به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «عمار»، ویژه برنامه «حوض خون» با بررسی ظرفیتهای اقتباس در دفاع مقدس در سیزدهمین جشنواره مردمی «عمار» با حضور بهروز افخمی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده و فاطمه سادات میرعالی نویسنده کتاب «حوض خون» در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.
در نخستین بخش این نشست میرعالی با اشاره به ظرفیتهای داستانی نقش زنان در دفاع مقدس و ایثار آنها گفت: بهرهمندی از تجربیات زنانی که در دوران دفاع مقدس در پشت جبههها نقش موثری داشتند در ادبیات پایداری و داستانهای ما مغفول مانده است.
وی با اشاره به روایتهای ناگفته از زبان زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس افزود: این زنان کارهای کوچکی را در ظاهر انجام میدادند اما در حقیقت این کارهای کوچک، بارهای بزرگی را از دوش رزمندگان و حتی خانوادههای آنها بر میداشت که اگر امروز آنها را روایت کنیم آنقدر بکر است که ممکن است برای شنونده قابل پذیرش نباشد.
این نویسنده جوان در ادامه به اهمیت روایت شفاهی تاکید کرد و گفت: اگر بازماندگان آن دوران نبودند شاید همین داستانهای اندک هم امروز نبود. ما باید این راویان را دریابیم و گفتههای آنان را مکتوب کنیم چرا که از دل همین داستانها نسل امروز، قهرمانان کشور خود را میشناسند و با و نقش درست زنان و خانواده آشنا میشوند.
وی در ادامه افزود: روایت نقش زنان در دفاع مقدس در دل خود سوژههای بکری دارد که میتواند موضوع بسیاری از فیلمهای امروز باشد که تا امروز نادیده گرفته شده است.
بهروز افخمی در بخش اقتباس از رمان به ظرفیتها و شیوههای اجرایی آن پرداخت و با اشاره به اقتباس در سینما به تاثیرگذاری این مهم در سینمای ایران و جهان پرداخت.
وی تصریح کرد: اکثر فیلمهای بزرگ دنیا از روی رمان اقتباس شدهاند و اغلب این نویسندگان، کارگردانی آثارشان را خود به عهده میگیرند که این امر به غنای کار آنها افزوده است؛ در حقیقت فیلم زمانی به نتیجه میرسد که قبل از هر چیز به رمان تبدیل شود. زمانی که شما برای رمان قصه مینویسید دغدغههای یک فیلمنامهنویس را ندارید و با ذهن بازتری وارد دنیای قصه خود میشوید.
این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: یکی از مهمترین مزیت رماننویسی قبل از فیلمسازی محک زدن بازخورد مخاطبان است. اینکه آنها چقدر با کار شما ارتباط برقرار کردهاند و چقدر اثر شما توانسته است به یک کار موفق و پرتیراژ تبدیل شود. در حقیقت زمانی که یک رمان در جامعه مطرح شود و طرفدار پیدا کند خود به خود ظرفیت تبدیل شدن به فیلم را پیدا میکند تا جایی که حتی کسانی هم که کتاب را نخواندهاند محتوای آن را تایید میکنند و خیلی راحتتر تهیه کنندگان، سرمایهگذاری روی آن را میپذیرند حتی اگر محتوای اثر را قبول نداشته باشند چون مخاطب دارد و مردم با آن ارتباط برقرار کردهاند پای کار می آیند.
وی درباره اینکه نویسنده یک رمان خوب میتواند خالق اثر خود باشد مطرح کرد: کسی که توانسته کتابی با یک داستان خوب خلق کند اگر بخواهد میتواند آن را تبدیل به فیلم کند، اما نکته اینجاست که با وجود این ظرفیت در نویسندگان اغلب زیر بار فیلمسازی نمیروند؛ اغلب یا از حوصله آنها خارج است و یا اعتماد به نفس ساخت فیلم را ندارند وگرنه بهترین فیلم، فیلمی است که کارگردان، خود مولف باشد و خودش فیلم را بنویسد.
افخمی بر اهمیت رماننویسی بر گسترش بازار پادکست و انواع محصولات صوتی تاکید کرد و گفت: در آمریکا سینما بازار خودش را نسبت به قبل از دست داده، بازار پادکستها بسیار پررنق تر شده و ممکن است در آینده استفاده از پاکستها که همان تبدیل شدن رمان به صوت است جای فیلم را بگیرد.
افخمی در بخشی از این نشست، شیوهها و راههای اقتباس از کتاب «حوض خون» را بررسی و تشریح کرد.
در انتهای این کارگاه افخمی به پرسش حاضران در جلسه پاسخ داد.
نظر شما