به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ششمین جشنواره فیلم «عمار» امروز جمعه چهارم دی ماه با حضور نادر طالب زاده دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.
طالب زاده در ابتدای این نشست درباره این دوره از جشنواره «عمار» گفت: جشنواره «عمار» جشنواره پرمحتوایی است که جای خود را پیدا کرده است. من در این دوره از جشنواره نمونه هایی از آثار رسیده را دیدم که بسیار قابل تامل بوده است و من از دیدن آنها خوشحال شدم.
وی ادامه داد: این آثار می طلبد که فیلمسازانشان در رسانه ملی حاضر شوند و بگویند که چرا به سمت چنین سوژه هایی رفته اند و سختی های کارشان چه بوده است. آثار منحصر به فردی ساخته شده است که این ویژگی به انتخاب موضوع آنها بازمی گردد و فیلمسازها جرات کرده اند تا وارد موضوعاتی شوند که پیش از این وجود نداشته است. مخصوصا آثار فیلمسازان ایرانی در بخش بین الملل و در بخش بیداری اسلامی بسیار قابل تامل است. فیلمسازان کارهای جدیدی را آورده اند که برای اولین بار است که در جشنواره فیلم «عمار» دیده می شود و قطعا این آثار در داخل و خارج کشور نمایش داده خواهند شد. از جمله این سوژه ها مناطق بحرانی بوده اند که امسال در فیلم ها به آنها پرداخته شد.
دبیر جشنواره درباره آثار بخش بین الملل تصریح کرد: امسال بیش از سه هزار اثر در این بخش از جشنواره ارسال شد که این افزایش به دلیل شیوه صحیح ارائه دعوتنامه ها بود. همچینن جدی گرفتن فیلمسازان حوزه بین الملل دلیل دیگری بود که باعث شد آثار زیادی در بخش بین الملل جشنواره شرکت کنند و امسال این بخش به صورت مستقل با حضور بیش از سه هزار اثر در اوایل بهار سال ۹۵ برگزار خواهد شد. جشنواره «عمار» امسال به سطح خوبی از پیشرفت رسیده است و ما می توانیم خوشبین باشیم که در آینده چندین نفر از فیلمسازان برجسته این جشنواره را معرفی کنیم.
طالب زاده در پایان سخنان خود با اشاره به همکاری حوزه های مختلف با این جشنواره یادآور شد: امسال شبکه های مختلف تلویزیونی نیز جلو آمده اند و درخواست داشتند که فعالیت بیشتری در جشنواره «عمار» داشته باشند که همه اینها به خاطر کیفیتی است که در آثار مشهود است.
در ادامه این نشست خبری وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره «عمار» درباره اهداف این جشنواره تصریح کرد: ما در نگاه به سینمای ایران قادر به ساماندهی در حوزه تولید نخواهیم بود مگر اینکه سازمان «تماشا»ی سینمای ایران هم متحول شود. «عمار» چرخه تکمیل و اصلاح سینمای ایران را در تکمیل توامان سازمان تولید و تماشا همراه با یکدیگر می داند. نوع خاص اکران های «عمار» که اکنون فرم آن برای همگان شناخته شده است نشان می دهد که ما متناسب با مخاطبی که تاکنون کمتر به وی توجه شده است حرکت کرده ایم و با این سبک می توان سیگنال هایی به سازمان تولید فیلم ها ارائه کرد و فیلمسازان را به سمتی هدایت کرد که سوژه های بدیع تری را برای سینمای ایران به ارمغان آورند.
پیوند عماریون با مدافعان حرم
وی با اشاره به نگاهی که برخی نسبت به جشنواره «عمار» داشتند، اظهار کرد: شاید این تصور پیش آمده که جشنواره «عمار» بعد از چند دوره به یک جشنواره حرفه ای تبدیل شود اما جنبه های مردمی آن تضعیف شود اما خوشبختانه با تلاشی که از طرف دست اندرکاران جشنواره صورت گرفت فضای این جشنواره همچنان قابل اطلاق به یک حرکت مردمی که به شکل مستمر ادامه دارد است. امسال جلوه های تازه ای از حضور مردمی در عرصه سینما را خواهیم دید و یکی از اصلی ترین جلوه های این دوره از جشنواره «عمار» پیوندی است که با جبهه جهانی مقاومت و مخصوصا مدافعان حرم پیدا کرده است.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره «عمار» با اشاره به آثار بخش بیداری اسلامی جشنواره «عمار» عنوان کرد: در نزدیکی ما توطئه های بسیار عمیقی در جریان است و لازم است که مردم ما در جریان دقیق و کامل واقعیت های منطقه قرار بگیرند. ما در این زمینه ضعف ها و خلاءهای جدی داریم و کمتر در این حوزه فعالیت کرده ایم. با این حال اکنون یکی از مهمترین برکات جریان فیلمسازی انقلاب اسلامی این است که فیلمسازان ما در این حوزه با توجه شجاعت و خلوصی که داشته اند در خطرناک ترین صحنه های حضور پیدا کردند و دست به خلق آثاری زده اند که امسال در جشنواره می بینیم.
جلیلی با اشاره به آثار این بخش که از طریق فیلمسازان ایرانی در کشورهایی همچون عربستان، سوریه، افغانستان و ... ساخته شده است، توضیح داد: آثار این بخش در ویترین هیچ رسانه دیگری قابل دیدن نیست. ما اخبار خوبی از شکل گیری یک جریان رسانه ای در حوزه مقاومت داریم که با توجه به آثار ساخته شده امسال در جشنواره رونمایی می شود. این فیلمسازان سراغ حماسه هایی رفته اند که در حال رخ دادن است و قرار است این آثار نمایش داده شوند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وقایع اخیر نیجریه و ساخت فیلم در این حوزه یادآور شد: فیلمسازان ما در حوزه های مختلفی که کمتر کار شده است فعالیت کردند. به طور مثال در شرایطی که بسیاری وظیفه داشتند نسبت به آفریقا واکنش نشان دهند ما فیلمسازانی داشته ایم که از آفریقا، سومالی و ... آثاری را ساخته اند، فیلمسازان انقلاب همچنین فیلم هایی را از کشورهای مختلفی ساخته اند که در آینده نمایش داده خواهد شد. به نظر می رسد مناطقی مثل آفریقا یکی از مقاصد اصلی جریان فیلمسازی انقلاب در سال های آتی باشد. بعضی از دوستان نیز با توجه به ماجرای اخیر نیجریه به آنجا رفته اند.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره «عمار» درباره حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این جشنواره توضیح داد: ما چند بار از مسئولان سینمای وزارت ارشاد و شخص وزیر دعوت کرده ایم که جشنواره را با این نگاه که جزئی از نمای ایران است بنگرند. یعنی اگر نگاه ویژه ای به سینمای انقلاب ندارند در حالی که باید چنین نگاهی وجود داشته باشند و باید اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ دنبال شود، با این حال حداقل جشنواره «عمار» را به عنوان جزئی از سینمای ایران ببینند که سالی چند هزار فیلم در آن تولید می شود و در روستاها نمایش داده می شود. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواست سرمایه گذاری کند تا آثار سینمایی در روستاها و شهرهای مختلف با چنین ظرفیتی اکران شوند باید چندین میلیارد بودجه هزینه می کرد. هم اکنون این ظرفیت شکل گرفته است و جا دارد که در مدیریت فرهنگی کشور به این جشنواره نگاه ویژه ای باشد.
مسئولان ارشاد همکاری لازم را ندارند
جلیلی ادامه داد: ما از مسئولان معاونت سینمایی دعوت کرده ایم. در دوره های گذشته نیز ارتباطاتی با این دوستان برقرار شد و برخی از آنها در جشنواره حضور پیدا کردند. صحبت هایی هم انجام شد اما متاسفانه مسئولان توجه جدی به این جشنواره ندارند. مجلس شورای اسلامی بودجه مصوب این جشنواره را نیز اعلام کرد اما مسئولان مربوطه بیان کردند که حتی یک ریال از این بودجه را نخواهند داد. من نمی دانم دلیل این امر چیست اما باز هم از دوستان دعوت می کنم که حداقل یک بار در این جشنواره حضور پیدا کرده و نوعی دیگر از سینما را تجربه کنند.
وی اضافه کرد: اگر مسئولان سینمایی به دنبال انجام وظیفه باشند به این جشنواره هم توجه لازم را اختصاص می دهند، با این حال جشنواره مردمی «عمار» معطل به مواضع بیرونی باقی نمی ماند و فعالیت خود را انجام می دهد.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره «عمار» در ادامه درباره بخش های جشنواره امسال از جمله پاورپوینت یادآور شد: در حوزه سینما قالب ها و ابزارهای ارائه بسیار متنوع شده است و از انواع و اقسام شیوه ها می توان بهره گرفت. امسال پاورپوینت یکی از بخش های جذاب این جشنواره است. این شیوه های مختلف به نوعی مرزهای ژورنالیزم و هنر را بر هم زده اند. در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز از فیلمسازان تازه نفس بهره گرفته شده است که به خوبی داشته ها جامعه ایرانی و ظرفیت های مردمی را به رخ کشیدند.
جلیلی درباره رویکرد اقتصادی این دوره از جشنواره «عمار» نیز توضیح داد: جشنواره «عمار» بسیاری از مردم را درگیر فیلم های خود کرده است. اتفاق مهم این جشنواره این است که زیرساخت هایی را برای نمایش فیلم ها ایجاد کرده است که اگر قرار بود دولت در این حوزه ورود پیدا کند باید در حدود ده ها میلیارد سرمایه گذاری می کرد. در حالی که اکنون خانه ها، مساجد، حسینیه ها و ... در اختیار اکران کننده های فیلم ها قرار گرفته اند و اگر قرار بود این ظرفیت با معادلات اقتصادی معمول محاسبه می شد هزینه زیادی را به خود اختصاص می داد. با این حال ما همزمان با تکمیل پیوست اجتماعی برای هنر به فکر پیوست اقتصادی این جشنواره در عرصه فیلم ها نیز هستیم. ما در مرحله اول به دنبال قاعده سازی هستیم و برنامه ریزی ها در حال انجام است تا بعد از پیوست اجتماعی آثار مخاطبان را به مشتریان خود تبدیل کنیم.
وی درباره حضور سینماگران جشنواره «عمار» در حوزه تولید آثار سینمایی کشور عنوان کرد: جشنواره «عمار» برای آثاری که تاکنون امکانی برای دیده شدنشان نبود ظرفیتی را فراهم کرد و این یکی از وظایف «عمار» است که چنین فیلمسازانی را رصد می کند. فیلمسازان «عمار» در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته اند. به طور مثال در دوره دوم جشنواره «عمار» یکی از آثار ما «پرواز تا بینهایت» بود که هادی محمدیان کارگردان این اثر سال گذشته با انیمیشن «شاهزاده روم» در جشنواره فجر حضور پیدا کرد و اخیرا هم شنیده ایم که این فیلم فروشی میلیاردی داشته که این اتفاقی مبارک است.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره «عمار» بخش عمده ای از رویکرد جشنواره «عمار» را توجه به سینمای مستند عنوان کرد و گفت: بخش عمده ای از دغدغه ما در این جشنواره سینمای مستند است که در سینمای کنونی کشور چندان جدی گرفته نمی شود و تلاش ما این است که این جریان را حمایت کنیم؛ جریانی از فیلمسازان را که تمایلی برای ورود به حوزه داستان ندارند و به دنبال امکانی برای تولید مستند می گردند.
ایجاد مدرسه سینمایی عمار
جلیلی در پایان سخنان خود از مدرسه سینمایی «عمار» یاد کرد و افزود: مدرسه سینمایی «عمار» فعالیت های خود را آغاز کرده است و راه اندازی آن بر عهده حامد بامروت نژاد بوده است تا زمینه تولید و آموزش را در این مدرسه سینمایی ساماندهی کند. زمانی که این طرح به بلوغ رسید گزارش های بیشتری از این اتفاق سینمایی ارائه خواهد داد.
سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره «عمار» نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های نمایش فیلم ها در این دوره عنوان کرد: یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره «عمار» مشارکت جدی اکران کنندگان در نماز جمعه بوده است. ستادهای برگزاری نماز جمعه در شهرستان ها مشارکت بسیاری با ما داشته است و تاکنون فیلم های «عمار» در ۴۰ ستاد نماز جمعه کشور نمایش داده شده است.
وی در پایان درباره آثاری که تاکنون به جشنواره «عمار» رسیده اند گفت: ۲۱۵۵ اثر در بخش های مختلف به جشنواره رسیده است که از میان آنها می توان به ۱۴۰ انیمیشن، ۳۰۰ اثر داستانی، ۲۲۰ نماهنگ، ۴۰۰ فیلمنامه، ۱۲۰ تیزر تبلیغاتی ۶۲۰ مستند و ۲۷۰ اثر در حوزه فیلم اشاره کرد و همچنین در میان آثار ارسالی بعد از تهران، قم و خراسان رضوی بیشترین آثار تولیدی را داشته اند.
افتتاحیه ششمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار» هشتم دی ماه برگزار خواهد شد.
نظر شما