به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، میثم فلاح باستانشناس و سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گل محله سرخ رود گفت: خروجی یک کاوش باستانشناسی را میتوان از دو منظر بسیار مهم دید؛ یکی نشر مقاله، کتاب و یا ارائه آن در یک همایش یا نشست علمی برای جامعه آکادمیک این حوزه و یا حوزههای وابسته که امریاست اجتناب ناپذیر است که میبایست انجام شود و دومی که به نظر نگارنده در برخی موارد جایگاه و نگاه بالاتری میتوان نسبت به اولی داشت، عمومیت بخشیدن و تزریق نتایج کار به خود جامعه است، یعنی اینکه میتوان با اطلاعرسانی صحیح و منطقی، به تعاریف باستانشناسی، هویت، مواریث فرهنگی و پاسداشت آن اشاره کرد.
او افزود: در این گذر، روندی که در این چند سال پیش گرفتیم، این بوده که با مردم جامعه در دو محور مسئولین شهرستانی و مردمان بومی و ساکن منطقه به گفتمان و شرح باستانشناسی بپردازیم، امری که تا بدین روز در منطقه حوزه پژوهش خویش (مرکز مازندران _ شامل شهرهای سرخرود، محمودآباد و آمل) نسبتاً موفق بوده است.
این باستانشناس تصریحکرد: در ادامه این سناریو، به مناسبت بزرگداشت هفته مازندران، همایش و بزرگداشتی علمی_ فرهنگی_ هنری در شهر سرخ رود، شهرستان محمودآباد با حضور پژوهشگران و اندیشمندان، هنرمندان، مسئولین استان و شهرستان و مردمان منطقه برگزار و دو اتفاق خوب در آن رقم خورد.
او در تشریح دو اتفاق که در تاریخ میراثی و هویتی این سرزمین به تقویم نشست گفت: یکی رونمایی از تمبر با تصویری از مُهر (نقش خرگوش) و گلمهرهای (نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی (متعلق به دوران ساسانی) که این امر را میتوان به نوعی از معدود و انگشت شمار اتفاقات تاریخ باستانشناسی ایران دانست که به عنوان یک مسئله هویتی در جهان نشو و نما مییابد.
فلاح با بیاناینکه تمبرها اصولاً بیانگر شاخصههای اصیل فرهنگی یک ملت و سرزمین و خاک در جهان هستند خاطرنشانکرد: از این رو، چاپ تمبر از آثار تاریخی تپه قلاکتی که ماحصل یک کاوش باستان شناسی است، اتفاقی مبارک در تقویم تاریخ ایران است.
او گفت: دیگری رونمایی از البسه زن و مرد با طرح و دوخت تلفیقی مدرن و سنتی (کلاسیک)، با تصویری از مُهر (با نقش خرگوش) و گل مهرهای (با نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی و متعلق به دوران ساسانی که با الهام از سنت دوخت دوران ساسانی همچون ملیله دوزی، سوزن دوزی و تکه دوزی با نمد اجرا شده است.
این باستانشناس افزود: نکته مهم در این البسه به کار گرفتن پارچههایی همگن با رنگ مهر و گل مهر (در طیفی از سفید، شیری، قهوهای و نسکافهای) و به کارگیری نمادهایی همچون کنگره و خطوط پهلوی ساسانی در حاشیه این آنهاست.
فلاح با اشاره به استقبال بینظیر از این لباسها گفت: سعی بر آن داریم تا خروجیهای یک پژوهش باستان شناسی را با رعایت همه جوانب در چهارچوبی علمی در بستر جامعه فراهم آوریم و این مواریث ارزشمند ایران زمین را به مردم معرفی کنیم.
نظر شما