۱۲ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۰

آرمین امیریان در گفتگو با مهر:

«عر» فضاهای تاریخی ایران را روایت می‌کند/ توجه به رویکردهای عکاسی

«عر» فضاهای تاریخی ایران را روایت می‌کند/ توجه به رویکردهای عکاسی

آرمین امیریان، نمایشگاه عکس «عر» را داستانی دانست که ایران و تاریخش را روایت می‌کند و با مجموعه «سراپرده» کامل می‌شود.

آرمین امیریان هنرمند عکاس که نمایشگاه عکس‌هایش با عنوان «عر» تا ۲۵ دی‌ماه در گالری «اعتماد نگارستان» برپاست، درباره این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: مجموعه «عر» به روال مجموعه عکس‌هایی است که چندین سال اخیر به این شیوه کار می‌کنم، یعنی فضای عکس‌ها به ایران و مکان‌های تاریخی مربوط می‌شود ولی در اصل «عر» همانند جمله‌ اول از یک داستان است، داستانی که ایران و تاریخش را روایت می‌کند. این داستان در آینده در پروژه‌های بعدی‌ام ادامه می‌یابد و با مجموعه «سراپرده» کامل می‌شود.

وی افزود: مجموعه عکس «عر» را بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تهیه و اجرا کردم و به همین دلیل ممکن است در این سال‌های اخیر تک فریم‌هایی از این مجموعه و مجموعه‌ سراپرده دیده شده باشد.

امیریان بیان کرد: طی سه سال گذشته که مجموعه عکس «عر» را کار کردم، پیشنهادهای مختلفی از بنیادهای خارجی برای نمایش آن داشتم، اما همه را رد کردم؛ چون هدفم و اولویت اولم این بود که ابتدا در ایران بتوانم این مجموعه را نمایش دهم.

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه ۱۵ فریم عکس به نمایش گذاشته شده است، گفت: مجموعه عکس «عر» تعداد بیشتری عکس دارد که تنها ۱۵ فریم آن روی دیوار رفته است. سایز عکس‌ها ۱۰۰ در ۷۰ است، اما در قاب‌های ۱۲۰ در ۹۰ به نمایش گذاشته شده است چراکه مخاطب بتواند راحت‌تر با رخدادها ارتباط برقرار کند. همچنین ۵ نسخه از عکس‌ها تهیه کردم که ۳ نسخه آنها برای نمایش در داخل ایران و دو نسخه دیگر برای نمایش در خارج از کشور در نظر گرفتم.

این هنرمند جوان در پایان درباره تکنیک به کار رفته در عکس‌های نمایشگاه «عر» توضیح داد: جدا از مساله‌ای که نسبت به فرم و محتوای اثر برای مخاطب مدنظرم بود، تلاش کردم در این مجموعه عکس از نظر تکنیکی اقدامات ابتدایی مازاد بر داستان و مفهوم آن قرار دهم. قصد داشتم فضا و دیالکتیکی برای هم‌صنفی‌های خودم ایجاد کنم که بازتعریف دیگری در عکاسی را نمایش دهد. از نظر تکنیکی، عکس‌ها نه صرفا مستند است و نه مطلقا عکاسی صحنه آرایی و نه کاملاً فوتومونتاژ به حساب می‌آید تا به رویکردها و قابلیت‌های عکاسی توجه شود.

به گزارش مهر، نمایشگاه انفرادی عکس های آرمین امیریان با عنوان «عرّ» تا ۲۵ دی ماه در گالری اعتماد باغ موزه نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خ دانشسرا، باغ نگارستان برپاست. در متن استیتمنت نمایشگاه عکس آرمین امیریان آمده است: «عر، لغت‌نامه دهخدا؛ عر. [ ع َرر ] (ع اِ) آن که زود از شیر گرفته شود. (از اقرب الموارد). کودکی که زود از شیر باز داشته شود. نهیق خر. بانگ خر. رجوع به عرعر و عروعر شود. عر. [ ع َرر ] (ع مص) به بدی انداختن کسی را. (از اقرب الموارد) (منتهی الارب). آلودن کسی را به بدی. از بیخ برکندن مویv. (از اقرب الموارد) (قطرالمحیط) (منتهی الارب). اندوهگین کردن کسی را. کسی را غمگین کردن. (المصادر زوزنی)  (تاج المصادر). گری و جرب. (ناظم الاطباء). بیماری است که از آن پشم گوسپند و شتر برافتد. (منتهی الارب) (آنندراج). بیماریی است که از آن پشم شتر بریزد. (از اقرب الموارد) طفل که زود از شیر باز داشته شود. (آنندراج).

نه واژه‌ای را حمل می‌کنم و نه پشت تعاریفِ عمده و خاص و انواع نظریه ها پنهان می‌شوم. در دستم آیینه شکسته‌ای ست که با رنج دل، هرآنچه در توان قاب دارد را بازتاب می‌دهد. عر؛ مکانی است برای شنیدن نه بس دیدن... بی‌هیچ وابسته و وصله و ترس... ماحصل گذری مختصرتر از آنکه بتوان، حتی چند صباحی از این مُلک هزاران ساله را به چشم دید. اینجا؛ سخن از ایران به میان نمی آید... اینجا اصلِ سخن، ایران است.»

کد خبر 4498179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha