۵ خرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۶

مهر از شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی گزارش می‌دهد؛

تنور داغ سالن‌های تئاتر شهر تبریز در خنک‌ترین روزهای بهاری سال

تنور داغ سالن‌های تئاتر شهر تبریز در خنک‌ترین روزهای بهاری سال

تبریز- اول تا پنجم خرداد ماه شاهد برگزاری جشنواره ملی تئاتر رضوی در تبریز هستیم که با استقبال گرم مسئولین و مردم روبه‌رو شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اسرا درویشی؛ این روزها تئاتر شهر تبریز حال و هوای دیگری دارد، مثل گذشته دیگر آرام و خلوت نیست؛ همه اهالی این مکان در هیاهو هستند و صحنه‌های آنجا برای سوزن انداختن ندارد.

در خنک‌ترین روزهای بهاری تبریز شاهد برگزاری شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در تئاتر شهر آن هستیم، ۱۴ نمایش از اقصی نقاط کشور طی چهار در بر روی صحنه رفتند.

استقبال مردم و مسئولان از تئاتر رضوی بسیار چشمگیر بود، به‌گونه‌ای که اکثر مسئولین فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی در این جشنواره حضور داشتند.

اما استقبال مردم چیز دیگری بود، هر سه سالن استاد قله زرین، صادقی و تربیت تئاتر مملو از تماشاگرانی بود که برای نمایش‌های شورانگیز نسبت به تمام رضا (ع) راهی آن می‌شدند.

استقبال آن چنان گرم بود که یک ساعت قبل از آغاز نمایش‌ها و ورود داوران مردم در سالن انتظار می‌کشیدند و سالن آنچنان شلوغ می‌شد که بسیاری بر روی زمین نشسته و سرپا می‌ماندند.

در این چهار روز شاهد نمایش‌هایی از اقصی نقاط کشورمان بودیم، نمایش‌هایی که عشق و علاقه مردمان این دیار به علی ابن موسی الرضا (ع) نشان می‌دادند و گاه آنچنان مخاطب را غرق در خود می‌کردند که اشک از چهره آنها سرازیر می‌شد.

ننه باهار

نمایش «ننه باهار» نمایشی درام در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ رضوی است که متن آن براساس یک واقعیت تنظیم شده است. در این نمایشنامه، جانباز دفاع مقدس بعد از جنگ، قدرت تکلم و توانایی حرکت خود را از دست داده و نامزد او بعد از جانباز شدن، او را رها می‌کند. پس از این موضوع، فیلم مستندی از زندگی این جانباز دفاع مقدس تهیه می‌شود و جریان نمایش بر مدار زندگینامه وی می‌چرخد.

نویسنده این نمایش، یعقوب صدیق جمالی، کارگردان عباسعلی زارع سرشت، بازیگران بهار کریم زاده، سئودا برمایه، فاطمه تیموری و عباسعلی زارع سرشت، طراح صحنه رضا جدی، آهنگساز غلامرضا میرزازاده، نوازندگان سینا شجری، عرفان اکبر نژاد و طاها زارع سرشت، طراح گریم پویا مزمل، طراح نور علی صفایی‌فر، طراح لباس آزیتا ایرانی، دستیار کارگردان رقیه نجف زاده، منشی صحنه سارا مشایخی، مدیر صحنه ساناز ثابتی، اجرای نور علی منافی، اجرای دکور مصطفی علیپور، میلاد کیوان مهر، فاطمه حاجی زاده و مرتضی شهودی، عکاس فرناز مطلوبی، برنامه‌ریز امین طائفی، مدیر تولید امیرحسین پورموس، پوستر و بروشور افشین مجربی و روابط عمومی آن آیدین تبریزی است.

گمشده در میان ابرها

نمایش «گمشده در میان ابرها» نمایشی در حوزه فرهنگ رضوی و عشق و علاقه به امام رضا (ع) است؛ مرد میانسالی که پدر و مادر ندارد و تمام دنیا در وجود امام رضا (ع) برای او خلاصه شده است. آرزو دارد موتوری را خریداری کند و نهایتاً آن را می‌خرد و به آرزوی خود می‌رسد و حس عجیبی در او ایجاد می‌شود، انگار به تمام خواسته‌های خود رسیده است و مجدداً در اخلاق و رفتار او تغییر و تحولاتی ایجاد می‌شود.

این نمایش از شهر بناب بوده و جهانگیر چالاکی نویسنده، کارگردان و بازیگر این نمایش، محسن عبدلی دستیار کارگردان، مرجانه حدادی طراح لباس، فرزین عزیزیان طراح نور، امیر شهرباز نژند ساخت دکور، امیر مهدی پرویزی موسیقی و علیرضا قاسمی طراحی بروشور این نمایش را بر عهده دارد.

مرضیه

در دومین روز از جشنواره ملی تئاتر رضوی، نمایش «مرضیه» به کارگردانی ایوب عبدی جهانگیر و نویسندگی علی حاتمی نژاد از شهر تبریز ساعت ۱۱ در سالن استاد قبه زرین بر روی صحنه رفت.

نمایش «مرضیه» در مورد عنایات امام رضا (ع) است. خانواده‌ای دختری معلول دارد که نظر کرده امام رضا (ع) است اما فوت می‌کند، آنها توسل کرده و صاحب یک پسر و دختر می‌شوند و نام او را مرضیه می‌گذارند. مادر آنها به سرطان مبتلا شده و فوت می‌کند. پسر خانواده، خواهر خود را تحریک می‌کند تا از حرم طلا دزدی کنند و موضوع نمایش در این زمینه، ادامه می‌یابد.

کارگردان این نمایش ایوب عبدی جهانگیر، نویسنده علی حاتمی نژاد، بازیگران ایوب عبدی جهانگیر، امید پورررضا، ثمین اسدزاده، امیر همتی اصلی، حسین قاسمی و مهدیه طرزخوش‌. سایر عوامل نمایش عبارتند از: طراح صحنه رقیه علیپور، منشی صحنه کوثر هاشمی، طراح لباس کوثر پور مراد، تدارکات فاطمه شکیبا، ساخت دکور علی مجید پور، عرفان سالخورده، مهدی داننده و امیرحسین باباپوری، گریم سهیلا کریم زاده و سید حسین محیط‌فر، انتخاب موسیقی و جلوه‌های صوتی سید حسین محیط‌فر، نورپردازی مهدی علیزاده اسلامی و دستیار کارگردان جواد نظری است.

ترمز اضطراری

نمایش «ترمز اضطراری» در مورد مرحمت امام رضا (ع) است. یک گروه ورزشی به مشهد رفته و در نیمه راه متوجه می‌شوند که یکی از اعضای گروه در قطار ناپدید شده است. داستان پیدا کردن و دلیل نبود او و حواشی و ارتباطش با سفر و دلیل رفتن به مشهد در این نمایش روایت می‌شود.

نویسنده نمایش شادی غفوریان، کارگردان بهاره فاضلی راد، مشاور کارگردان رضا حسینی، بازیگران زینب مشعلدار، مهلت علیزاده، غزاله نوذری، مریم خرمی، نگین حجازی، مرسانا برازنده، میمنت زجاجی، شیرین فاضلی، طراح صحنه هستی حسینی، طراح نور محمود کریمی، موسیقی سعید مشتاقی، طراح لباس بهاره فاضلی راد، مدیر صحنه محمد تقی علیزاده، طراح و اجرای ویدئو مپینگ زهره مرادی و طراح پوستر و بروشور نمایش را رسول مرادزاده بر عهده دارد.

هفت دریا شبنمی

نمایش «هفت دریا شبنمی» در مورد بحث تاریخی داستان معماری و ساخت مسجد گوهرشاد است که امام رضا (ع) مادر دختری به نام خاتون را شفا می‌دهد و او نذر می‌کند با شیربهای خود، مسجدی کنار گوهرشاد بسازد و بزرگترین معمار آن زمان را می‌آورد که در این حین جوانی عاشق خاتون می‌شود و اتفاقاتی می‌افتد که خاتون او را به گوهرشاد می‌فرستد تا ۴۰ روز بست بنشیند تا جواب خاستگاری‌اش را بدهد که آرام آرام طعم عشق حقیقی را می‌چشد.

سعید رضانژاد کارگردان، رسول امامی دستیار کارگردان، بهرام محمد زاده مدیر تولید، بنت السهی صدقی وش منشی صحنه، فائزه قنادی مدیر صحنه، فرناز قالیباف، سعید جلوه‌گری، صدیقه دریانی، بهنام پناهی، سمیه فرمانی، حمید مجدآبادی و لیلی مرتضویان بازیگران، میثم حبیبی طراح صحنه، مهرداد کامرانی، مسعود وطن خواه نور، امیر حیدرزاده گریم، محمدرضا فلاحیان لباس، علی یوسف زاده تدارکات و مهران رحیمی سه تار این نمایش را بر عهده دارند.

یک حبه انگور

نمایش «یک حبه انگور» در خصوص خاطرات و اتفاقات غلامانی است که در خدمت علی ابن موسی الرضا (ع) مسیر مدینه تا مرو را تجربه کرده‌اند و طبق منابع مستند نوشته شده است.

دستیار کارگردان ملیحه واعظی، بازیگران میثم حبیبی، یاشار اسکندری و امیر مهروند، طراح صحنه رقیه علیپور، طراح لباس ترنم مجیدپور، طراح نور پویا معصومی، کارگردان و آهنگساز علی مجیدپور، منشی صحنه سمیرا حقی، مدیر صحنه جمال حسین‌پور توانا، ساخت دکور حامد نعمتی و میلاد نوری، مجری طرح میثم حبیبی، گریمور امیرعلی حیدرزاده، روابط عمومی احسان شامی و طراح آفیش و بروشور نمایش نیز امید مجیدپور بوده است.

دل لرزه

«دل لرزه» نمایشی در خصوص مردی به نام حاج مرسل است که وکیل و کاندید شورای شهر شده و در راستای آن با پرونده‌ای مواجه است که جوانی متهم به قتل غیر عمد شده و باید او را آزاد کند. در این حالت، درگیر گرفتن رضایت از اولیای دم می‌شود که در همین برهه اتفاقاتی در این بخش می‌افتد. این نمایش مبتنی بر واقعیت است.

این نمایش به قلم سید علی موسویان و کارگردانی مجتبی لاله زاری به روی صحنه رفته و سایر عوامل نمایش عبارتند از: سید مرتضی فخر موسوی، مجتبی لاله زاری، امین دلپذیر، سعید خبیری و طاهره هنزایی بازیگر، مجتبی هراتی خواننده و آهنگساز، رامین راستگو طراح صحنه و نور، مهسا دهقانی دستیار کارگردان، مهرشاد محمد نیاکان اجرای موسیقی، امیرحسین سالاری تبلیغات، مهدی گلزار مسئول رسانه، مصطفی لاله زاری نور اجرای نور، مهدی جعفری و محمدامین احمدی زاده مدیران صحنه، مریم قانع منشی صحنه، محمد زارع مدیر اجرایی، مهدیس بابیان طراح لباس و مهسا دهقانی اجرای گریم را برعهده دارد.

آه، هو

«آه، هو» نمایشی تاریخی است که اتفاقات رخ داده برای امام رضا (ع) از مدینه به مرو را روایت می‌کند، مامون خلیفه عباسی در مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه به مرو، مامورانی را به کار می‌گیرد تا در این مسیر جایگاه و منزلت امام را میان مردم ایران پایین بیاورند، افراد مامون به کدخدای روستای دورافتاده و فقیری یشنهاد هزاران سکه می‌دهند تا امام را با نقشه‌ای خوار و خفیف کنند ولی غافل از اینکه خیال خام کرده‌اند و نقشه‌شان نقش بر آب می‌شود.

این نمایش به قلم و کارگردانی علی برجی بوده و سایر عوامل نمایش به شرح زیر است:

بازیگران سعید بحرالعلومی، آتنا قناعتی فلاح، زهره محمودی، سارا طلایی، فرزانه سلامی، سوگند افشاری، مریم سامانی پور، سارا احمدیان، سعیده جمشیدی، مهدی نوری، مسعود بابایی و عباس بهمنش، دستیار کارگردان سامان مهامی، منشی صحنه مریم سامانی پور، طراح صحنه سامان مهامی، مدیر صحنه مسعود بابایی، طراح گریم لیلا یوسفی راد، طراح لباس آیسان برجی، سرپرست گروه موسیقی آرش قبادیان، نوازندگان محمود غفرانی، طراح پوستر و بروشور امیرحسین فولاد ساز و طراح نور نمایش نیز علی برجی است.

آهوان

نمایش «آهوان» کاری از گروه جلوه هشتم مشهد است که در آن، دعبل خزاعی برای دیدار حضرت رضا (ع) و خواندن قصیده مدارس آیات به سمت مرو سفر کرده و از منزل‌های مختلفی گذر می‌کند که هرکدام، فرازهایی از ویژگی‌های اخلاقی امام رضا (ع) را روایت می‌کنند.

محمد تقی نژاد، علیرضا رواندل، امیر احسان امیرپور، جلال کریم زاده، علی ضمیری، نازیلا نوروزی، مهناز آسوده، صادق سفید باغی، مصطفی قدرتی، امیرحسین مالکی، محمدتقی اثنی عشری، امیر سرداریان، نیما پسندیده، دانیال نامدار، یزدان منیریان، حسام سلطانی، سجاد چزگی و امیر حسن پور بازیگران نمایش هستند.

محمد جهانپا کارگردان، مهدی سیم ریز نویسنده، مهدی شریفی طراح صحنه، مرتضی روحی آهنگساز، علی یاری آواز، محبوبه سلطانی طراح لباس، وحید ممیزی طراح حرکت و بازیگردان، حسام انوشیروانی طراح نور و آرایه‌های صوتی، آناهیتا موسوی طراح گریم، مریم رستگار ساخت ماسک، نازیلا نوروزی دستیار کارگردان، نجمه موحد مدیر صحنه و محمود بازدار طراحی پوستر و بروشور نمایش را بر عهده دارد.

میرای

نمایش «میرای» سه داستان موازی را بهم ارتباط داده است؛ در یکی از آنها مردی در کودکی پدر و مادر خود را بر اثر تصادف از دست داده است. داستان دوم در مورد زنی نازا است که به حرم می‌رود تا دعا کند و فرزندش به دنیا بیاید و داستان سوم در مورد مردی است که در دوران جنگ دفاع مقدس شیمیایی می‌شود و در پایان در حرم امام رضا (ع) موضوعات آنها به یکدیگر ارتباط داده می‌شود.

این نمایش به قلم و کارگردانی محمد قاسمی بوده و سایر عوامل نمابش به شرح زیر است:

بازیگران پری بارانی، محیا جباری، محمد قاسمی و مهدی عسکری، دستیار کارگردان مهدی عسکری، مدیر صحنه فرشته آقا رضی، طراح صحنه محمد قاسمی، طراح لباس مژده دریانی، آهنگساز محمدرضا غفوری و طراحی پوستر و بروشور گلناز طاهریان فرد.

شمسه

نمایش «شمسه» نمایش روان و سلیس کارگرانی از کارگاه ضریح سازی حرم امام رضا (ع) است که اتفاقاتی در آن رخ داده و طلاهایی از ضریح امام رضا (ع) گم می‌شوند، آقا نظر کردند و آبروی مؤمنی نرفت و پیدا شد.

کارگردان نمایش احمد اکبرزاده، نویسنده آرش خیرآبادی، مشاور کارگران سید محسن هاشمی، دستیار کارگردان علی صادقی، طراح صحنه و نور سید محسن هاشمی، آهنگساز مهدی حسنی، طراح پوستر و بروشور سید ارشیا هاشمی، طراح لباس سید محسن هاشمی و رقیه اکبرزاده، گریم سید ارشیا هاشمی و عاطفه نادری، ویدئو آرت، نور و صدا مصطفی آهسته، منشی صحنه زهرا مرادی و سارا اسدی، ساخت دکور وحید عبدالهی، بازیگران محمد شهریاری، رسول وحدت، محمود کاردان، فرزین محمد امین صاحب علم، صادق صدوق، هانیه غفاری و صهبا وثوقی، نوازنده کیبورد مهدی حسنی، نوازنده گیتار الکتریک میلاد رضایی، نوازنده دو تار مهدی حاتمی و نوازنده هنگ درام رضا شجاعی است.

روز برمی‌آید

نمایش «روز برمی‌آید» روایت زندگی خانواده‌ای است که پسر بیماری دارند و یحیی که نظر کرده امام رضا (ع) است و به نوعی زندگی این دو به یکدیگر مرتبط می‌شود حتی در قسمتی از متن آمده است: «زندگی بی عشق، مثل رودخونه بی ماهی. هر کسی که یه عشقی داره حاضر میشه حتی مسیر طبیعی زندگیش رو تغییر بده ولی من دیر فهمیدم که منم عشق دارم. منم می‌تونم دوستش داشته باشم. منم باید تغییر می‌دادم مسیرم رو به سمتش، ولی دیگه دیر شده بود…»

کارگردان نمایش غریب منوچهری، نویسنده ایوب آقاخانی، مشاور کارگران اکبر صادقی، دستیار کارگردان نسترن اکبرزاده، طراح صحنه غریب منوچهری، طراح نور یاشار منوچهری، سرپرست گروه موسیقی رامین قاسمی، طراح پوستر و بروشور محمد منوچهری، طراح لباس مونا محمدنژاد، گریم نیلوفر منافی، ویدئو گرافیک نسترن اکبرزاده، عکس و فیلم محمد باوفا، مدیر صحنه وحید خاکپور، دستیاران صحنه ابوالفضل فرزانه و نسرین هوشیار، اجرای دکور سعید فتاحی و بهرام نصرالهی و بازیگران فرشید سلامت، مجید برجعلیزاده، بهمن صفاریان، مونا محمدنژاد و آرین محمدی هستند.

روی-داد

نمایش «روی-داد» در خصوص شخصی به نام یوسف‌خان هراتی است، این فرد در مشهد شورش به پا کرده و قوای بیگانه به بهانه اینکه جان اتباعش درخطر است، وارد مشهد می‌شوند و برای تهدید دولت ایران و دستیابی به منابع‌مالی حرم امام رضا (ع) را به توپ می‌بندند؛ این ماجرای تاریخی مربوط به بمباران حرم امام رضا (ع) در سال ۱۲۹۱ شمسی است که روس‌ها به بهانه سرکوب شورش‌ها به مسجد گوهرشاد و حرم امام رضا (ع) حمله کرده‌اند.

کارگردان نمایش سعید چگینی، نویسنده پویان اصغری، دستیار کارگردان علی رئیسی و نسیم پاییز، مشاور کارگردان وحید عبدالله بگلو، طراح صحنه سعید چگینی، طراح لباس نسیم پاییزی، آهنگساز و اجرا رضا چگینی، طراح و اجرای گریم حسین محمد حسن‌پور و زهرا دیبامهر، طراح و اجرای نور نسیم پاییزی، منشی صحنه غزاله وکیلی، مدیر صحنه امیر بهرامیان، ساخت دکور مهدی خان جهانی، امیر بهرامیان و امیر نوری، ساخت ویدئو میثم باجلان، طراح پوستر سمیرا ضابطی، بازیگران علی رئیسی، سعید چگینی، سید ابراهیم میر قاسمی، داوود امامقلی، امیر بهرامیان و امیر نوری هستند.

مطرب آقا

نمایش «مطرب آقا» برگرفته از یک اتفاق واقعی در هفتاد هشتاد سال پیش است، تاجری معروف در مشهد که فردی به‌ظاهر دین‌دار و متشرع بوده می‌میرد، برای او قبری در صحن امام رضا (ع) آماده کرده و تشییع‌جنازه‌ای آن‌چنانی ترتیب می‌دهند، در همان شب مطربی که نامش «جیک‌جیک» بوده و در کوچه و بازار نمایش‌های سنتی و عروسکی و خیمه‌شب‌بازی اجرا می‌کرده نیز جان به جان آفرین تسلیم می‌کند، مطرب در خفا و به دور از ریا، درآمدش را خرج بچه‌های یتیم و بی‌خانمان‌ها و فقرا و برای بچه‌های یتیم رایگان نمایش عروسکی اجرا می‌کرد و او به حضرت رضا (ع) ارادت خاص و خالصانه داشته است. در آن شب بر اثر اشتباه غسال جای این دو با یکدیگر عوض شده و مطرب را در کفن گران‌قیمت تاجر پیچیده و در قبر تاجر در جوار حضرت امام رضا (ع) دفن می‌کنند.

مهیار هزارجریبی نویسنده و کارگردان، حسین فدایی‌حسین طراح صحنه و مشاور کارگردان، نیروانا هزارجریبی طراح نور، محمد ابراهیم‌نژاد سرپرست موسیقی، سینا ابراهیم‌نژاد نوازنده سازهای کوبه‌ای، نیما ابراهیم‌نژاد نوازنده تار، امیرحسین کرامتی و حسین حسن‌پور مدیر صحنه، ثمین کلاگر منشی صحنه، حمید آقاجانی نورپرداز، سمانه تقی‌پور عوامل اجرایی، هدی رسولی طراح بروشور، حمیده موسوی دوخت لباس و الهام ابراهیم‌پور طراح لباس از دیگر عوامل این نمایش صحنه‌ای هستند.

سارا یزدانی، روشنک سه‌قلعه‌گی، الهام ابراهیم‌پور گرجی، ساغر هزارجریبی، علی‌اکبر چاردی، رسول عبدی، سیدعلی اصغری، مهیار هزارجریبی بازیگران نمایش «مطرب آقا» هستند.

تبریز قطب هنر نمایش کشور است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در حاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اظهار کرد: در ایام نورانی دهه کرامت میزبان جمعی از هنرمندان و دلدادگان امام رضا (ع) هستیم و امسال شانزدهمین دوره از جشنواره تئاتر رضوی در تبریز برگزار می‌شود.

سید محمدحسین بلاغی ادامه داد: بنا به اذعان اکثر فعالان عرصه نمایش اگر چند مرکز استان شایستگی میزبانی این جشنواره را داشته باشد، بدون شک یکی از آنها تبریز است چرا که این شهر، قطب هنر نمایشی کشور بوده و نه تنها شهر اولین‌ها بلکه شهر بهترین‌ها است و از سوی دیگر دلدادگی مردم تبریز به امام رضا (ع) زبانزد عام و خاص است.

بلاغی با اشاره به روند برگزاری این جشنواره گفت: مقدمات جشنواره شانزدهم با حضور و مشارکت چند دستگاه اجرایی از آبان ماه سال گذشته به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آغاز شد و خوشحال هستیم، امسال استقبال خوبی از این جشنواره انجام گرفته و آثار، کمیت و کیفیت مطلوبی دارند.

وی با بیان اینکه امسال شاهد کیفی شدن نمایش‌ها هستیم، گفت: امسال تمامی آثار پژوهشی بوده و بیشتر آنها به موضوع سیره امام رضا (ع) و آثار و برکات حضور ایشان در زندگی مردم ایران اشاره دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: امروز نیاز اساسی داریم تا معارف دینی ما که در جهت مکارم اخلاق هستند، به تعالی اندیشی و اخلاق در جامعه بینجامند و در این راستا رویکرد جدی دولت سیزدهم نیز، حمایت از هنر ارزشی و متعهد است.

بلاغی ادامه داد: امسال در آذربایجان شرقی ۱۰ رویداد نمایشی ملی و استانی اجرا خواهد شد که محوریت و محتوای آنها مربوط به تعالی اخلاق در جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در حوزه تربیت نیروهای جوان در عرصه تئاتر در آموزشگاه‌های هنری تغییراتی اعمال شده و موضوع تربیت، جدی تر از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد.

آثار ضعیف و بدون سندیت تاریخی در جشنواره تئاتر رضوی حضور ندارند

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی درباره برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی و تأثیر آنها بر ترویج سیره عملی اهل بیت (ع) گفت: امسال در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی تمام تلاشمان را کردیم که نمایشنامه‌ها و تولیدات نمایشی از تنوع موضوعی و محتوایی برخوردار باشند و تمرکز ما در این آثار نمایش سیره عملی و علمی علی بن موسی الرضا (ع) باشد، علی بن موسی الرضا (ع) دریایی از علم و معرفت است که این ترویج این سیره علمی نیازمند کار پژوهشی است.

کوروش زارعی درباره کیفیت آثار حاضر در این دوره از جشنواره تئاتر رضوی توضیح داد: آثار به لحاظ کیفیت هنری از کیفیت خوبی برخوردارند. تاکید داریم که آثار ضعیف که سندیت تاریخی ندارد در جشنواره تئاتر رضوی حضور نداشته باشند، آثار این جشنواره باید سندیت تاریخی داشته باشند و جنبه‌های مختلف زندگی امام رضا (ع) را دربر گیرند. انشاالله جشنواره شانزدهم با کیفیت بهتر برگزار شود و مردم بتوانند از این آثار بهره لازم را ببرند.

زارعی درباره تأثیر جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی بر نوجوانان و جوانان برای شناخت سیره اهل بیت (ع) گفت: امسال جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در ۱۶ رشته هنری از سوی بینیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار می‌شود، جشنواره‌های شعر، آواها و نواهای رضوی، تئاتر خیابانی و جشنواره تجسمی از جمله این جشنواره‌ها هستند. برگزاری این جشنواره‌ها بی تأثیر نیست، یک اثر هنری می‌تواند تأثیر خود را بر مخاطب بگذارد و یک قطعه شعر می‌تواند بر جوان و نوجوان ما اثر بگذارد، اگر اثر خوبی تولید شود بی تأثیر نیست، بزرگترین تأثیر برگزاری این جشنواره‌ها این است که در نوجوانان و جوانان علاقه مند عکاسی، تئاتر، شعر، موسیقی و هنرهای تجسمی ایجاد انگیزه می‌کند و این اتفاق مهمی است.

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی درباره حمایت دستگاه‌های فرهنگی از جشنواره‌های رضوی و بویژه تئاتر رضوی اظهار کرد: نهادهای تئاتر از هیچ کاری حمایت نمی‌کنند چون بودجه آن‌چنانی در اختیار ندارند؛ باید نهادهای بالادستی فرهنگ و هنر به فکر این موضوع باشند و وقتی سخن از جشنواره اهل بیت (ع) می‌آید باید همه همکاری و از آن حمایت کنند.

وی درباره کمک هزینه‌های گروه‌های تئاتری شرکت کننده شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی گفت: شرایط به گونه‌ای است که زندگی برای همه سخت شده است، گروهی به جشنواره تئاتر رضوی آمده یک ماشین دکور دارد و تنها ۲۴ بازیگر دارد و عوامل هم همین تعداد، در این شرایط آیا می‌شود به این گروه کمک هزینه ۳۰ میلیون تومانی داد. باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس پای کار بیاید و حمایت کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید در زمینه فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) کار کنیم؛ باید بپذیریم بحران هویت در نوجوانان و جوانان و در خانواده‌ها وجود دارد، درست است که مسئله اقتصادی داریم اما مسئله فرهنگ و هنر بسیار مهم است و باید بیشتر به آن بها داده شود.

آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی از نظر موضوعی قابل دفاع و متفاوت هستند

داور شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی با بیان اینکه سوژه‌های خوبی برای نمایشنامه نویسی در حوزه رضوی و همچنین آثار ارزشی وجود دارد، گفت: قصه‌های مکتوب متنوع بسیاری در مورد مسائل جنبی، حرم و زوار داریم؛ حتی خود تعزیه امام رضا (ع) نیز دارای جذابیت ویژه ای است.

سیروس همتی افزود: موضوعات جذاب زیادی در خصوص ساحت مقدس امام رضا (ع) وجود دارد و هنرمندان و علی‌الخصوص نویسندگان باید به دنبال این سوژه‌ها بروند.

داور شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی خاطرنشان کرد: هر سوژه و مطلبی که دغدغه علاقه مندان به حوزه تئاتر را بیان کند خوب است اما این امر نیاز به مطالعه و پژوهش دارد.

وی همچنین یادآور شد: اگر نمایشی، اجرایی شود که معضلات و مشکلات مربوط به دین و جامعه و قصه‌های مذهبی را جذاب بیان کند، برای علاقه‌مندان هم جذاب خواهد بود.

داور شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی با تاکید بر لزوم حمایت از آثار فاخر گفت: اگر کمیته مربوط به بنیاد رضوی سال آینده طی فراخوانی، از چند نویسنده بخواهد که طرح‌ها و نمایشنامه‌های جذابی آماده کرده و در قبال این نوشته‌ها از آنان حمایت کند، شاهد تأثیرگذاری بالاتری خواهیم بود.

شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی روز جمعه، پنجم خرداد ماه، به ایستگاه پایانی خود می‌رسد و برترین‌های این سری از جشنواره معرفی می‌شوند.

کد خبر 5794493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha