به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین حراج تهران؛ هنر معاصر ایران ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
در این دوره حراج تهران ۱۲۰ اثر هنری چکش میخورند که تعدادی از این آثار را که متعلق به حسن روح الامین، جاسم غضبانپور، سعید صادقی و آلفرد یعقوب زاده است، در پیشرو معرفی میکنیم.
تابلویی از حضرت علی (ع) اثر حسن روح الامین در حراج چهاردهم
حسن روحالامین نقاش جوان و شناخته شدهای است که آثارش در چندین دوره اخیر حراج تهران به فروش گذاشته شده است. در دوره چهاردهم حراج تهران که همزمان با ماه محرم برگزار میشود، نیز یک نقاشی از این هنرمند با عنوان «عادیات» و با تکنیک رنگروغن و اکریلیک روی بوم که در سال ۱۳۹۶ خلق شده، به فروش گذاشته میشود.
عنوان این اثر برگرفته از نام یکی از سورههای قرآن کریم است. سوره «عادیات» صدمین سوره و از سورههای کوچک قرآن است که یازده آیه دارد و با قسم آغاز میشود. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده و به معنای قسم به دوندگان و تیز تکهاست. این سوره به جهادگران و زندهشدن مردگان در روز قیامت میپردازد و از ناسپاسی انسان سخن میگوید. روحالامین آثارش را نه بر اساس تجسم و خیال فردی، بلکه با استناد به آیات و روایات تاریخی خلق میکند. به همین جهت خوانش آثارش نیازمند آگاهی از این روایات است. چنان که در اثر پیشرو نیز سوارانی در خال تاخت و حرکت دیده میشوند و تزئینات اسبها و لباس سوارکاران ملهم از فرهنگ اسلامی صدر اسلام است.
نقل است که این سوره بعد از جنگ «ذاتُالسَلاسِل» نازل شده که امام علی (ع) و یارانش در آن پیروز شدند و شاید به همین جهت هنرمند صورتها را با هوشمندی پوشانده است. ترکیببندی اثر به گونهای است که پاهای اسبها در مرکز تصویر قرار گرفته و بر تیزروی که در عنوان اثر مستتر است، تأکید میورزند. برجستهنمایی اشکال با نورپردازی خاص دوران باروک انجام شده و تضاد بین تیرگی و روشنایی به واسطه نورهای تندی که همچون اخگر بر تاریکیهای تابلو تابانده شده خود را نمایان میکند.
گلزار شهدای خرمشهر در حراج تهران
جاسم غضبانپور عکاس مطرح دوران دفاع مقدس با اثری تحت عنوان «نخلها ایستاده میمیرند» در چهاردهمین دوره حراج تهران حضور خواهد داشت. این عکس در اندازه ۱۸۴×۵۸ سانتیمتر و با قیمت ۶۰ تا ۸۰ میلیون چکش خواهد خورد.
اثر حاضر یکی از عکسهای دوگانهای است که به صورت پانوراما و متشکل از چهار فریم ۱۳۵ نگاتیو سیاه و سفید گرفته شده است؛ یکی پانورامایی از گلزار شهدای خرمشهر و دیگری اثر حاضر از نخلهای سوخته و سربریده همین شهر. این دو برای عکاس تداعی یک موضوع واحد را دارند، چرا که نخل در فرهنگ جنوب همسان یک انسان است و اشتراکات زیادی با انسان دارد؛ به عنوان مثال وقتی سر نخل را میزنند برخلاف درختان دیگر، میمیرد و دیگر جوانه نمیزند. نخلهای سوخته در تمام طول جنگ همچون مردم و بچههای خرمشهر و تمامی رزمندگان ایستادگی کردند، چونان که انگار آنها نیز به شهادت رسیدند.
جاسم غضبانپور که عکاسی را در زادگاهش، خرمشهر آغاز کرده بود، با شروع حمله عراق به ایران به عکاسی از رویدادها و حوادث جنگ پرداخت و تا پایان آن به عنوان عکاس در جبههها حضوری مستمر داشت. عکاسی از خرمشهر بعد از بازپسگیری آن از نیروهای بعثی را میتوان به عنوان یکی از شاخصترین کارهای او در دهه ۱۳۶۰ دانست.
والفجر مقدماتی سعید صادقی در حراج چهاردهم
تابلوی عکس «والفجر مقدماتی» که توسط سعید صادقی عکاس مطرح جنگ و دفاع مقدس در سال ۱۳۶۱ ثبت شده است، دیگر اثر دفاع مقدسی است که در این دوره حراج تهران چکش میخورد.
از میان عکاسان ایرانی، نام سعید صادقی، هم از جهت حضور پیوسته و مستمر از آغاز تا پایان دوران دفاع مقدس و هم از حیث کیفیت عکسهای گرفته شده که با جسارت و خلاقیت عکاس ثبت شدهاند، در تاریخ هنر عکاسی معاصر از اهمیت فراوانی برخوردار است.
تابلوهای سعید صادقی و آلفرد یعقوب زاده در حراج تهران
عکس حاضر در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به سوی یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با موضوع جنگ بوده است. با تأملی بر مجموعه عکسهای جنگ صادقی میتوان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربهفرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است.
نمایش و فروش «جنگجوی جوان» آلفرد یعقوب زاده
آلفرد یعقوبزاده، یکی از عکاسان ایرانی است که به واسطه عکسهایش از رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان، به چهرهای شناختهشده در عرصه بینالمللی تبدیل شده است. یکی از پرآوازهترین عکسهای او از جنگ ایران و عراق، چهره جوان رزمندهای است که در آغازین روزهای جنگ در اسفند ماه ۱۳۵۹ گرفته شده است.
اثر حاضر از یعقوب زاده در حراج چهاردهم تهران که به «حسن جنگجو» شهرت یافته، رزمنده جوان را در حالی که یک تفنگ برنو در دست دارد و سینهخیز در گلولای به پیش میرود، نشان میدهد. این تصویر، سالها در پشت جلد کتابهای درسی چاپ و خود دستمایهای برای آثار نقاشی و گرافیک هنرمندان بسیاری شد. در همین زمان یعقوبزاده با آژانسهای خبری گاما و آسوشیتدپرس همکاری داشت و این اثر در نشریات بینالمللی متعددی نیز به چاپ رسید.
نظر شما