به گزارش خبرنگار مهر، کتاب نمایشنامههای رادیویی «کابوسها» توسط علی امینی نجفی ترجمه شده است. علی امینی نجفی که پیش از این ترجمه کتابهای موفق «با آخرین نفسهایم» و «تئاتر مدرن اروپا» را در کارنامه خود دارد، این بار به گردآوری مجموعه شاخصی از نمایشنامههای رادیویی مطرح با نویسندگی ولفگانگ وایراوخ، آلبر کامو، اینگبورگ باخمان، فریدریش دورنمات، هاینریش بل و گونتر آیش، پرداخته است.
یکی از نویسندگان کتاب «کابوسها» آلبر کامو نویسنده کتاب مشهور بیگانه و برنده نوبل ادبیات است. آلبر کامو که با نمایشنامه کمتر شناخته شده «سکوت پاریس» در کتاب «کابوسها» حضور دارد، در برخورد با نمایش رادیویی از ویژگی اصلی این رسانه تازه، یعنی عنصر آوایی، به خوبی آگاه است و بر آن تاکید میکند. این نمایش بارها، به ویژه در مناسبتهای تاریخی، اجرا شده و پخش رادیویی آن همراه با موسیقی و صداهای زمینه بین ۵۰-۶۰ دقیقه بوده است.
در کتاب «کابوسها» نمایشنامههای شاخصی وجود دارد که نمایشنامه «رویاها» نوشته گونتر آیش از جمله آنهاست. «رویاها» در شمار معروفترین آثار آیش است. این اثر در اصل شامل پنج نمایش شنیداری است و در ۱۹۵۰ به نگارش درآمد و در سالهای بعد با اشعاری به هم پیوند یافت. آیش «رویاهای پنجگانه» را اثری مستقل و یگانه میدید که تصویری همه جانبه از وضع زمانه را در پنج قاره بازتاب میدهد.
نمایش رادیویی در ظاهر نزدیکیهای زیادی با تئاتر دارد، زیرا هر دو با کلام یا گفتاری شکل میگیرند که میان نقشها رد و بدل میشوند، اما نمایشنامهنویسانی که با این برداشت به رادیو روی آوردند، به زودی دریافتند که میان تئاتر و رادیو تفاوتهای چشمگیری هست. مهمترین علت آن است که تئاتر در صحنهای حقیقی و مشخص شکل میگیرد، در حالی که رادیو یکسره به صدا، یعنی دنیای مجازی تعلق دارد. کتاب «کابوسها» نمونه بارزی از این توصیف است. در این کتاب خواننده با استفاده از قوه تخیل خود، تصویری ذهنی از داستانها میسازد، که خود این موضوع نیز بر کشش افراد نسبت به داستانها میافزاید.
کتاب «کابوسها» از سوی نشر چتر در ۲۳۱ صفحه با قیمت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر و روانه کتابفروشیها شده است.
نظر شما