۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۸:۲۸

«تئاتر دانشگاهی» در آینه مهر؛

آشنایی‌زدایی از روایت «سگ زرد، برادر شغال»/ شریک شدن در چیستی رنج

آشنایی‌زدایی از روایت «سگ زرد، برادر شغال»/ شریک شدن در چیستی رنج

عرفان آیتی کارگردان نمایش «به روایت سگ زرد، برادر شغال» درباره چگونگی شکل‌گیری این اثر نمایشی و اجرا در جشنواره تئاتر دانشگاهی توضیحاتی ارائه داد.

عرفان آیتی کارگردان نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» که به عنوان برگزیده بخش مناطق این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی به بخش اصلی جشنواره نیز معرفی شده است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: گروه تئاتر زاوش از سال ۱۳۹۱ به سرپرستی محمدجواد سجادی آغاز به فعالیت کرد. بنای این گروه بر خواندن و تحلیل لیست بلندی از نمایشنامه‌های مختلف بود که در طی سال‌ها این رویه منجر به نگارش متون نمایشی مختلفی مثل «هفت خان هملت» با اقتباسی از «هملت» شکسپیر تا «هیچکس را محکم بغل نکن» که برگرفته از «مده آ» اوریپید است، شد. در گروه از اینکه دچار تکرار شویم پرهیز می‌کردیم و هر اثر را به شیوه و فرم‌های مختلفی به صحنه برده و تلاش می‌کردیم آشنایی زدایی از کار خودمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» نوشته و کارگردانی محمدجواد سجادی ابتدا در سال ۹۷ در تالار هنر اصفهان به صحنه رفت اما بعدها تلاش کردیم نوع دیگری به کار نگاه کنیم و نمایش را به شیوه نوینی به صحنه ببریم. این اثر نمایشی در شکل جدید خود با یک روند کارگاهی و تجربی شکل گرفت و مواجهه بدن بازیگران با شخصیت‌های نمایشنامه مورد توجه قرار گرفت که با تمرین و آزمون‌های مکرر به این نتیجه رسیدیم که کار همسو با رویکرد جشنواره تئاتر دانشگاهی است.

آیتی درباره مضمون نمایش توضیح داد: این روزها با حوادث زیادی در دل اجتماع روبرو هستیم که ما را متاثر می‌کند و کافی است یکی از این روایت‌ها مانند روایت فرزند کشی، پدرکشی و یا از دست دادن فرزند در دل یک حادثه را برای خودمان متصور شویم و در پی آن در چیستی و چگونگی آن رنج شریک باشیم. نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» نیز بر همین اساس شکل گرفت و هرکدام از شخصیت‌های نمایش در حال تجربه نوعی رنج هستند؛ رنج عدم توانایی برای بازگشت به حالت عادی از زیستن که در پی یک اتفاق ناگوار رخ می‌دهد.

این کارگردان جوان عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در تولید نمایش در دوران کرونا داشتیم این بود که با توجه به شیوع این بیماری امکان تولید نمایش جدیدی را نداشتیم و می‌دانستیم که بستر مناسبی برای اجرا و تولید وجود ندارد از این رو تصمیم گرفتیم کاری را که پیش از این به صحنه برده‌ایم با رویکرد و نگاهی کاملاً متفاوت نسبت به اجرای قبلی برای جشنواره تئاتر دانشگاهی آماده کنیم که این اجرا با دراماتورژی محمدجواد سجادی شکل گرفت و وی این فرصت را به عنوان بازیگر اجرای قبلی نمایش و یک دانشجوی ادبیات نمایشی به من داد تا رویکردهای آزمایشگاهی خودم را با مشورت او در این اثر پیاده کنم چون ما در گروهمان کمترین تاکید را بر مفاهیمی چون کارگردان و یا نویسنده داریم.

وی یادآور شد: این نمایش با نگاهی به «سگ ولگرد» صادق هدایت، «صدسال تنهایی» مارکز، «ملکوت» بهرام صادقی و تا اندازه‌ای نیز الهام گرفته شده از مفهوم رسوخ یک حیوان در دل یک انسان و روایت تنهایی یک انسان با یک حیوان در «عزاداران بیل» غلامحسن ساعدی و «گاو» داریوش مهرجویی شکل گرفته است.

آیتی در پایان صحبت‌هایش درباره برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی نمایش اظهار کرد: هدف ما برای اجرای عمومی نمایش این است که بتوانیم در سالن‌های تئاتر تهران اجرا داشته باشیم چون دایره مخاطبان گسترده‌تری می‌توانند به تماشای این نمایش بنشینند و اندیشه‌های مختلفی صدای گروه را می‌شنوند. در حال برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی هستیم اما با این شرایط مایوس کننده کشور به دلیل بیماری کرونا و تفاوت‌های اندیشه‌ای در حوزه مدیریت احتمالاً با چالش‌هایی روبرو خواهیم بود.

این اثر نمایشی ۱۶ و ۱۷ تیرماه ساعت ۱۷:۳۰ در سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه می‌رود.

کد خبر 5251585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha