سارا روستاپور داور رشته اجرای بخش هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه سی و نهمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری فردا، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه جشنواره دانش آموزی به دانشآموزان خود باوری و اعتماد به نفس میدهد، این جشنواره یک نیروی محرک برای هدف و آرزوهای پیش روی آن هاست و میتواند این انگیزه در درون فرد ایجاد کند تا مسیر رسیدن به آرزوهای خود را هموار کند. دانشآموزان پیگیری مسائل هنری را در این جشنوارهها میاموزند و این امر بدان خاطر است که مسائل فرهنگی و هنری از جمله مسائلی است که برای دانشآموزان بسیار حائز اهمیت و توجه است.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز روند برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری به گونهای است که بر اساس آموزشهایی که از قبل به دانشآموزان داده شده است، پیش میرود و این امر میتواند بهبود و اصلاح پیدا کند، افزود: درست است که شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره از راههای بسیار دور و با سختیهای فراوانی در این دوره حضور پیدا کرده، اما باید گفت که هر کس بر اساس تواناییهای خویش در این جشنواره حضور پیدا کرده است و در نهایت انتظار دارد که حداقل یک بسته آموزشی بر اساس نیازهایی که دارد برای او ارسال شود تا بتواند سطح دانش خود را بالا بیاورد و در نهایت به آنچه که مقبول است دست پیدا کند.
این مجری با سابقه کودک و نوجوان که در حوزه هنرهای نمایشی نیز در دورههای گذشته این جشنواره حضور داشته است، ضمن ابراز خرسندی از این امر که کرونا این موضوع را نشان داد که حتماً نیاز نیست که کلاسهای آموزشی هنر به صورت حضوری برگزار شود و میتوان آموزشهای هنری را از طریق فضای مجازی نیز انتقال داد، ادامه داد: میشود با تکیه بر سیستم بر خط یک سری از کلاسها را برگزار کرد و یک سری از آموزشها را به دانشآموزان داد و باعث این شد که دانشآموزان هماهنگ تر و هدفمند تر روی حضور در این جشنواره تمرکز کنند.
وی با تأکید بر این مفهوم که آثاری که از سوی مدارس به جشنواره ارسال شده است، میتواند با دریافت آموزشهای بهتر به سطح بالاتری راه پیدا کند، اظهار داشت: این مورد ضروری است که کسانی که در حوزه تولید محتوای الکترونیکی فعالیت میکنند با حداقلهای تولید محتوا آشنا باشند و مثلاً در تصویربرداری از اجراهای صحنهای دانشآموزان موارد لازم رعایت شود تا داوران، در نهایت دقت و ظرافت بتوانند به بررسی این اجراها پرداخته و مسائلی مانند دور بودن از دوربین، عزیزان داور را در روند داوری دچار سختی نکند.
دانشآموزان باید با زیرساختهای درست لازم در فضای مجازی آموزش ببینند
تهیهکننده و مجری با اشاره به این موضوع که این موارد میتواند با توضیحات بسیار مختصری برطرف شود تا داوران در روند داوری و اجرا، بتوانند حداقل صدای دانشآموزان را بشنوند و تصویر آنان را ببینند، تصریح کرد: به یقین در اجراهای نهایی میبایست دانشآموزان در حضور هم و تعداد قابل توجهی از مخاطبان به اجرا بپردازند، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این امر امکان پذیر نیست، اما حداقل دانشآموزان باید با زیرساختهای درست لازم در فضای مجازی آموزش ببینند.
در اجراهای نهایی میبایست دانشآموزان در حضور هم و تعداد قابل توجهی از مخاطبان به اجرا بپردازند، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این امر امکان پذیر نیست، اما حداقل دانشآموزان باید با زیرساختهای درست لازم در فضای مجازی آموزش ببینند
روستاپور با اشاره به اینکه میتوان با ارسال بستههای آموزشی سطح اجراهای دانشآموزان را ارتقاء بخشید و در نهایت در فضای آنلاین حداقل مشکلات آنان را برطرف ساخت، تأکید کرد: آموزشوپرورش پس از برگزاری این جشنوارهها میبایست به این درجه برسد که تفاهم نامهای با ارگانهای مختلف منعقد سازد تا در نهایت بتواند از استعدادهای کشف شده در مسیر این جشنوارهها استفاده کند.
روستاپور، با تأکید بر این امر که امروز مجری جوان خوب در کشور آن گونه که باید وجود ندارد، یادآور شد: ما نسلی بودم که در یک برههای از زمان به عنوان مجریان کودک وارد مجموعه صدا و سیما وارد شدیم و در نهایت امروز کسی به این جمع اضافه نشده است و ما همان هستیم که در ابتدای راه بودیم، این در حالی است که همه ما سن چهل سال را رد کرده ایم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیروی جوان متخصص در این حوزه وارد شود.
وی با تأکید بر اینکه مسیر ارتباط میان صدا و سیما و آموزشوپرورش باید به گونهای باشد تا نیروهای متخصص و آموزش دیده در حوزههای مختلف به ویژه اجرا، بتوانند از این مسیر به بستر رسانه ملی وارد شوند، گفت: ارگانهای مختلفی هستند که ظرفیت این موضوع را دارند که بتوانند از استعدادهای کشف شده در جشنوارههای فرهنگی و هنری استفاده کنند و اگر دانشآموزان حاضر در این جشنواره بدانند که در نهایت حداقل وارد مجموعه صدا و سیمای استان خود میشود، با انرژی بسیار بیشتری به حرکت در مسیر آموزش خواهد پرداخت.
داور بخش اجرای گروه هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه سی و نهمین دوره مسابقات دانشآموزان برگزیده سراسر کشور، با اشاره به اینکه امروز مثلاً گروههای مختلفی در حوزه هنر دوبله مشغول به فعالیت هستند و در نهایت محدودیتی برای ورود استعدادهای دانش آموزی به هنر دوبله وجود ندارد، افزود: امروز شاید دانشآموزان برگزیده راه بسیار سختی را برای ورود به رادیو و تلویزیون داشته باشند، اما این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که گروههای مختلفی در حوزه دوبلاژ مشغول به فعالیت هستند و این افراد به آسانی میتوانند با دریافت آموزشهای لازم برای کار به این گروهها وارد شوند.
روستاپور، با تکیه بر مفهوم این نکته که یکی از مباحث مطرح در جشنوارههای فرهنگی و هنری دانشآموزان، مبحث کارآفرینی است و باید به این جشنوارهها به یک مسیر برای ایجاد اشتغال برای دانشآموزان نگاه کرد، ادامه داد: شاید باید این تفکر به وجود بیاید که زمانی که یک دانشآموز آموزشهای لازم را میبیند تا در یک رشتۀ هنری به سطح بسیار بالا و با کیفیت برسد، این دغدغه را نداشته باشد که پس از پایان این دورهها یکی باید پیدا شود تا از استعداد من استفاده کند و مرا به کار بگیرد و با شناخت درست از راههای ایجاد اشتغال دغدغههای خویش را در این زمینه برطرف کند.
شاید باید این تفکر به وجود بیاید که زمانی که یک دانشآموز آموزشهای لازم را میبیند تا در یک رشتۀ هنری به سطح بسیار بالا و با کیفیت برسد، این دغدغه را نداشته باشد که پس از پایان این دورهها یکی باید پیدا شود تا از استعداد من استفاده کند
روستاپور با تأکید بر این مفهوم که یک دانشآموز باید به این نکته برسد که روند اجرای او باید چگونه باشد که با یک مجری معمولی تفاوت داشته باشد، چه چیزی میتوانند به اجرا اضافه کنند که کار او را با یک مجری معمولی تمایز بخشیده و برای مخاطبان جذاب تر کند، تصریح کرد: دانشآموزان امروز بیشتر روی اجراهای تلویزیونی متمرکز هستند و نقطه اصلی اتکای آنها برای آموزش، فقط و فقط رسانه است و در نهایت دانشآموزان نیز میبایست از همین مسیر جذابیتهای موجود در اجرای یک مجری متخصص را ببینند و به همین خاطر است که اجراهای دانشآموزان شرکت کننده در این مسابقات نیز شبیه اجراهای تلویزیونی میشود، چرا که تنها منبع دریافت الگو برای جوانان و دانشآموزان است.
خلاقیت باید جایگزین تقلید شود
این مجری با سابقه صدا و سیما با تأکید بر این مفهوم که امروز میبایست حتماً تقلید در حوزه اجرا کنار برود و خلاقیت جایگزین آن بشود، تأکید کرد: اگر من به عنوان یک فرد تصمیم گیر و تصمیم ساز در روند برگزاری جشنوارهها بودم، تلاش میکردم تا این جشنوارهها را کاربردی تر میکردم و آن را از این نگاه برگزاری جشنواره به صورت یک روند معمولی اداری خارج میکردم.
جشنواره میتواند به یک پل پرتاب برای جوانان و جوانان در عرصه هنر به حساب آید
وی ارسال بستههای آموزشی برای دانشآموزان در زمینههای مختلف فرهنگی و هنری و به ویژه هنر اجرا را یکی از ضرورتهای پیش روی حوزههای تخصصی فرهنگ و هنر در آموزشوپرورش دانسته و با اذعان به این امر که تصمیمات درست میتواند منجر به ارتقای سطح کیفی جشنوارههای فرهنگی و هنری شود، یادآور شد: اگر به این افق برسیم تا نگاه کاربردی به جشنوارهها وجود داشته باشد، جشنواره میتواند به یک پل پرتاب برای جوانان و جوانان در عرصۀ هنر به حساب آید.
روستاپور، اجراهای برگرفته از دانش و معلومات عمومی را اجراهای ناپختهای برشمرده که میبایست با برنامه ریزیهای دقیق به سطحی برسد که از پلههای آماتوری عبور کرده و قله حرفهای شدن برسد، خاطر نشان کرد: داوری در این دورهها به آن صورت سخت نبود، چرا که مثلاً در استانهایی مشخص بود که برای اجراهای صحنهای دانشآموزان برنامه ریزی و هزینه شده است تا به آن سطحی که میبایست برسند و همین امر موجب میشد تا داور با توجه به دانش خود در سالهای گذشته، پیش زمینهای پیرامون اجراهای آن استان داشته باشند و در نهایت، در کل گویی نتیجه کیفی از ابتدای راه برای داور قابل حدس بوده است.
این مجری متخصص در حوزه کودک و نوجوان، در بخشی دیگر از این گفتگو، با اشاره به این نکته که در حوزه اجرا نیز کاملاً مشخص است که در برخی از استان ها، مدارس، ادارت کل و آموزشوپرورش برنامه ریزی و سرمایه گزاری کرده اند، گفت: مضاف بر این، در این میان دیده میشود که افرادی از استانهای دور افتاده و بدون امکانات بارقههای این را دارند که اگر به آنها پرداخته شود، بسیار جلوتر از دانشآموزان استانهایی باشند که هزینههای کلان صرف شناساندن استعدادهای خویش میکنند و این موضوع مستلزم این است که ما تنها به این فکر نکنیم که در آخر سال جشنوارهای را برگزار کنیم و برگزیدگان آن را مشخص کرده و اعلام کنیم، بلکه باید به این سمت برویم که از ابتدای راه استعدادهای موجود در سطح مدارس را شناسایی کرده و آنها را با برنامه ریزی آموزش دهیم تا بتوانیم بهترین استفاده را از آنها داشته باشیم.
در این میان دیده میشود که افرادی از استانهای دور افتاده و بدون امکانات بارقههای این را دارند که اگر به آنها پرداخته شود، بسیار جلوتر از دانشآموزان استانهایی باشند که هزینههای کلان صرف شناساندن استعدادهای خویش میکنند
پرداختن به مباحث هنری، در کنار آموزشهای تحصیلی به اندازه دریافت تحصیل مهم است
وی با اشاره به اینکه امروز پرداختن به مباحث هنری، در کنار آموزشهای تحصیلی به اندازه دریافت تحصیل مهم است و توجه به روح دانشآموزان و اهمیت ابعاد روحی، ضرورت توجه به این آموزشها را در مدارس صدچندان میسازد، افزود: پرداختن به این امر میطلبد که جشنوارههای فرهنگی و هنری بودجههای درستی داشته باشد و بیش از این به آنها پرداخته شود.
تهیه کننده و مجری برنامه گل آموز شبکه آموزش، با اشاره به اینکه روند شیوع بیماری کرونا به همه انسانها نشان داد که ضرورت دارد زندگی را با این شرایط تطبیق داده و از برنامه ریزیها عقب نمانیم، ادامه داد: تنها کاری که از دست ما بر میاید همین است و مثلاً من در سال ۱۳۹۸ که درگیر ضبط برنامهای بودم، آن را تعطیل کردیم و ادامه ندادیم.
روستاپور، با اذعان به این امر که در نهایت به این نکته رسیده است که میبایست با کرونا زندگی کرد و خانه نشینی در این اوضاع معنا ندارد، اظهار داشت: دقیقاً کرونا مثل این است که تو به یک بیماری دچار هستی و با تمام این شرایط میبایست به گونهای خاص با آن زندگی کنی و راه فراری نداری، چرا که از زندگی عقب میمانی.
وی ادامه داد: از همین جا به دانش آموزان می گویم که رویاهایتان را جدی بگیرید و هیچ گاه فراموش نکنید که باید کار را انجام داد و به هیچ عنوان آن را تعطیل کرد.
روستاپور، مدرسه را مهم ترین بستر تربیت دانشآموز دانسته و با تأکید بر اینکه خاطرات اجراهای مدارس را هرگز فراموش نمیکند، گفت: سلبریتیها از مدرسه سلبریتی میشوند و اگر اینکه تو روی صحنه میروی و اجرا میکنی و اینکه همه تو را تحویل میگیرند، این حس تنها و تنها به مدرسه مربوط میشود.
این مجری با سابقۀ سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه دوران مدرسه را به شدت دوست داشته است، افزود: همواره تلاش میکنم تا دانشآموزان با رخدادهای جدید روبرو شوند و از میان این دانش آموزان اگر یک نفر بتواند مسیر خود را تشخیص بدهد و در مسیر درست حرکت کند، برای ما بس است.
نظر شما