به گزارش خبرگزاری مهر، چاپ چهاردهم کتاب «تئاتر تجربی، از استانیسلاوسکی تا پیتر بروک» تألیف جیمز روز- اِوَنز با ترجمه مصطفی اسلامیه توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
تجربه کردن، یورش بردن بر ناشناختههاست؛ چیزی است که فقط پس از وقوع میتوان چارچوبش را مشخص کرد. نوگرا (آوانگارد) بودن در حقیقت در صفِ مقدم بودن است. هر یک از چهرههای مهم این کتاب، امکانات تئاتر را بهعنوان هنر گسترش دادهاند و برای هریک از آنان تجربه معنایی متفاوت داشته است. برای استانیسلاوسکی بهمعنای اهمیت بازیگر بوده، حال آنکه برای کریگ امکانات صحنة تئاتر اهمیت داشته است. میرهولد و راینهارت بر اهمیت کارگردان تأکید داشتند و آپیا بر استفاده از نور. برشت سروکارش با کشف سرشت آموزشی تئاتر بود و آرتو معتقد شد که تئاتر باید آن اشاراتی را که در وادی کلمات است منعکس کند، نه واقعیت هر روزی طبیعت را. تئاتر نیکلائیس نشاندهندة ترکیبی از مفهوم تئاتر بیکلام آرتو و تصویر کریگ از تودههای انتزاعی متحرک است. گروتوفسکی و باربارا و پیتر بروک هم عاقبت به جوهر تئاتر بازگشتند؛ به ارتباط بین بازیگر و تماشاگر. سیر این تطوّر نکات بیبدیلی را معیّن میسازد که جیمز روز اِوَنز استادانه به آنها پرداخته است.
در این اثر، روز- اِوَنز تجارب بیش از بیست کارگردان تئاتر را تحلیل و نکات ارزشمند آموزشی آنها را عرضه کرده است.
چاپ چهاردهم این اثر در ۳۰۰ صفحه مصور، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.
نظر شما