۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵

حسن صیدخانی با مهر مطرح کرد؛

وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت/ این یک ظلم آشکار است

وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت/ این یک ظلم آشکار است

حسن صیدخانی یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» بیان کرد که این فیلم روایتگر بمباران زمین فوتبال منطقه چوار در سال‌های جنگ است.

حسن صیدخانی یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این فیلم سینمایی که به حادثه بمباران زمین فوتبال منطقه چوار می‌پردازد، گفت: من و برادر دوقلویم فرزند ایلام و اهل منطقه چوار هستیم و سال ۶۶ در یک منطقه جنگی به دنیا آمدیم پس برایمان مهم بود که در اولین اثر سینمایی خود به سراغ موضوعی برویم که در محل زندگیمان رخ داده و تاکنون فیلمسازی به آن نپرداخته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در این فاجعه بمباران جان خود را از دست دادند و شهید شدند از نزدیکانشان هستند، مطرح کرد: ما مانند بسیاری از افراد دیگر با اتفاقاتی از این دست زندگی کرده‌ایم و زمانی که وارد حوزه فیلمسازی شدیم، دوست داشتیم اثری را با چنین موضوعی بسازیم تا دین خود را به شهرمان ادا کنیم. این یک ظلم آشکار است که تا به امروز نادیده مانده است.

صیدخانی تاکید کرد: با وجود آنکه درباره مناطق دیگر مانند استان خوزستان آثار زیادی تولید و به نقشی که آن‌ها در جنگ داشته‌اند، پرداخته شده است اما به جرات می‌توانم بگویم تا به امروز یک فیلم سینمایی درباره ایلام ساخته نشده و «مستطیل قرمز» اولین اثر سینمایی درباره این منطقه است.

تحقیقات میدانی از ابتدا در اولویت‌مان بود

وی درباره روند پژوهش و نگارش «مستطیل قرمز» توضیح داد: تحقیقات میدانی از ابتدا برای ما در اولویت قرار داشت و برای این امر در منطقه چوار مستقر شدیم، نویسنده را با خود همراه کردیم و تلاش کردیم قصه را با حضور در منطقه روایت کنیم. به عنوان مثال برای روایت یک مسابقه فوتبال ساده‌ترین بیان می‌تواند این باشد که مسابقه فوتبالی درحال برگزاری است و در میان آن هواپیمایی ناجوانمردانه زمین فوتبال را بمباران می‌کند اما زمانی که بخواهیم این واقعه را در ۱۰۰ دقیقه و در یک فیلم سینمایی به تصویر بکشیم نیاز به قصه‌ای پربار داریم.

به گفته صیدخانی، اصراری که به پیش برد قصه در واقعیت وجود داشت، باعث شد که تحقیق و نگارش این اثر ۶ ماه طول بکشد تا فیلمنامه به سرانجامی مطلوب برسد و اثر وارد مرحله پیش‌تولید شود.

وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت/ یک ادای دین سینمایی
برادران صیدخانی در پشت‌صحنه «مستطیل قرمز»

کارگردان «مستطیل قرمز» درباره لهجه نداشتن بازیگران اصلی این اثر عنوان کرد: در سکانسی از این فیلم بازیگر خانم از همسر خود می‌خواهد که به شهرشان بازگردند و این نشان می‌دهد که ۲ شخصیت اصلی قصه بومی آن منطقه نیستند و این نداشتن لهجه از سوی بازیگران اصلی تعمدی بوده است چراکه آن‌ها از شهر دیگری به دلیل موقعیت شغلی پدر خانواده به ایلام سفر کرده‌اند البته باید بگویم که ما در این فیلم بیشترین استفاده را از فضا و بازیگران منطقه داشته‌ایم و تمام سعی ما بهره‌گیری از ظرفیت بومی ایلام بوده است.

نمایش ظرفیت‌های بومی ایلام برای‌مان اهمیت داشت

صیدخانی با اشاره به اینکه نشان دادن فرهنگ بومی ایلام با لباس‌ها و مکان‌های این منطقه بسیار برای او و برادرش مهم بوده است، عنوان کرد: به دلیل آشنایی که با منطقه و فضای آن داشتیم، برایمان مهم بود که به خوبی منطقه ایلام و ظرفیت‌های بومی آن دیده شود همچنین لباس‌هایی که در این پروژه از آن‌ها استفاده کردیم، سال‌های آینده خود را نشان می‌دهند و با تماشای آن‌ها می‌توان فهمید ۲۰ سال پیش مردم ما در ایلام چگونه لباس می‌پوشیدند. تمام تلاشمان این بود که این ظرفیت نادیده گرفته نشود و خوشبختانه بازیگران نیز استقبال خوبی از این اتفاق داشتند.

وقتی بمباران جان بازیکنان فوتبال را گرفت/ یک ادای دین سینمایی
اندیشه فولادوند در نمایی از «مستطیل قرمز»

این فیلمساز در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر مدیر فیلمبرداری پروژه روی پروژه اثر گذاشته است یا نه، تصریح کرد: فیلمبرداری این کار در ۲ ماه انجام شد و از ابتدای پروژه تورج اصلانی در کنار تیم حضور داشت اما به دلیل مشکلات، بخشی از این فیلم در فصل سرما و بخش دیگر در فصل بهار فیلمبرداری شد. به همین دلیل ۴۰ جلسه ابتدایی جلوی دوربین تورج اصلانی رفته است و پس از آن و به دلیل وقفه در ادامه تولید و حضور اصلانی در پروژه «کامیون» اثر زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی، در ۲۰ جلسه پایانی سعید براتی فیلمبرداری کار را برعهده گرفت.

وی تاکید کرد: حداقل من و برادرم به عنوان کارگردان زمان بازبینی و تدوین «مستطیل قرمز» متوجه حضور دو فیلمبردار نشدیم و کار از نگاه ما قابل قبول بود.

صیدخانی در پایان درباره بهره نبردن از چهره‌های مشهور در این فیلم سینمایی جز یک یا دو مورد عنوان کرد: من معتقد هستم که اگر فیلمی قرار باشد دیده شود، دیده می‌شود البته قصد ندارم بگویم بازیگر در این دیده شدن مهم نیست چراکه بسیار نقش مهمی در این اتفاق دارد اما من در این کار به دلیل سختی و شبه تاریخی بودن آن نیاز داشتم بازیگری انتخاب کنم که بتواند از پس اجرای درست آن برآید و برای نقشی که بازی می‌کند، احترام قائل باشد. اندیشه فولادوند بازیگری با تجربه و توانمند در سینمای ایران است و شاید بتوانم بگویم بهترین انتخاب من در این فیلم سینمایی بود چراکه برای کاراکتری که قرار بود بازی کند، بسیار وقت گذاشت و تلاش کرد. من فکر می‌کنم حضور اندیشه فولادوند قطعاً اتفاق بسیار خوبی بود. همچنین مهدی اسدی نیز بهترین انتخاب ما برای حضور در این پروژه بوده است.

کد خبر 5436707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha