به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات سوره مهر، «فضای انیمیشن: از میکیماوس تا والای» نوشته جی. پی. تلوت بهتازگی با ترجمه محمدرضا سهرابی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.
جی. پی. تلوت نویسنده اینکتاب در آن، به ماهیت پیچیده آفرینش در هنر انیمیشن پرداخته و با موضوع مواجهه با یک طلق خالی، صفحه کاغذ، یا صفحه رایانه آغاز میکند. دشواری خلق زندگی و فضا از هیچ، در فیلمهای اولیه انیمیشن مانند نیمو کوچولو (۱۹۱۱) و گرتی دایناسور (۱۹۱۴) ساخته وینزور مککی یک چالش به شمار میآمد و هنوز هم در آثار کنونی دیزنی و پیکسار مانند شاهدخت و قورباغه و بالا وجود دارد. تلوت پرسشهایی مهم درباره هنرمند بودن، مؤلف بودن و تولید مطرح میکند که جزو ذات فرآیند ساخت انیمیشن هستند و تاریخچهای از سیر تحول و تکامل انیمیشن فراهم آورده است.
اینکتاب از وینزور مککی و برادران فلایشر گرفته تا والت دیزنی، برادران وارنر و پیکسار، به بررسی نقش و مشارکت کسانی میپردازد که انیمیشن را ابداع و تعریف کردند و همینطور کسانی که در عصر دیجیتال از آن بهره میبرند تا امکانات سینما را باز تعریف کنند.
نویسنده اینکتاب نگاه ویژهای به موضوع فضا دارد. هرچند در آغاز به نظر میرسد قصد دارد موضوع فضا در انیمیشن را مورد بحث و بررسی قرار دهد، اما بحثهای او از مرزهای انیمیشن و بهطور کلی رسانههای دیداری فراتر رفته و ساحت هنر و حتی زندگی معاصر را در برمیگیرد. تلوت برای تبیین و توجیه عقاید و نظراتش از ایدهها و افکار فیلسوفان و نظریهپردازان بزرگ معاصر مانند ویریلیو، بودریار، لیوتار، ویدلر، آیزنشتاین، بازن، کاراکوئر و ... کمک میگیرد.
علاوه بر این تلوت گاهی از واژه یا اصطلاحی خاص در بخشهایی از کتاب با معانی مختلف و چند گانه استفاده کرده که این نکته باعث سختی ترجمه کتاب پیشرو شده است. اما نکته جالب این است که هنگام ترجمه و بهطور کلی خواندن کتاب، در انتهای هر فصل و سرانجام کل کتاب، مترجم و خواننده به درک و دریافتی دست مییابند که در آغاز قابل پیشبینی نبوده است. شاید اگر نویسنده روش معمول نگارش را برمیگزید، کتاب «فضای انیمیشن» شکل و ساختار کنونی را نداشت.
نظر شما