به گزارش خبرگزاری مهر، در پی فراخوان نخستین جشنواره بین المللی ساخت عروسک امید بیش از ۱۵۰ عروسک در چهار بخش عروسکهای نمایشی، عروسکهای بازیچه، عروسکهای بومی - محلی و عروسکهای ساخته شده با اشیا مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند که پس از داوری و انتخاب آثار برگزیده در نمایشگاهی که از هشتم تا یازدهم اسفندماه در باغ کتاب تهران برگزار شد، به نمایش گذاشته شدند.
این جشنواره که توسط مرکز رویش و شکوفایی استعداد «روشا» مستقر در مرکز نوآوری روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.
در بخش ساخت عروسکهای نمایشی، مهلا یوسفی و معصومه روستا، رتبه اول، باباعلی، رتبه دوم و پروین وفایی و رابعه سلیمانی، رتبه سوم را کسب کردند؛ همچنین در بخش عروسکهای بومی - فرهنگی، معصومه میرزایی، رتبه اول، مژده دانش پژوه، رتبه دوم و رحیمه کردکتولی، رتبه سوم را کسب کردند. همچنین از خانمها الهام محمودی، پروین بهرام پور، الهام رحمانی و بتول نوریان هم تقدیر شد و جایزه ویژه امید جشنواره به ثریا اسکندری و جایزه ویژه روشا به مجید بشکال اعطا شد.
محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزههای ایران طی سخنانی در اختتامیه جشنواره ساخت عروسک امید گفت: وقتی به امید میپردازیم، یکی از تبلورهایش در آینده و کودکان است. عروسک هم به عنوان یک اثر فرهنگی، نمایی موزهای رو به آینده است.
وی با بیان این که در شرایط کنونی که دچار نوعی گسست فرهنگی شده ایم، ترویج امید باید به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد افزود: در سرزمینی مثل ایران که تنوع بالایی از لحاظ شرایط اقلیمی و فرهنگی دارد و آغازگر تمدن بوده، امید یکی از مهمترین عناصر ارزشی است. در این بین عروسکها به مثابه پیکهایی هستند که امید به زندگی و موفقیت را در ما رقم میزنند. البته عروسکها هم از تغییرات فرهنگی دهههای اخیر مصون نبوده اند و همچنان که در دنیای داستانها و افسانهها تغییرات زیادی رخ داده، شاهد ظهور عروسکهایی متأثر از هوش مصنوعی و دیگر فناوریها با جلوههای فرازمینی هم هستیم؛ لذا بسیار خوشحالم که برگزارکنندگان جشنواره ساخت عروسک امید با حرکتی روشنفکرانه در خلاف جهت جریان غالب روز به عروسکهای سنتی و بومی توجه کرده اند تا به ما یادآوری کنند که کی هستیم و از کجا آمده ایم؟
احسان رضایی خواه، مدیر مرکز رویش و شکوفایی استعداد «روشا» هم در سخنانی هدف از برگزاری این جشنواره را پر کردن فاصله نسلها از طریق ساخت عروسک عنوان و گفت: فرهنگی از دیرباز در کشور ما وجود داشته که بزرگترهای خانواده خصوصاً مادربزرگها برای کودکان قصه میگفتند و عروسک میساختند و این سنت نسل به نسل ادامه داشته است؛ با این حال در سالهای اخیر با تغییراتی که در ساختار و سبک زندگی خانوادههای ایرانی ایجاد شده به نوعی بین کودکان امروز با مادربزرگها و پدربزرگها فاصله ایجاد شده است. یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره بین المللی ساخت عروسک این است که بهانه و فرصتی هر چند کوتاه برای ارتباط نزدیک تر مادربزرگها و پدربزرگها با نوهها فراهم کنیم.
وی با بیان این که پشت هر یک از عروسکهای بومی، افسانه و روایتی شنیدنی وجود دارد که بخشی از میراث فرهنگی ما را تشکیل میدهد، افزود: ساخت عروسکها ضمن تحکیم ارتباط بین نسلی به حفظ و انتقال هنر عروسک سازی خصوصاً ساخت عروسکهای بومی – محلی به نسل جدید کمک میکند. و در کنار این دو هدف بزرگ، بخشی از عروسکهای به نمایش گذاشته شده هم با موافقت سازندگان آنها به فروش گذاشته شد که عوائد آن با همکاری یک مؤسسه خیریه در ساخت کارگاه عروسک سازی و آموزش این مهارت درآمدزا به نوجوانان و اهالی روستای تلنگ – از روستاهای شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان – هزینه شود.
رضایی خواه گفت: از مهرماه که فراخوان جشنواره اعلام شد تا بهمن ماه با برگزاری چند کارگاه و گفت و گوی زنده اینستاگرامی با حضور اساتید و هنرمندان برجسته این حوزه نظیر بهروز غریب پور، پوپک عظیم پور و لیلا کفاش زاده، در زمینه فرهنگ سازی و آموزش ساخت عروسک هم اقدام کردیم و با رایزنیهایی که صورت گرفت، حمایت یونسکو و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی را از جشنواره جلب کردیم.
وی در پایان با اشاره به استقبال خوبی که از جشنواره ساخت عروسک و همچنین نمایشگاه عروسکهای امید صورت گرفت افزود: با توجه به اهداف عالیه جشنواره تلاش داریم که این رویداد فرهنگی هنری خیریه را به صورت سالانه ادامه بدهیم.
نظر شما