به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «هلگولند؛ درک معنای انقلاب کوانتومی» نوشته کارلو روولی بهتازگی با ترجمه سمانه نوروزی توسط نشر چترنگ منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب جدیدترین اثر اینمولف است که نسخه انگلیسی آن سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.
کارلو رووِلّی، فیزیکدان نظری ایتالیایی است که تا به حال، فعالیتهای زیادی در زمینه فیزیک فضا_زمان داشته و در کشور خودش و آمریکا مشغول به کار بوده است. او در حال حاضر رهبری گروه پژوهشی گرانش کوانتومی در مرکز فیزیک نظری شهر مارسی در فرانسه را به عهده دارد. کتاب «گفتارهایی از فیزیک» ایننویسنده یکی از آثار مشهورش است که به زبانهای زیادی ترجمه شده است.
از ایننویسنده تاکنون ترجمه دو کتاب «واقعیت ناپیدا» و «نظم زمان» توسط نشر نو و ترجمه کتابهای «گفتارهایی از فیزیک»، «سیر زمان»، «روی دیگر حقیقت (سفر به گرانش کوانتومی)» و «جاهایی در جهان که مهربانی مهمتر از قانون است» توسط نشر چترنگ در ایران منتشر شدهاند.
روولی کتاب «هلگولند» را به تد نیومن تقدیم کرده که باعث شده او بفهمد نظریه کوانتوم را نفهمیده است. اینکتاب هم مانند دیگر آثار اینمولف که درباره کوانتوم بودهاند، ایننظریه علمی را کنکاش میکند و روند شکلگیری آن را شرح میدهد. روولی با مثالها و چالشهای ابتدایی نظریه، مخاطب را به سمت درک نظریه میبرد و سپس آن را بسط میدهد و به جنبههای فلسفی و درک و شناخت انسان و نظریات اجتماعی همراه با آن میپردازد.
مولف کتاب پیشرو در مسیر مورد اشاره، از فرهنگهای مختلف هم شاهد مثال میآورد. اینکتاب ۳ بخش اصلی دارد که ۷ فصل را در خود جا دادهاند. بخش اول کتاب، فصل اول را شامل میشود که عبارت است از «زیبایی غریب اندرون». بخش دوم هم فصلهای دو، سه و چهار را شامل میشوند: «رسالهای غریب درباره ایدههای نامتعارف»، «آیا ممکن است چیزی در رابطه با من واقعی باشد، اما در رابطه با شما واقعی نباشد؟» و «شبکه روابطی که واقعیت را به هم میبافد». سومین بخش کتاب هم سهفصل «توصیف دقیق یک جسم شامل اجسامی است که خود را به آنها نشان میدهد»، «برای طبیعت مسالهای است که قبلا حل شده است.» و «اما آیا واقعا ممکن است؟» میشود.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
تاثیرگذارتر از آن پاسخ سیاستمدارانه بوگدانف به لنین است. لنین از یقینیات مطلق حرف میزند. او چنان ماتریالیسم تاریخی مارکس و انگلس را ارائه میکند که گویی تا ابد معتبر است. بوگدانف به این نکته اشاره میکند که این خشکاندیشی ایدئولوژیکی نهفقط در تطبیق با پویایی تفکر علمی شکست میخورد، بلکه به خشکاندیشی متحجرانه سیاسی نیز میانجامد. در سالهای آشفته بعد از انقلاب، بوگدانف استدلال میکند که انقلاب روسیه ساختار اقتصادی جدیدی ایجاد کرده است. اگر همانطور که مارکس میگوید، فرهنگ تحت تاثیر ساختار اقتصادی باشد، جامعه پساانقلابی میتواند فرهنگ جدیدی تولید کند که دیگر نمیتواند همان مارکسیسم ارتدکس پیش از انقلاب باشد. عالی است. برنامه سیاسی بوگدانف تفویض قدرت و فرهنگ به مردم بود؛ تقویت فرهنگ مشترک، جدید و سخاوتمندانهای که رویای انقلابی به بار آورده است. در مقابل، برنامه سیاسی لنین، تقویت ایدههای پیشرو انقلابی بود؛ گنجینه حقیقت مورد نیاز برای هدایت مردم. سبک نسبتا دافعهآوری که ماتریالیسم و امپریوکریتیسیسم با آن نوشته شده، بازتابنده موضع فلسفی آن است: «سبک اخلاقی عصبانی، طنین کمفروغ لعن و تکفیر» نامیده شده است؛ «احتمالا بیادبانهترین اثر فلسفیای که تاکنون منتشر شده است.»
اینکتاب با ۱۶۴ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما