خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه_ فاطمه ترکاشوند: سرآشپز یا فودبلاگر بودن همه جای جهان هیچ معنای دیگری ندارد جز سرآشپز بودن یا فودبلاگر بودن. اما فلسطین جایی است که هر چیز معمولی ظرفیتش را دارد که ابزاری برای مبارزه برای احقاق حق سکونت در سرزمین مادری بدون آزار و اذیت نظامیان صهیونیست تبدیل شود.
شاید به همین علت باشد که صفحات اینستاگرامی فلسطینیهایی که به طبخ غذا و تبلیغ دستپختها و رستورانهایشان میپردازند، در مقایسه با تصویری که عامه مردم از درون فلسطین و شرایط آن دارند، کم نیست.
شاید فکر کنید که ساکنان غزه با شرایطی که در سالهای اخیر و عبور از محاصره شدید دارویی و غذایی داشتهاند، قاعدتاً نمیتوانند فرصتی برای فودبلاگری داشته باشند اما اهالی غزه هم غذا میپزند و در اینستاگرامشان آنها را تبلیغ میکنند.
* مقاومت فلسطین با کتاب آشپزی
«جودی القلا» نویسنده کتاب آشپزی «بلدی فلسطین» (شهر من فلسطین) یکی از همین سرآشپزهاست که در سایت، کتاب و شبکههای اجتماعیاش به عنوان مبارز فلسطینی شناخته میشود.
او یک مهاجر فلسطینی است که در میان مهاجران سال ۱۹۴۸ توسط خانوادهاش به سوریه بُرده و پس از آن در قطر و بعد هم در بریتانیا بزرگ شد. موفقیت جودی به عنوان سرآشپز خیلی زود او را صاحب رستورانی در بریتانیا کرد. اما فلسطین، مسئلهای جدانشدنی برای او بود.
جودی در مصاحبه با لسانجلس تایمز در سال ۲۰۲۰ گفته است: «ما احساس ناخوشایندی داشتیم از این که نمیشد درباره فلسطین بدون اسرائیل حرف زد. چرا فلسطینیها باید تا ابد به اسرائیل گره خورده باشند؟ من ضدیهود نیستم اما فلسطینیها دارند حذف میشوند. این مسئله اصلی است. غذا راهی است که به یاد بیاوریم چه کسی هستیم».
جودی برای این یادآوری کتاب آشپزیاش را نوشت و وقتی در سال ۲۰۱۸ آن را به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر کرد، واکنشهای مثبت بسیاری را برانگیخت. نیویورک تایمز با تیتر «قیام غذای فلسطینی» به معرفی و نقد این کتاب پرداخت و لسآنجلس تایمز هم در مطلبی با عنوان «کتاب آشپزی فلسطینی تلاشی برای حفظ هویت فرهنگی فلسطین»، کتاب جودی القلا را معرفی کرد.
رسانههای دیگر جهان هم ارتباط میان آشپزی و حفظ میراث فرهنگی فلسطین را توسط جودی، محل تأمل دانستند.
* یک بشقاب مقاومت
جودی سایت «PALESTINE ON A PLATE» (فلسطین توی بشقاب) را هم راهاندازی کرد و سایت خبری دوحهنیوز از آن با عنوان «تلاشی دیگر برای حفظ میراث فلسطینی از طریق غذا» یاد کرد.
صفحه او در اینستاگرام هم تلاشی وسیعتر از این را نشان میدهد. از صفحه او پیداست که تعمدی در گذاشتن پستهایی درباره فلسطین و حقوق فلسطینیان لابهلای پستهای مربوط به آشپزی دارد.
صفحه او با بیش از ۱۷۰ هزار دنبالکننده مستمرا به پوشش اخباری میپردازد که در حمایت از حق آزادی فلسطین منتشر شدهاند.
آخرین پست غذایی او یک نیمروی ساده با فلفل است که بیش از ۳۰ هزار بار دیده شده اما جودی دیروز با انتشار ویدئویی از خودش به اعتراض علیه رفتار اینستاگرام با فعالان حقوق فلسطین و تقاضا برای کنشگری مخاطبان پرداخته است.
* اینستاگرام، اعتراض به اشغالگری را ضدیهودیگری میداند!
او در این ویدئو میگوید: «من دیروز یک پست از مصاحبه غسان کنفانی (نویسنده مشهور فلسطینی) با خبرنگار استرالیایی در دهه ۷۰ میلادی گذاشتم که درباره آزادی و عدالت صحبت میکردند و همچنین درباره وضعیت اسفباری که فلسطینیها در آن زندگی میکنند که حالا به ۷۴ سال رسیده و در زمان مصاحبه تنها ۲۰ سال از آن گذشته بود. اینستاگرام پست من را پاک و مرا بلاک کرد و به من گفته شد که این اتفاق به خاطر انتشار نفرت و خشونت افتاده است در حالی که من داشتم درباره حق آزادی فلسطین از دست یک قانون اشغالگرانه نظامی توسط آپارتاید صهیونیستهای اسرائیلی حرف میزدم.»
او سپس در این ویدئو یادآوری میکند که هیچ وقت پست خشونتآمیز یا نفرتپراکنانهای منتشر نکرده اما آن دسته از افرادی که ناراحت میشوند از این که به آنها یادآوری شود کشورشان با فلسطین چه کار کرده است، او را ریپورت کردهاند. جودی سپس تاکید میکند: «اما تاریخ خودش را تکرار میکند».
این سرآشپز مشهور فلسطینی سپس از دنبالکنندگانش میخواهد با کنشگری در اینستاگرام و ریپورت کردن این صفحات و جلب توجه مردم به این موضوع، قدرت جمعی را بالا ببرند.
او تصریح میکند اگر احساس میکنید اتفاقی که امروز بین اکراین و روسیه افتاده، حس انساندوستی را جریحهدار میکند به طریق اولی باید نگران وضعیت فلسطین باشید. اما تفاوتشان این است که به راحتی میتوانید درباره اکراین حرف بزنید اما به محض این که به فلسطین و اسرائیل اشاره کنید، ناگهان به «ضدیهودی بودن» متهم خواهید شد.
او گلایه میکند که مردم عمدتاً معنای این عبارت را نمیدانند اما فقط میدانند که عبارت چرک و نفرتانگیزی است و بر این اساس به سرعت جبهه میگیرند. «مردم تاریخ نمیدانند. عربها درواقع سامی هستند و ضدیهود بودن در واقع یعنی اعراب ضد خودشان هستند». اشاره جودی به عبارت انگلیسی ضدیهود است.
* استانداردهای دوگانه در برخورد با اکراین و فلسطین
«آنتیسمیتیزم» از کلمه «سمیت» گرفته شده که ریشه انگلیسی عبارت «سامی» است. نژاد سامی درواقع نژاد اعراب ساکن منطقه خاورمیانه به مرکزیت فلسطین است که یهودیان شعبهای از آنها هستند. جودی توضیح میدهد که «آنتیسمیت» بودن برای یک فلسطینی اساساً بیمعنی است اما به سرعت به عنوان برچسب نژادپرستانه به هواداران آزادی فلسطین زده میشود تا آنها را ساکت کنند.
او تاکید میکند وقتی وضعیت پوشش رسانهای درباره اکراین و فلسطین را مقایسه کنید متوجه میشوید که در یک وضعیت یکسان ما هر بار که درباره آزادی و حقوق انسانیمان حرف میزنیم به سرعت تروریست و نژادپرست خوانده میشویم و این اسفبار است.
جودی سرانجام باز هم از مخاطبانش میخواهد که با مطالبه آزادی بیان خصوصاً در اینستاگرام، به فلسطینیها کمک کنند تا بدون ترس از برچسبهای نژادی از حقوق و آزادی خود دفاع کنند.
نظر شما