به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «اتاق تاریک؛ در خوانش و تحلیل اشعار رُزا جمالی» نوشته رضا شالبافان به تازگی توسط انتشارات ترنجستان چاپ و روانه بازار نشر شده است. این کتاب حاوی ۳۵ تحلیل و خوانش شعرهای رزا جمالی است که برخی پیشتر در نشریات منتشر شدند و یا بخشی از یک کتاب هستند.
«عروس زمینام» نقدی کهن الگویی بر مجموعه شعر «این ساعت شنی که به خواب رفته است»، «تجمعی کابوسوار از تصویر» نگاهی به شعر «بمباران شیمیایی این دایره ممنوع است»، «فرض کن بر اینکه اجتناب ناپذیرم!» تحلیل شعری به همین عنوان، «مثل راهبهای که در به روی تمام جهان بسته است» تحلیلی بر شعری به همین نام، «لابراتوار یک ذهن» نگاهی به شعر «اتاق تاریک» و «تهران در بغلم» خوانشی اساطیری از شعر «تهران در بغلم» نوشته داوود افتخار است.
«عصیان ریشهدار» نوشته گلاله هنری، «منحنی خواب» تحلیل افسانه نجومی از شعر «شطرنجی یک شهر» منتشر شده در شماره ۴ «صدای لیراو»، «که آفتاب در کیفم بود» نگاهی به شعر «که آفتاب در کیفم بود» نوشته جلال صابری، «شعر رزا جمالی معماری هندسی دارد» سخنرانی مهرنوش قربانعلی، در جلسه رونمایی کتاب «اینجا نیروی جاذبه کمتر است» در مدرسه دارالفنون بهمن ۱۳۹۸ و «ایزد بانوی بزرگراه نواب» نوشته جلال صابرینژاد منتشر شده در مجله «لیروا» شماره چهارم، از جمله مطالب این کتاب هستند.
«هستی ویرانگر زمان» نوشته رضا عامری نگاهی به کتاب «این ساعت شنی که به خواب رفته است» روزنامه شرق ۱۳۹۰ و «تحلیل گفتمان شعری رزا جمالی»، «سطرهایی ساده و نه پیچیده» نگاهی به یک شعر اپیزودیک از رزا جمالی نگاهی به شعر «زوایای این قاب» نوشته علی مسعودینیا، بررسی گوناگونگی آرایهها و خوانشها در شعر رزا جمالی نوشته شیما منفردمجد، مجله توتم ۱۴۰۰، نگاهی به شعر «اردیبهشت» از رزا جمالی نوشته مانا آقایی، «نوستالژی از دست رفتن هویت اشیا» نقدی بر مجموعه «این مرده سیب نیست یا خیار است یا گلابی، «همچون لاوجود» نگاهی به شعر «باد ملایمیست مردی که از جانب دریا میآید» نوشته عارف رمضانی، «نجابتی شاعرانه» بررسی عناصر روایی مجموعه شعر «بزرگراه مسدود است» نوشته غزال مرادی، مجله ادبی چوک ۱۳۹۶، «اصولی متضاد» نوشته هادی محیط نشریه هنگام ۱۳۸۲ و درباره «این ساعت شنی که به خواب رفته است» نوشته سعدی گل بیانی از مطالب دیگر کتاب به شمار میآید.
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
رزا جمالی با «این مرده سیب نیست یا خیار است یا گلابی» نشان میدهد از همان ابتدا میخواهد با عناصر ابژکتیو و خارجی پیرامون خود رابطه زیباشناسانه جدیدی به وجود بیاورد و فضاهای فراواقعی و سورئال را تجربه کند و با کلمه در مقامی خارج از نگاه روزمره و ما به ازای شیئی خود برخورد کند. سیب، سیب نیست تا واژه را در مقام کارکرد با جهان خود مطابقت دهد؛ جهان دالهایی بی نیاز از دلالتهای روزمره زن میگوید: گره بزن مدادهای جادو را به پارههای ماه / ورد میخوانم به آتش و دود که از مداد بالا بگیرند / لالهها را به خوابم گره می زنم / و ماه را به اطلسیها / تخم میگذارد گل بنفشهای در دریا.
آوایی بازیگوشانه و پر ایهام که روایتگر گونهای نمایش کارتونی تحلیلی ست. سبد سرشاری ست از بازی با واژهها و متلکها و تکرارهای مسخره، که بیشترشان یا برگردان ناپذیرند و یا نیازمند توضیحاتی مفصل و پر ملال و این گونه زبان را به طرف تجرید میبرد و نوعی انیمیشن، همانطور که نقاشی به طرف خط میرود و حتا گویی طرح خوابها و کابوسهایش را میخواهد به شیئی تبدیل کند. ما اینجا با دلالت همه چیز زبان سر و کار داریم: تصویر وانموده ای ناب از خودش است. خواب میبینم شمارههای اشیا نچسبیده را خواب میبینم کتاب بیشتر در حوزه دلالتهای معنایی ست. نوعی احساساتی گری مدرن و جسارتهای شاعر در به کارگیری نحوهای جدید. در اینجا سهم اشیا در نگاه حسی و بی واسطه شاعر پررنگ شده و نقشمند شده است. بی نورم و تاریک / مردمکهای تو بزرگ میشود. گاهی حس شعرها چنان درونی میشود که با خوانشی سطحی خوانده نمیشود و باید همراه ذهن شاعر به لایههای درونی رفت.»
این کتاب در ۵۱۶ صفحه، شمارگان ۸۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۵ هزار تومان عرضه شده است.
نظر شما