۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۰۸

یادداشت؛

مراقب تحریف حاج قاسم باشیم

مراقب تحریف حاج قاسم باشیم

مشهد ـ تصویر حداقلی بدون توجه به تمایزات حقیقی حاج قاسم، «تحریف» اوست؛ اگر جریان های حداقلی این شخصیت را روایت کنند، حتما همان بلایی بر سرش می‌آید که بر سر مفاهیمی مثل ولایت و عدالت آوردند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ حسین کمیلی*: «حاج قاسم» فخر شیعه، نماد انسان تراز انقلاب اسلامی و الگوی «شیعه حداکثری» است. اگر وی را جریان‌های حداقلی روایت کنند، حتماً همان بلایی بر سرش می‌آید که بر سر مفاهیم مختلفی مثل ولایت، عدالت و خود انقلاب اسلامی آورده اند. یک عنصر ممتاز در یک جریان فعال، روبه جلو، سازنده، عینی، جهانی و پاسخگو را تبدیل می‌کنند به یک سکون ارتجاعی، حداقلی، فرقه‌ای، غیرسازنده و انتزاعی.

برای «شیعه حداکثری»، انقلاب اسلامی، دروازه ورود به یک تحول و انفتاح تاریخی است. به فرموده رهبری «انقلاب اسلامی، ناگهان تمام موجودیت و نظام ارزشی دستگاه استعماری غرب و دنیای سرمایه‌‏داری را زیر سوال برد. یعنی آینده‌‏شان را کلًا تهدید کرد و ابهامی به آینده‏ آن‌ها داد؛ چون این انقلاب بر مبنای اسلام بود و نتیجتاً هرجا مسلمانی باشد، ممکن است این انقلاب بالقوه در آنجا تحقق پیدا کند. بعد هم مرتب نمونه‌‏های آن را از افغانستان گرفته تا اندونزی و مالزی و مصر و تونس و حتّی در کشورهایی که سیستم‌های به اصطلاح انقلابی دارند مثل الجزائر یا لیبی دیدند و مشاهده کردند که همین اسلام در آن جاها سر بلند کرده است و هل من مبارز می‏‌گوید و آینده را ترسیم می‏‌کند.

این‌ها، احساس وحشت کردند و تمام دنیای سرمایه‌‏داری و استکباری دست به هم دادند، برای اینکه در مقابل اسلام بایستند»، حاج قاسمی الگوست که باور کرد ما در نقش «جلوداری» و «الهام بخشی» مستضعفین جهان قرار گرفته ایم؛ او اراده کرد که رسالت «ما تصمیم داریم پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم» را سربازی کند و آن را در «میدان عمل» نیز چند گام به پیش برد؛ «جبهه مقاومت» در گروه عزم و اراده و باور و اقدام و میدان داری اوست.

اما اینها برای شیعه حداقلی، صرفاً یک جمله ادبی و مشکوک است! «حاج قاسم» تجلی اعتماد به نفسِ شیعه حداکثری در این موقعیت تاریخی است. شیعه حداکثری در وسط میدان واقعیات و ناظر به «حل مسئله» است. شیعه حداکثری به دنبال کارآمدی دین و جاری کردن ولایت الهی در زندگی بشر است و برخلاف شیعه حداقلی، مهمترین مصداق حفظ اسلام را کارآمدی نظام می‌داند. این از عمق دین شناسی و نیز شناخت دقیق موقعیت و واقعیات حاکم بر جهان بر می‌آید.

حاج قاسمی الگوست که «حفظ نظام، اوجب واجبات است» و «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است» برایش یک باور قلبی است و لذا در وصیت نامه اش می‌نویسد: «جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است. امروز قرارگاه حسین بن علی (ع)، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص)....خیمه، خیمه رسول الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می بیند.»

تصویر حداقلی، بدون توجه به تمایزات حقیقی حاج قاسم، «تحریف» اوست. سالگرد حاج قاسم نزدیک است...

*فعال حوزه جهان اسلام

کد خبر 5072853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha