۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۸:۲۰

کارنامه کرونایی مراکز موسیقایی-۳؛

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

مرکز موسیقی «مأوا» از جمله مجموعه‌های موسیقایی است که عمده فعالیت‌های خود را در عرصه تولید متمرکز کرده در روزگار کرونایی فعالیت‌های متعدد و بعضا حاشیه‌سازی را تجربه کرد.

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کمتر کسی فکرش را می‌کرد که ظهور و بروز ویروس تا دندان مسلح کرونا بتواند این همه مدت در دنیایی با این میزان پیشرفت در فناوری‌های پزشکی و دارویی جهان ماندنی باشد. زمانی نزدیک به دو سال که همچون بختک بر این دنیا خراب شده و اصلاً هم نمی‌دانیم قرار است در چه ساعت و روزگاری از این دنیا رخت بربندد و این جهان خاکستریِ غم آلودِ پرفتنه را کمی تا قسمتی رنگ آمیزی کند. دنیایی که همه چیزش تحت تأثیر ویروس مرگ باری قرار گرفته که هر آنچه در آن اتفاق می‌افتد چه مستقیم و چه غیر مستقیم، ربط پیدا می‌کند به ماجرای «کرونا» و چه واکسن زده باشیم و چه نزده باشیم با آن درگیر هستیم. درگیری که در حوزه‌های مختلف شغلی وجود دارد که اگرچه در جاهای مختلف از جغرافیای زیستی ما، در تلرانس کم و زیاد شدن قرار دارد، اما هرچه هست، هنوز هست و فعلاً هم باید صبر کنیم که اوضاع تا حدی رو به راه شده و بتوانیم با خیال راحت به زندگی کم و بیش عادی خود ادامه دهیم.

اگرچه اکنون دنیا تا حدی از بحران و طوفان مرگ آور ماه‌های اولیه شیوع ویروس دوری گزیده و برخی از فعالیت‌ها حتی در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر هم به حالت عادی خود بازگشته، اما این شرطی اجتناب ناپذیراست که هنوز ماجرا در خطرآفرین ترین شکل ممکن بیخ گوش ما قرار دارد که گریزی هم از آن نیست.

اما آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، نحوه عملکرد دستگاه‌ها و مجموعه‌های مدیریتی در حوزه‌های مختلف است که در دوران کرونایی چه احوالاتی داشتند؟ آیا حضور این ویروس منحوس توانسته دربرگیرنده نوآوری‌های مدیریتی در روزگار کرونا پیرامون فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به ویژه در حوزه موسیقی باشد؟ اساساً مجموعه‌های موسیقایی که هر کدام به نحوی در حوزه‌های سیاستگذاری و مدیریت بر موسیقی فعالیت می‌کنند، چه کارهایی را در مجموعه‌های خود انجام داده‌اند تا قطار فعالیت‌های موسیقایی کشور از ریل خود خارج نشود؟ آیا فرآیند مدیریتی دولت‌ها و مجموعه‌های دیگر در حوزه موسیقی توانسته کارنامه قابل قبولی را در روزگار کرونایی از خود نشان دهد یا خیر؟

همه اینها و تعداد زیادی از پرسش‌های دیگر موضوعات بسیار مهمی هستند که نه فقط در گزارش‌های رسانه‌ای بلکه در روزگار پسا کرونایی می‌تواند تا مدت‌ها مورد توجه تحلیلگران و آمایش‌های دانشگاهی و پژوهشی در حوزه موسیقی باشد که بتوانند ارزیابی سنجیده از آنچه در موسیقی ایران طی دوران کرونایی گذشت، داشته باشند. ارزیابی که گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا به واسطه ارتباط با روابط عمومی و امور اجرایی دستگاه‌های دولتی و صنفی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند شمایلی از آنچه این مراکز دولتی و مدیریتی در حوزه موسیقی انجام داد را ثبت کرده و قضاوت را در چارچوب دیگری ادامه دهد.

آنچه در این سلسله گزارش‌ها می‌خوانید نگاهی اجمالی به فعالیت مجموعه‌های مرتبط با حوزه موسیقی کشور طی دوران کرونایی به ویژه چند ماهه اخیر است که در هر گزارش عملکرد این مجموعه‌ها پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. توضیح اینکه آنچه از اطلاعات و فعالیت‌ها و آمارهای موجود در این گزارش‌ها منعکس شده، از روابط عمومی‌ها و امور اجرایی این مجموعه‌ها احصا شده که به تفکیک در نوبت‌های مختلف منتشر می‌شود.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

در سومین شماره از این گزارش رسانه‌ای به سراغ فعالیت‌های مرکز موسیقی انقلاب اسلامی «مأوا» رفتیم، که طی سال‌های اخیر همراه با برخی دیگر از مجموعه‌ها شرایطی را ایجاد کرده‌اند تا بتوانند در عرصه‌های متفاوتی از حوزه موسیقی دست به تولید آثار بزنند. آثاری که عمدتاً با محوریت دفاع مقدس، حوزه‌های آیینی – مذهبی، حوزه‌های اجتماعی، رویدادها و دغدغه‌های ملی و در مواردی هم دغدغه‌های اجتماعی پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند. آثاری که برخی از آنها نیز در همین یکی دو سال با حاشیه‌ها و اما و اگرهای زیادی مواجه شده و شرایطی را ایجاد کرد که بسیاری از کارشناسان حوزه موسیقی روی فعالیت‌های مرکز موسیقی «مأوا» به عنوان یکی از مجموعه‌های تابعه سازمان هنری – رسانه‌ای اوج تمرکز بیشتری داشته باشند. کما اینکه در همین حوزه آثاری از جمله نماهنگ «منو بشناس»، نماهنگ «دهه هشتادیا» و پروژه‌هایی چون «شب‌های دلتنگی» از جمله آثار برجسته‌ای بودند که نسبت به سایر آثار ماوا بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

در همین چارچوب حضور در تولیدات مرتبط با سرودها و آهنگ‌های انقلابی نیز یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز را تشکیل می‌داد که در این راستا راه‌اندازی پروژه «لیگ سرود» از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه در این حوزه محسوب می‌شود. دستاوردی که اگرچه به لحاظ محتوایی و اجرایی می‌تواند مورد بازنگری و تحلیل بیشتری قرار گیرد، اما قطعاً گامی برای توجه به موضوع مهم سرود است که می‌بایست خیلی زودتر از اینها به آن توجه می‌شد. آن چنان که بسیاری از مراکز فرهنگی هنری دیگری هم هستند که در این سال‌ها روی موضوع سرود تمرکز داشته‌اند، اما به دلیل فقدان برنامه‌ریزی لازم و توجه صرف به ارائه یک رزومه مدیریتی متاسفانه دستاورد مثبتی برای این گونه مهم موسیقایی نداشته است.

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در این چند ماه از سوی مرکز موسیقی مأوا مورد توجه قرار گرفت و اتفاقاً موجب استقبال مخاطبان هم شد، تولید آثار دیجیتالی موسیقایی با محوریت حضور مداحان شاخص اهل بیت (ع) در قالب پروژه «شب‌های دلتنگی» و «غروب آدینه» است که طی ماه‌های اخیر علاوه بر اینکه با استقبال قابل توجه شنوندگان این نوع آثار مواجه شده، دربرگیرنده انعکاس برخی از اظهارنظرها درباره بودن یا نبودن این سبک از آثار مذهبی مرتبط با ایام سوگواری اهل بیت (ع) است که می‌تواند در نشست‌ها و برنامه‌های مختلف دیگر مورد بررسی و نقد قرار گیرد. حال باید دید که این پروژه‌های مرکز موسیقی ماوا که در ایام کرونایی جلوه بیشتری پیدا کرد، با چه شرایط دیگری پیش روی مخاطبان و شنوندگان قرار خواهد گرفت.

آنچه می‌خوانید بخشی از فعالیت‌های موسیقایی مرکز موسیقی مأوا در روزهای کرونایی است که بخش‌هایی از آن توسط روابط عمومی این مجموعه در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

سرودهای شعبانیه و تشکر مقام معظم رهبری

ویروس کرونا همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار داد و در ایام ماه شعبان و ماه مبارک رمضان برگزاری مناسک دینی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد به طوری که برگزاری مراسم دینی مطلق ممنوع اعلام شد.

در آن ایام موسسه ماوا برای احیای آیین‌های دینی با دستورالعمل‌های بهداشتی اجرای سرودهای شاد خیابانی تحت عنوان کاروان امید را عملیاتی کرد و با استقبال زیادی همراه شد و همچنین مورد تقدیر و تشکر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

تولید یک آلبوم عاشقانه و تقدیم آن به خانواده‌های ایرانی

مرکز موسیقی مأوا در تیر ماه سال جاری همزمان با فرا رسیدن سالروز ازدواج فرخنده حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) آلبوم عاشقانه «تماشایی» به خوانندگی حسین حقیقی با شعار «تقدیم به خانواده‌های ایرانی» پیش روی مخاطبان قرار داد. این آلبوم از سوی مرکز موسیقی «مأوا» از مجموعه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج و موسسه «باریتون» با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

در این اثر که به نوعی اولین آلبوم رسمی حسین حقیقی غیر از تک آهنگ‌های منتشر شده توسط اوست هشت قطعه با نام‌های قطعات «ریحانه»، «خلوت خوب»، «حیفه تو نباشی»، «دورت بگردم»، «آویشن»، «تماشایی»، «خانوم خونه م» و «قرنطینه» تولید شده‌اند. قطعات این آلبومِ عاشقانه با آهنگسازی مهدی یغمایی، شجاعت شفایی، بابک مافی، سینا پارسیان و انوشیروان تقوی و بر اساس اشعار محمدمهدی سیار، حامد عسکری، سیدجواد پرئی، یاحا کاشانی و نفیسه سادات موسوی انجام شده است.

حسین حقیقی از جمله خوانندگانی است که طی سال‌های اخیر در خوانش و آهنگسازی چندین قطعه موضوعی در حوزه‌های اجتماعی و مقاومت تک آهنگ‌هایی را در همکاری با سازمان هنری رسانه‌ای اوج و مجموعه‌های دیگر منتشر کرده که از آن جمله می‌توان به قطعات «ما ایستاده‌ایم»، «سلام به آینده»، «ریحانه»، «به نام کربلا»، «داغ حرم»، «حیفه تو نباشی»، «اینجا»، «بهار بارونی»، «قرنطینه» و «دیر کردی» اشاره کرد.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

هم خوانی ۴۰ خواننده پاپ ایران در یک پروژه پرحاشیه

نماهنگ «منو بشناس» از مهم‌ترین پروژه‌های مرکز موسیقی مأوا بود که در ساعات پایانی چهارشنبه شب چهارم فروردین ماه ۱۴۰۰ با همراهی ۴۰ خواننده پاپ پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

در این پروژه که پس از انتشارش با حاشیه‌های ریز و درشتی مواجه شد، چهل نفر از خوانندگان سرشناس کشور در تجربه‌ای جالب توجه و با هدف تقویت هویت ملی ایرانیان در یک نماهنگ با موضوع «همدلی»، «صلح» و «وحدت ملی» با محوریت ایران تحت عنوان «منو بشناس» حضور پیدا کردند. این موزیک ویدئو به قلم احمد امیرخلیلی، آهنگسازی فرزاد فرزین، تنظیم کنندگی بهروز صفاریان، کارگردانی محمد اولاد و تهیه‌کنندگی میثم محمدحسنی در موسسه مأوا تهیه و تولید شده است.

نماهنگ «منوبشناس»، نماهنگ «دهه هشتادیا» و پروژه‌هایی چون «شب‌های دلتنگی» از جمله آثار برجسته‌ای بودند که نسبت به سایر آثار تولید از سوی مرکز ماوا بیشتر مورد توجه قرار گرفتند پرواز همای، فرزاد فرزین، رضا صادقی، مهدی مقدم، حمید هیراد، علی اصحابی، مهدی یغمایی، بهرنگ بهادرزاده، کاوه آفاق، شهریار صیقلانی، خشایار اعتمادی، روزبه نعمت اللهی، بهروز صفاریان، حمید حامی، عماد طالب‌زاده، سینا شعبانخانی، سینا درخشنده، پدرام پالیز، معراج محمدی، امیر قنادی، آرش قنادی، کیارش پوزشی، شهرام شکوهی، حسین توکلی، حجت اشرف‌زاده، علی لهراسبی، گرشا رضایی، پیام صالحی، سامان جلیلی، حامد همایون، رستاک حلاج، حامد طاها، محمدرضا عیوضی، حسین حقیقی، علی رهبری، آرین بهاری، احسان حق شناس، مجتبی کبیری، علیرضا قرایی منش و مصطفی راغب برخی از خوانندگانی هستند که در پروژه «منو بشناس» حضور داشتند.

حضور این تعداد خواننده در یک پروژه مشترک موسیقایی یکی از مهم‌ترین ویژگی این نماهنگ بوده که طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که برخی از شنیده‌ها و روایت حاکی از دعوت مرکز ماوا از خوانندگان سرشناس دیگری بوده که آنها حضور در این پروژه را نپذیرفته بودند.

فرزاد فرزین آهنگساز و یکی از خوانندگان پروژه منوبشناس نیز در صفحه شخصی خود توضیح داده است: «منو بشناس حاصل تلاش بیش از دو سال من و ۴۰ نفر از همکاران عزیزم برای شناساندن ایران و ایرانی به تمامی دنیاست. تشکر می‌کنم از همه دوستان هنرمندم که در ساخت این اثر کنار ما بودند. بهروز صفاریان عزیزم موسیقی و تنظیم این کار را به عهده داشته و احمد امیرخلیلی عزیز شاعر این اثر، محمد اولاد با ساخت ویدئویی به یاد ماندنی و البته آهنگسازی این اثر هم به عهده من بوده است. تمام هدف و تلاش ما ساخت اثری ملی بوده تا بتوانیم به همه دنیا این را بگوییم که ایران و مردمانش همیشه در صلح و دوستی بودند و هستند.»

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

«شب‌های دلتنگی» و تجربه‌های جدید در کرونا

مرکز موسیقی مأوا در شرایط سخت ایام کرونا در ماه مبارک رمضان دست به ابتکار جالبی زد تا این بار شهروندان تهرانی رمضان متفاوتی را پشت سر بگذارند. ماوا با توجه به تعطیلی جلسات به علت شیوع ویروس کرونا و اهمیت بهره‌مندی از شب‌های ماه مبارک رمضان، با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری مشخص شده میزبان مردم شب‌زنده‌دار تهران با ویژه برنامه «شب‌های دلتنگی» در پارکینگ مجموعه تفریحی «ارم» یا همان شهر بازی ارم بود.

در این طرح که از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شد شرکت‌کنندگان از داخل اتومبیل‌های خود شاهد ویژه‌برنامه‌های قرائت قرآن، سرود، شعرخوانی، تواشیح، سخنرانی، مناجات و مداحی بودند. تجربه‌ای تازه و بدیع که فضایی را به وجود آورد که شور زیارت حرم و حریم اهل بیت (ع) این بار در پارک «ارم» تهران اتفاق افتاد.

در راستای اجرای این پروژه، مجموعه آثار صوتی دیگری در قالب ادعیه و نواهای عاشورایی با عنوان «شب‌های دلتنگی» همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) شامل ۵۵ قطعه صوتی از مداحان سرشناس کشور منتشر شد. این مجموعه شامل قطعه‌های صوتی است که طی سال‌های اخیر شب‌های جمعه در قالب مداحی استودیویی، از سوی مرکز ماوا و مجموعه عقیق در فضای مجازی منتشر شده بود.

مرکز موسیقی مأوا در ادامه انتشار آثار تازه‌ترین پروژه موسیقایی – تصویری خود پروژه دیگری را با عنوان «غروب آدینه» و موضوع و محوریت حضرت مهدی (عج) آغاز کرد.

در این پروژه که محتوای موسیقایی آن در راستای پروژه «شب‌های دلتنگی» است، آثار آیینی تعدادی مداحان و شاعران اهل بیت با محوریت انتظار در قالب یک پروژه موسیقایی پیش روی شنوندگان قرار داده شد. این مجموعه هر هفته در غروب جمعه‌ها هم‌نوا با دلتنگی‌های منتظران ظهور حضرت ولیعصر (عج) باشد.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

فصل جدید «لیگ سرود» با ضوابط کرونایی

فصل جدید مسابقات لیگ سرود از پروژه سال‌های اخیر مرکز موسیقی ماوا هم جزو پروژه‌های مهم این مجموعه بود که از پاییز سال گذشته با در نظر گرفتن ضوابط کرونایی با هدف ارتقای سطح کیفی سرود و فعالیت‌های مستمر گروه‌های فعال این حوزه آغاز شد.

«لیگ سرود» از جمله پروژه‌های مهم مرکز موسیقی «مأوا» است که طی ماه‌های اخیر با مدیریت اجرایی موسسه «سفیر آفتاب» آغاز شده است. پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان به نحو شایسته، افزایش رشد و توان گروه‌های سرودی، نشر سرود و سرودخوانی، کاهش هزینه‌های تولید سرود فاخر در گروه‌های سرود، معرفی گروه‌های سرود خلاق و با کیفیت، ایجاد ارتباط مستمر و باکیفیت با همه گروه‌های سرود در سراسر کشور و ارتقای سطح کیفی اجرای زنده سرود از مهم‌ترین اهداف این پروژه است.

فصل‌های تازه مسابقات لیگ سرود با موضوعات مختلف همراه با رعایت ضوابط کرونایی آغاز شد و تمامی گروه‌های سرود کشور می‌توانستند در یک رقابت آزاد، هدفمند و عادلانه در قالب «لیگ سرود» با هم رقابت کنند. ضمن اینکه این رقابت‌ها با هدف ترویج سرود، ایجاد ارتباط مستمر و باکیفیت با گروه‌های سرود، ارتقای سطح کیفی سرود و کاهش هزینه‌های گروه های سرود برگزار شد.

گروه‌های شرکت کننده در رقابت‌های لیگ سرود خدمات توانمندسازی و حمایت در تولید سرود و نماهنگ از باشگاه رشد جوان سازمان اوج دریافت کردند. ضمن اینکه در فصل جدید این رقابت‌ها که در هفت مرحله تا پایان سال برگزار می‌شود توجه به مناطق محروم و شناسایی گروه‌های بااستعداد در شهرستان‌ها در اولویت قرار دارند.

یکی دیگر از پروژه‌هایی که در ایام کرونایی پیرامون حوزه سرود توسط مرکز موسیقی ماوا صورت گرفت، اجرای خیابانی سرود «کاروان امید» توسط هیات سائلین امیرالمومنین (ع) در روزهای شیوع ویروس کرونا بود که این پروژه مورد تمجید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

پویش «همصدای آسمان» با محوریت اذان و دعای جوشن کبیر

مرکز موسیقی ماوا همزمان با تولید و نشر نماهنگ «همصدای آسمان» پویشی با محوریت اذان و دعای جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان اجرا کرد که در آن بیش از ۳ هزار ویدئو از اذان گفتن نوجوانان در پشت بام‌ها و بالکن‌ها و حتی اماکن عمومی مثل مترو از سوی نوجوانان کشور ارسال شد.

در پویش همصدای آسمان علاوه بر پخش روزانه ویدئوهای ارسالی مخاطبان از شبکه پویا و فضای مجازی، به قید قرعه تعداد ۱۰ جایزه ۱۰ میلیون ریالی نیز به شرکت کنندگان تقدیم شد.

البته با توجه به استقبال مخاطبان از پویش «همصدای آسمان» این پویش در نیمه دوم ماه رمضان سال جاری نیز با محوریت دعای جوشن کبیر برگزار شد که طی مرکز «مأوا» از نوجوانان و جوانان دعوت کرد تا با قرائت فرازی از دعای جوشن کبیر، ویدئوی خود را به آدرس این پویش ارسال کنند.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

انیمیشن «وداع» و عرض ارادت به حضرت سیدالشهدا به سه زبان

نماهنگ «وداع» هم عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات تولید شده از سوی مرکز موسیقی «مأوا» با نوای شهروز حبیبی، سید مجید بنی فاطمه و احمد فتلاوی بود که شهریور ماه سال گذشته در قالب یک نماهنگ انیمیشنی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد دانیال عطوفی، تهیه‌کنندگی صوت طاها چوگان باز به سرانجام رسید.

نماهنگ انیمیشنی «وداع» به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و با موضوع غروب تولید شده بود. این نماهنگ لحظه خداحافظی حضرت سیدالشهداء (ع) با حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) را به سه زبان فارسی، عربی و آذری به تصویر کشیده است. نسخه فارسی این نماهنگ با صدای سید مجید بنی فاطمه، نسخه ترکی با صدای شهروز حبیبی و نسخه عربی با صدای احمد فتلاوی تولید شده است.

در این نماهنگ کارگردان و تهیه‌کننده محمد دانیال عطوفی، تهیه‌کننده صوت طاها چوگان باز، تنظیم نسخه فارسی و ترکی احسان جوادی و تنظیم نسخه عربی محمّد المهند عوامل اجرایی این محصول را تشکیل می‌دادند.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

«زندگی ادامه داره» با «پوتین سفید» در روزهای کرونایی

نماهنگ «زندگی ادامه داره» هم از جمله فعالیت‌های مرکز ماوا متناسب با روزهای کرونایی بود که چندی پیش با هدف ایجاد شور و نشاط و امید در ایام کرونا تولید و منتشر شد. در همین راستا نیز نماهنگ دیگری به اسم «پوتین سفید» با صدای سیدرضا نریمانی و شعر محسن ناصحی در ایام ماه مبارک رمضان و در روزهای سخت کرونایی تولید و تقدیم به شهدای سلامت شد.

فلش مآب «قرنطینه» با صدای حسین حقیقی هم عنوان یکی دیگر از آثار موسیقایی مرتبط با روزهای کرونایی بود که به مناسبت یلدا با هدف قدردانی از مدافعان سلامت و کادر درمان مقابل بیمارستان امام خمینی (ره) اجرا و تقدیم پرستاران شد.

در این اجرا حسین حقیقی خواننده، مهران علوی کارگردان، طاها چوگان باز تهیه کننده و موسسه باریتون به عنوان مجری طرح گروه اجرایی نماهنگ را تشکیل می‌دادند.

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

«مالک الازمان» در بیروت و استقبال از «کاروان امید»

برگزاری سرودهای شاد خیابانی تحت عنوان کاروان امید توسط مجموعه ماوا که با استقبال زیادی همراه شده بود، به هماهنگی بین موسسات و فعالان فرهنگی در کشورهای منطقه رسید.

اجرای قطعه صوتی «منجی عالم» توسط گروه‌های سرود به یک موج مردمی تبدیل شد و در شهر بیروت نیز به زبان عربی اجرا و فایل تصویری آن به صورت نماهنگ منتشر شد.

نماهنگ «دهه هشتادیا» و حاشیه‌هایی که پدید آمد

نماهنگ «دهه هشتادیا» عنوان تازه‌ترین و یکی از متفاوت‌ترین و پرحاشیه ترین محصولات مرکز موسیقی مأوا بود که بر اساس سرود «کی گفته عاشقی برا قدیمه؟» گروه سرود وصال با حضور عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر و علی رام نورایی منتشر شده است.

در این نماهنگ که حتی پخش تیزر آن در ایام کرونایی هم با حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی همراه بود سعید پاشازاده شاعر، علی شمس تهیه کننده و مهران علوی به عنوان کارگردان حضور داشتند.

مرکز موسیقی مأوا که گویا خوب می‌دانست این اثر با حاشیه‌هایی مواجه خواهد شد، همزمان با انتشار این نماهنگ متنی را با عنوان «چند خط درباره یک تجربه جدید و ضروری» منتشر کرد و گفت: «نوجوانان تقریباً بخش فراموش شده تولیدات رسانه‌ای در کشور ما هستند. درباره ویژگی‌ها و سلیقه‌ها و علاقه‌های آنان کمتر فکر می‌کنیم و کمتر کاری اختصاصی برای‌شان تولید می‌کنیم. و طبیعی است که وقتی ما کاری نمی‌کنیم، دیگران این خلا را با تولیدات متفاوت‌تری پر می‌کنند. ما در مرکز موسیقی ماوا مدتی است تمرکز خود را بر این حوزه گذاشته‌ایم و در تلاشیم که آثاری را برای مخاطب نوجوان طراحی و تولید کنیم. در تلاشیم که این آثار صرفاً محدود به یک بخش از مخاطبان نباشد و هر اثری برای جامعه مخاطبان هدف آن اثر تولید شود. کما اینکه در محرم امسال هم نماهنگ «گره» برای بخشی از این مخاطبان تولید و با استقبال آنان روبرو شد و نماهنگ «دهه هشتادی ها» برای بخش دیگری از مخاطبان نوجوان، با حال و هوای دیگر و ادبیاتی دیگر تولید شد. از ابتدای ورود به این حوزه می‌دانستیم که با مسیر طی نشده پر چالشی روبرو هستیم و پس از تولید هر اثر نیازمند شنیدن دقیق نظرات، انتقادات و پیشنهادات مخاطبان و صاحب نظرانیم، تا ادامه این مسیر را دقیق‌تر و درست‌تر از قبل طی کنیم. پس با آغوش باز شنوای نظرات همه شما هستیم. به امید اینکه این نقد و نظرات کمک کند تا مخاطب نوجوان در تولیدات رسانه‌ای کشور دیده شود.»

مرکز موسیقی «مأوا» و ابتکارات کرونایی/ پروژه‌هایی که حاشیه ساختند

نماهنگ دورهمی با صدای «مجال» و کارگردانی داود احمدی با هدف ترویج نشاط و امید، نماهنگ «گره» با صدای عبدالرضا هلالی، یوسف بهشتی و همراهی گروه سرود «احسان»، نماهنگ «صبح غدیر» با صدای علی اکبر قلیچ، نماهنگ «حسیاء زمینی برای آسمان» با موضوع مقاومت و امید کودکان جنگ زده سوری، نماهنگ «مثل آسمون» به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی و روز پدر، نماهنگ «خانه پدری» به روایت حمیدرضا برقعی با موضوع حضرت سیدالشهدا، نماهنگ «بارکد» با هدف حمایت از تولید ملی با همراهی گروه سرود رایه الزهرا، نماهنگ «مردی که تمام نمی‌شود» به کارگردانی محسن اردستانی و بازی کوروش زارعی و تعدادی دیگر از هنرمندان تئاتر با موضوع شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، نماهنگ «فصل پریشانی» با صدای علی زند وکیلی، نماهنگ «هشت بهشت» در سالگرد درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنز پرداز، نماهنگ «رویای ایرانی» با همراهی گروه سرود «وصال» با محوریت تلاش نسل نوجوان کشورمان برای ساختن آینده، نماهنگ «مناجات ناشنوایان» با سروده‌ای از مقام معظم رهبری، نماهنگ «صبح قشنگ» با موضوع دشواری‌های روزمره زندگی و تلاش مردم برای کسب و کار حلال، نماهنگ «مسک الختام» در آستانه سالروز تولد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع)، نماهنگ «منجی» با نوای محمد کمیل همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)، نماهنگ «اخراج» با شعار «ایرانی نداره راه بن بست» با صدای مهدی ملکی خواننده، نماهنگ «قهرمان بچگی» همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی با همراهی گروه سرود «کانون محمدیه» محله هرندی تهران، نماهنگ «زیارت اربعین» با صدای محمود کریمی، نماهنگ «کنار هم باشیم» به کارگردانی محمدرضا ملاعباسی در راستای «رزمایش همدلی برای ایران همدل» در روزهای کرونایی، نماهنگ «بک عرفتک» با فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی و نوای مهدی نجفی، نماهنگ «یا رب تو ببخش» با صدای سید مجید بنی فاطمه مشتمل بر فرازی از دعای افتتاح، نماهنگ «جوان پهلوان» همزمان با فرا رسیدن روز فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه ای، نماهنگ ریحانه به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر با صدای حسین حقیقی، نماهنگ عربی «واحدالدنیا» (یگانه دنیا) با همراهی ارکستر «ایستگاه» به مناسبت عید سعید غدیر، نماهنگ» طبیب» با حضور هنرمندانی از کشور افغانستان، نماهنگ «دهکده اجدادی» با همراهی گروه سرود وصال، نماهنگ «عاشق شوید» همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی، نیز از جمله آثاری هستند که طی روزهای کرونایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.

کد خبر 5370536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha