به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ماجراجویی در فلسفه برای دختران و پسران بلندپرواز» نوشته بِرندن اودانوهو بهتازگی با ترجمه شهابالدین عباسی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نسخه اصلی اینکتاب مصور سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات گیل در شهر دوبلین منتشر شده و تصویرگری آن به عهده پائولا مگلوین انجام شده است. نشر نو پیش از اینکتاب، «داستانهای خوب برای دختران بلندپرواز»، «داستانهای خوب برای دختران بلندپرواز ۲»، «داستانهای خوب برای پسران بلندپرواز»، «داستانهای خوب برای کودکان بلندپرواز (قصههای واقعی دختران و پسرانی که با ایستادگی به اوج رسیدند)» و «ایدههای بزرگ برای دختران و پسران بلندپرواز» را منتشر کرده است.
برندن اودانوهو نویسنده اینکتاب، فارغالتحصیل رشته فلسفه و اقتصاد در دانشگاه ملی ایرلند است. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را هم از کالج دانشگاهی دوبلین گرفت. سپس به تدریس فلسفه در کالج دانشگاهی دوبلین و کالج دانشگاهی کورک ایرلند پرداخت. او کتاب «بوطیقای بازگشت به خانه» و ویراستاری آثار ماریارتی: آمادهشدن برای آغاز بهار را نیز در کارنامه دارد. پائولا مگلوین نیز بهعنوان تصویرگر کتاب، یکایرلندی و هموطن نویسنده است.
اودانوهو پیش از شروع متن اصلی کتاب، در یکصفحه تحت عنوان «فلسفه چیست؟» مقدمه کوتاهی برای کتابش نوشته در آن، گفته ماجراجویی در قلب فلسفه نهفته است. چون اگر انسان آماده حرکت شود و سفر اکتشافی برای رسیدن به خردمندی را شروع کند، نمیشود سر از کجا درمیآورد و هرگز نمیشود مطمئن بود به مقصد دلخواهش برسد. او به مخاطبان کتابش میگوید باید همانطور که بر نقشههایی که متفکران بزرگ تهیه کردهاند تکیه میکنند، نقشه راه خودشان را هم خلق کنند. به اینترتیب کتاب پیشرو در ترسیم ایننقشه به مخاطبش کمک میکند؛ با اینرویکرد که مخاطب را ترغیب کند ماجراجویی بزرگ خودش را در فلسفه شروع کند. برای اینکار هم از داستان، پرسش و اندیشه بهره گرفته شده است.
کتاب پیشرو، ۳ بخش اصلی دارد که عبارتاند از «قدمگذاشتن در دل ناشناختهها»، «کشف ردپاهای جدید اندیشه» و «بازگشت به خانه برای شروع دوباره» و هرکدام از اینبخشها، ۹ فصل یا شماره را شامل میشوند. در بخش اول، مخاطب با ۹ فصل روبرو میشود که عبارتاند از: «شماره یک/ شگفتی»، «شماره دو/ پرسش»، «شماره سه/ شجاعت»، «شماره چهار/ رویابینی»، «شماره پنج/ بیداری از خواب»، «شماره شش/ واقعیت»، «شماره هفت/ من کجا هستم؟»، «شماره هشت/ جدایی از حیوانات» و «شماره نه/یادآوری».
یک قهرمان متفاوت، انسان چیست؟، ثروت، سیاست، علم به خوب و بد، هوش مصنوعی (AI)، معرفت، غذای فکر، موسیقی هم عنوان ۹ فصل دومینبخش کتاب هستند. در بخش سوم هم مخاطب با این ۹ فصل روبرو میشود: نشستن (ذاذِن)، مردمی همنوا با طبیعت، هنر نقاشی، عدم، فراسوی تفکر، غلبه بر خویشتن، دیدن، بازگشت حیوانات، ماجراجویی از خانه تا زمین.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
وقتی که فهم دینی از چیستی وجود انسان را مد نظر قرار میدهیم، این پرسش فلسفی که «انسان چیست؟» همچنان سر جای خود باقی میماند، چون خیلی از فیلسوفان پیرو فهم دینی از ماهیت انسان نیستند.
براساس برخی دیدگاههای فلسفی، مثل [برداشتی از] دیدگاه ارسطو، چیزی به نام نفس نامیرا وجود ندارد. ارسطو میگوید بهترین توصیف انسان این است که انسان حیوانی خردمند است. در نظر بعضی از فلاسفه اینکه خودمان را حیوانی خردمند بدانیم به ما امکان میدهد که ویژگیهای خاص انسان را توضیح بدهیم؛ ویژگیهایی که موجودات دیگر از آنها بیبهرهاند. فیلسوفان همچنین گفتهاند که انسانها علاوه بر داشتن بدن جسمانی و توانایی تعقل، بنابر طبیعتشان عاشق، حسود، خشن، اجتماعی، آزاد، سیاسی، مبتکر و دنبالکننده نفع شخصیاند؛ انسانها میتوانند سخن بگویند و بخندند.
اما چگونه میشود فهمید که انسان چیست؟ برای فیلسوفی که رد پای افلاطون را دنبال میکند، پاسخ در این است که باید از دنیایی که میبینید فراتر بروید و بینش جهان حقیقی مُثُل را به دست بیاورید. از این راه است که سر در میآورید سرشت انسانی شما چیست و چه ویژگیهایی دارد (صفحه ۶۴ را ببینید). در نظر فیلسوفان دیگری مثل ارسطو چیزی به نام عالم مُثُل وجود ندارد _ به جای آن باید خود و دنیای روزمرهتان را بررسی کنید و از این راه حقیقتِ وجود خود را کشف کنید.
همچنین ممکن است که هیچوقت ذات انسانیتان را کشف نکنید، چون هر جستوجویی بینتیجه است. نیچه در جایی وجود انسان را اینطور توصیف میکند: «حیوان نامُتعیّن». معنی این حرف این است که سرشت شما نامشخصتر و تغییرپذیرتر از هر حیوان دیگری است. بنابراین فایده زیادی ندارد که ادعا کنیم سرشت انسان ذاتی ثابت دارد.
نویسنده انگلیسی سِر تامس براون، مطابق با نگرش باز نیچه درباره انسان میگوید: «ما "آن پاره جسور و پرماجرای طبیعت هستیم.»
اینکتاب با ۳۳۵ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما