالب‌تر و بامزه‌تر کنند. این تکنیکی است که در سریال «پارک‌ها و تفریحات» که آن هم توسط مایکل شور خالق «Brooklyn Nine-Nine» درست شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- اداره پلیسی که در هر صحنه از سریال به عنوان اداره شماره ۹۹ نشان داده می‌شود، یک اداره پلیس واقعی در بروکلین است و اداره شماره ۷۸ نام دارد.

- چلسی پرتی در ابتدا برای گرفتن نقشی که در نهایت به نقش کارآگاه روزا دیاز بدل شد آزمون داده بود. با وجود اینکه او نتوانست این نقش را به دست بیاورد، شخصیت جینا لینتی برای او خلق شد.

 گزارش از مازیار معتمدی

کد خبر 2950855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha