به گزارش خبرگزاری مهر، کیارش اسدی زاده کارگردان فیلم «شکاف» که در نشست نقد و بررسی فیلم خود در برنامه «سینما دانشگاه» که عصر روز گذشته دوشنبه پنجم بهمن ماه برگزار شد، با اشاره یه این نکته که فیلم اجتماعی ریشه در دغدغه ها و حال و هوای مردمان جامعه امروز خود دارد، گفت: برای یک کارگردان خیلی دشوار است که از پیامهای مستتر در فیلم خود سخن بگوید اما دوست دارم به این نکته اشاره کنم که این فیلم نه فقط داستان بچه دار شدن یا نشدن جوانان نسل امروز که در واقع داستان احساس مسئولیت پذیری ما است.
طالبینژاد: «شکاف» از آثار قابل قبول سینمای امروز است
احمد طالبی نژاد منتقد و نویسنده سینمایی فیلم «شکاف» را فیلم قابل قبولی عنوان کرد که به نسبت جوانی کارگردان خود، تجربه خوبی در سینمای ایران به شمار میرود.
وی با اشاره به ضعفهای موجود در فیلمنامه گفت: اگر این فیلم ۱۰ سال پیش در سینمای ایران ساخته میشد بدون شک از شاهکارهای زمان خود قلمداد میشد. اما از آنجایی که سینمای ایران از ۱۰ سال پیش تا به امروز پدیدهای به نام اصغر فرهادی را تجربه کرده است، دیگر به طور کلی توقع ما از تک تک آثار سینمایی بالاتر رفته است.
این منتقد سینما بیان کرد: توجه به جزئیات و ارائه معما و فضاسازی تصویری خوب برای نشان دادن حال شخصیتها از جمله نکات مثبت این فیلم به شمار میرود که باعث میشود مخاطب در مجموع با آن ارتباط برقرار کند.
سهیلا صادقی: بچههای نامرئی سینمای ایران در «شکاف» دیدنی شدهاند
سهیلا صادقی، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران «شکاف» را ورژنی کم عیار از فیلم «جدایی نادر از سیمین» دانست و در ادامه به برخی تم های فیلم از جمله مسئولیت گریزی والدین، نگاه دو جانبه به طلاق و توجه به دوره مهمی تحت عنوان «بچگی» اشاره کرد.
وی توضیح داد: فیلم با نگاهی آسیبشناسانه به مسائل درون خانواده نگاه میکند و به عبارتی تضادهای درونی را که بسیاری از آنها ممکن است دلیل خارجی نداشته باشند مورد بررسی قرار میدهد.
صادقی مرئی ساختن «بچگی» را مفهومی دانست که در فیلم ارزش توجه و پرداختن به آن وجود داشته است.
بیچرانلو: عنوان زمخت فیلم به داستان لطیف آن نمیخورد
عبدالله بیچرانلو عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران «شکاف» را فیلمی غیرعامه پسند دانست و به تعدادی از نقاط ضعف فیلم از جمله عنوان و پوستر اشاره کرد.
وی عنوان و پوستر را قاب اول فیلم و اولین چیزی که مخاطب با آن مواجه میشود تعریف کرد و توضیح داد: پوستر و عنوان فیلم هر دو زمخت هستند در حالی که موضوع فیلم موضوعی لطیف است.
بیچرانلو در ادامه فیلمساز را فردی دغدغهمند و مشتاق به کمک به اجتماع دانست و به تحلیل ابعاد مختلف فیلم پرداخت، بیان کرد: با نگاهی ارتباطی میتوان این فیلم را از جمله آثار دعوت گر در سینمای ایران به شمار آوریم. فیلمی که مخاطبان خود را به اندیشیدن و بازنگری در خود و سبک زندگی خود دعوت میکند. از این جهت است که به نظرم فیلم «شکاف» فیلمی دغدغهمند است.
این نشست که به همت مدرسه ملی سینما و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار میشد، با پرسش و پاسخ دانشجویان با حاضرین در جلسه از جمله کارگردان فیلم ادامه یافت. مجموعه جلسات «سینما دانشگاه» که با هدف نمایش و بررسی آثار روز سینمای ایران برگزار میشود تا پایان امسال در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ادامه خواهد داشت.
نظر شما