محمد باقر آقامیری از اعضای شورای هنری نهمین جشنواره تجسمی فجر درباره تغییراتی که در دوره اخیر جشنواره تجسمی رخ داده است به خبرنگار مهر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک جشنواره ملی است که چون هر سال برگزار می شود بر اهمیت آن اضافه می شود و به همین دلیل این جشنواره باید یک دید ملی به همه رشته های هنرهای تجسمی داشته باشد. کسانی که برای برگزاری این جشنواره قدم بر می دارند بسیار کار ارزنده ای می کنند اما من ایرادهایم را هم به آقایان ملانوروزی و آقایی گفته ام.
وی ادامه داد: انتقاد من به رویکرد جدید جشنواره این است که اگر دیدگاه ما به هنرهای تجسمی فقط هنرهای انتزاعی باشد نسبت به رشته های دیگر کم لطفی کرده ایم. اگر می خواهیم فقط در فضای انتزاع حرکت کنیم و با مدرنیته جلو برویم در حق همه ظلم می شود. امسال چند اثر نگارگری در جشنواره پذیرفته شده ولی حالت فرمالیته دارد. ضمن اینکه کسانی که دیدگاه کاملا انتزاعی دارند واقعا نمی توانند درباره هنری مثل نگارگری نظر بدهند. نمی شود ۷ نفر با دیدگاه انتزاعی به آثار نگاه کنند و دو نفر دیدگاه متفاوت داشته باشند و با این شیوه به اعتقاد من یک بیعدالتی در این میان رخ می دهد.
رییس انجمن نگارگری ایران بیان کرد: من معتقدم مانند ۷ دوره قبل باید همه سبکها در جشنواره حضور داشته باشند و کارشناسان ماهر هر رشته درباره آن نظر بدهند. اگر هم قرار است یک جشنواره برای هنرهای انتزاعی درست کنیم دیگر نمی توانیم عنوان فجر و ملی را روی آن بگذاریم. جشنواره فجر باید برای حضور همه فرصتی یکسان قائل باشد. برای همین است که سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار شرکت کننده داشتیم و امسال این عدد به پنج هزار رسید و با این روال سال بعد به شدت این آمار افت می کند.
آقامیری درباره این موضوع که بسیاری از هنرها نتوانسته اند با زبان معاصر پیش بروند نیز اظهار کرد: باید همیشه قضایا را از منظرهای متفاوت دید. نمی شود به همه گفت قالب را بشکنید. ما اگر صبح و ظهر و شب یک غذا بخوریم حالمان بد می شود. معاصر بودن واقعا قانون نیست. من هم موافق هستم نگارگرانی که ادای هنر دوران صفوی یا تیموری را در می آورند دارند در جا می زنند اما کسانی که موضوعات و افکار نو را با بیان و تکنیک قوی در هم می آمیزند در عین اینکه پا در سنتها دارند اما زبان نو دارند.
وی با اشاره به اینکه شخصا به انتزاع علاقه دارد و بسیاری از کارهای امپرسیونیست ها را مشق کرده است، توضیح بیشتر گفت: انتزاع زمانی زیباست که شما آن اثر انتزاعی را کنار یک اثر کلاسیک یا سوررئالیست ببینید. ما نمی توانیم همه چیز را دور بریزیم و یکباره نو شویم بلکه باید معتدل بود. منتقدان علم هرمونوتیک می گویند آثار خیلی قدیمی اگر بتوانند امروز هم با بیننده ارتباط برقرار کنند مانند یک اثر معاصر به حساب می آیند و اگر اثری امروزی هم باشد اما نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند دمده است.
این عضو شواری هنری در انتها درباره کیفیت آثار نهمین دوره جشنواره تجسمی فجر گفت: من در آثار امسال اندک اثر خوب دیدم و اکثر کارها بازی با اشیا و رنگ بود و نتوانست گیرایی و جذابیت داشته باشد.
نظر شما