به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه «پردههای خیالینگاری عاشورا» به مناسبت ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) در عمارت تاریخی سعدی اصفهان برپا شد.
این نمایشگاه از ۱۴ شهریورماه با رونمایی از سه پرده خیالینگاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان اثر زندهیاد عباس گیاهی آغاز به کار کرده و تا هشتم مهرماه در عمارت سعدی میزبان علاقهمندان است.
مدیر واحد تجسمی و گالریهای حوزه هنری اصفهان، در این ارتباط اظهار داشت: این نمایشگاه با نگاهی به میراث ناملموس و رفتارهای اجتماعی مذهبی مردم اصفهان و تجلی آن در هنرهای تجسمی در سه بخش برپا شده است.
آزاده کوفگر افزود: پرده خیالینگاری عاشورایی اثر داوود زندیان در گالری تک اثر، سه پرده خیالینگاری متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان اثر استاد عباس گیاهی در گالری گلستان و دو پرده دیگر از زندهیاد گیاهی نیز در گالری بوستان به نمایش درآمده که از مجموعه شخصی علیرضا بطلانی و علی عطریان در اختیار حوزه هنری اصفهان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین مستند «مروری بر زندگی استاد عباس گیاهی» به کارگردانی مصطفی حیدری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
پیشینه نقالی و پردهخوانی
رئیس حوزه هنری اصفهان نیز در این ارتباط اظهار داشت: پیشینه نقالی و پردهخوانی با همه انواع و اشکال آن به پیش از اسلام میرسد؛ تأثیر این شیوه اجرایی بر مخاطب به قدری بوده که از آن برای تهییج و برانگیختن سپاهیان ایرانی مدد میجستند؛ نشانههایی از اشکال گوناگون نقالی از قرون چهار و پنج روایت شده اما رواج و توسعه پردهخوانی، چنان که در سفرنامههای جهانگردان نیز میخوانیم به دورههای صفویه و قاجاریه برمیگردد.
مجتبی شاهمرادی ادامه داد: «پیترو دلاواله» جهانگرد ایتالیایی دوره صفویه از مجلس روضهای در اصفهان یاد میکند که فردی روحانی در هنگام خواندن روضه، متناسب با موضوع، شمایلها و پردههایی که بر آنها چهرههایی نقاشی شده بود را به مخاطبان حاضر در پای منبر نشان میداده است. نقالی هم در فضای بسته مانند قهوهخانه و هم در فضای باز صورت میگرفته و متناسب با فضای اجرا، مشتریان ثابت یا متغیری داشته است.
وی تأکید کرد: ظرفیتهای این هنر ترکیبیِ رو به فراموشی به قدری زیاد و جاذبههای آن چنان منحصر به فرد است که حتی در این قرن سرشار از نور و حرکت و صدا با جلوههای گوناگون و شعبدهوارش هنوز جایگاهی در میان علایق و تفریحات مردم دارد و اگر ضمن احیای آن به مقتضیات زمان و نیازهای زمانه توجه بیشتری شود، میتواند در قامت یک رسانه تأثیرگذار به حیات فرهنگی-هنری خود ادامه داده و همچنان بستری برای انتقال فرهنگ از دیروز به امروز و فردا باشد.
محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز با حضور در نمایشگاه «پردههای خیالینگاری عاشورا» گفت: پردهخوانی تلفیقی از سه هنر شامل هنر کلامی نقالان، شاهنامهخوانان و تعزیهخوانان، هنر تجسمی و دیوارنگارههای حماسی است. امیدوارم در این نمایشگاهها در کنار نگاه همزمانی، نگاهی در زمانی هم داشته باشیم تا تبدیل به فرآیندی فرهنگی در جامعه امروز شود و دستمایهای افتخارآفرین از گذشته برای آینده فراهم کنیم.
نظر شما