به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سیدنظام الدین امامی فر که با همراهی اصغر کفشچیان مقدم و احمد نادعلیان داوری این دوره از آثار رشته هنرهای جدید در جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص نتیجه نهایی داوری بخش اول گفت: در بخش هنرهای جدید ۲۵۲ اثر از ۱۵۰ هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۴۹ اثر به مرحله داوری مرحله دوم راه پیدا کردند.
وی درباره کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه گفت: مرحله اول انتخاب آثار در ۴ تا ۵ بخشی که در این رشته وجود دارد متفاوت بود. در بخش چیدمان آثار بیشتری رسیده بود و در بخش ویدئو آرت به نسبت آثار کمتر بود و در همچنین در بخش پرفورمنس نیز تعداد آثار کمتر بود. اما آثار در همه بخشها تنوع جالبی داشتند و مضامین متفاوتی را در بر میگرفتند و همین شاید انتخاب در عرصه هنرهای جدید را سخت میکرد. ضمن اینکه شاهد حضور بیشتر خانمها در این بخش بودیم و همچنین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی از نظر کمیت تعداد بیشتری اثر را به خود اختصاص داده بودند. وقتی موضوع آزاد است آثار متنوعی به لحاظ مضامین میرسد و البته طبیعت این جشنواره نیز به همین گونه است که برآیند کارهایی که در طول یکسال خلاقیت هنری هنرمندان به سرانجامی رسیده است به جشنواره برسد.
عضو شورای داوری بخش هنرهای جدید گفت: به واسطه موضوع بیماری کرونا به نظر میرسد امسال کارها در اجرا شکلی جمع و جورتر داشتند و یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که هر اثر چقدر میتواند بیننده را جذب کند. سال گذشته یک محرکی وجود داشت مثل بحث کمک هزینه برای کسانی که به جشنواره راه پیدا میکردند که امسال این محرک نبود و برای همین هم در شکل ارائه آثار اثر گذاشته بود. دیگر اینکه در هر حال این بخش در تعامل با مخاطب معنا مییابد که باید دید تا زمان برگزاری جشنواره چه میزان امکان بازدید وجود دارد. جشنواره تجسمی فجر جشنوارهای معتبر است که خیلیها مایل هستند در آن شرکت کنند و در رزومه آنها این حضور ثبت شود.
وی در خصوص معیارهای انتخاب آثار و اینکه آیا در اجرا نیز داوران برای مشاوره کنار شرکت کنندگان خواهند بود، بیان کرد: فضا و تعامل اثر با فضا در انتخاب نهایی آثار بسیار مهم است. اینکه یک اثر در آن فضا چگونه شکل میگیرد و ارائه میشود و همچنین تعاملی که با مخاطب برقرار خواهد کرد. ما سعی کردیم با هنرمندان ارتباط بگیریم و در برخی مواقع از آنها خواستیم منظور خود را بیشتر برایمان بگویند و حتی پیشنهاداتی را هم ارائه دادیم. به هر حال همانطور که از اسم این رشته پیداست، هنری جدید است و تنوع در اجرا و جذابیت و عدم کپی برداری و شیوه بیانی درست در اجرا از مهمترین ملاکها ما در انتخاب بود. ما سعی کردیم تعامل با مخاطب را نیز به نوعی حدس بزنیم و در نظر بگیریم. اینکه اثری تولید مفهوم و سوال کند برای ما مهم بود.
امامی فر با اشاره به اینکه وقت آن رسیده دوسالانه ای مخصوص به هنرهای جدید داشته باشیم، گفت: یکی از بخشهایی که به نظر میرسد باید تأمل بیشتری روی آن کرد بحث استیتمنت نویسی است و باید آموزش آن را در دستور کار گذاشت چرا که هنرمندان باید بتوانند در این دوران ایدههایشان را بهتر ارائه دهند. در هنر جدید خصوصاً چون ماکت را برای داوری ارائه میدهند باید بتوانند در استیتمنت به خوبی آن را توضیح دهند. ما هنوز در این بخش ضعفهایی داریم.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
نظر شما