۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۱

حاجی‌هاشمی مطرح کرد؛

ایران رتبه اول تولید علم در حوزه بازی‌سازی منطقه را دارد

ایران رتبه اول تولید علم در حوزه بازی‌سازی منطقه را دارد

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در مطالعه‌ انجام شده با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای رتبه اول منطقه و رتبه ۱۸ دنیا را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پیرامون ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۲، پیش از ظهر امروز شنبه ۳۱ تیر با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فرزانه شریفی دبیر ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۲ و معاون پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و جمعی از اصحاب رسانه در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: ضعفی در حوزه اطلاع‌رسانی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای داریم و طبق پیمایشی که سال گذشته انجام شد، متوسط سن بازیکن به ۲۳ سال رسیده است و هر سال افزایش پیدا کرده است؛ این عدد در آمریکا ۳۳ سال است.

وی افزود: افزایش سن بازیکن نشان می‌دهد که بازی تلاش می‌کند در خانواده‌ها جای خود را به عنوان رسانه باز می‌کند اما چون نامش بازی است، رسانه جدی تلقی نمی‌شود در حالی که بازیکن‌ها روزانه یک ساعت و نیم بازی می‌کنند؛ باید اول جایگاه بازی را بین مخاطبان و سیاست‌گزاران تبیین کنیم و بعد به سیاستگذاری در این حوزه بپردازیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: رویداد علمی بازی‌های جدی سال‌هاست در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود که امسال ششمین دوره آن با رویکرد گردشگری سلامت و آموزش برگزار خواهد شد؛ بازی‌های جدی به بازی‌هایی گفته می‌شود که با رویکرد علمی و فرهنگی و با هدف رفع مشکلات تولید می‌شود. هر ساله این بازی‌ها به صورت همایش علمی برگزار می‌شد اما امسال دبیرخانه آن را فعال نگه می‌داریم که به تجاری شدن بازی‌های تولیدی بپردازد.

وی با اشاره به مطالعه انجام شده با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، گفت: بر اساس این مطالعه، جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در زمینه بازی‌های رایانه‌ای رتبه اول منطقه و ۱۸ دنیا را دارد؛ در این مطالعه که تا سال ۱۴۰۱ بوده و در ۵ سال اخیر بررسی شده، هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های کنسولی و موبایلی مورد توجه قرار گرفته است.

حاجی هاشمی گفت: در زمینه بازی علاوه در زمینه علمی، در زمینه صنعت بازی‌سازی پیشرفت خوبی داشتیم و بیش از ۵۰ بازی ایرانی داریم که در بازار داخلی بیش از یک میلیون نصب دارند؛ این در حالی است که در زمینه ابزار بازی‌سازی از جمله ابزار موتور بازی‌سازی، ابزار توزیع و نشر و ابزارهای تحلیل بازار در تحریم هستیم.

وی افزود: در تدارک رویدادی به نام رویداد سرمایه گذاری هستیم تا بازی سازان و سرمایه گذاران در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند و در نهایت شاهد تجاری سازی محصولات باشیم؛ چراکه امروز مسأله اصلی حوزه بازی‌ها، نشر و توزیع آن است که امیدوارم به واسطه این رویداد بتوانیم بخشی از مشکلات این حوزه را مرتفع کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: یکی از مشکلات صنعت بازی سازی، تأمین نیروی انسانی است؛ به همین جهت آموزش بازی سازی را از سال گذشته و با آموزش دو هزار نفر آغاز کرده ایم. همچنین یک هزار نفر به صورت حضوری در این آموزش شرکت کرده اند.

وی افزود: تعدادی از شرکت‌های بازی سازی با شرکت‌های ناشر خارجی فعالیت می‌کنند و هم در تلاش هستیم تا تولیدکنندگان ایرانی با تولیدکنندگان خارجی همکاری مشترکی داشته باشند. همچنین در هفته فرهنگی ایران در روسیه، تعدادی از بازی سازان ایران در آنجا مشارکت داشتند. گاهی بازی سازان با تغییر نام با ناشران خارجی فعالیت می‌کنند.

حاجی هاشمی گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پیمایش جدید قرار است وارد حوزه تولید شود و پیمایش را از تولیدکنندگان انجام دهد تا آمار تولید و عرضه حوزه بازی‌های رایانه‌ای را به واسطه این پیمایش احصا کند.

در ادامه فرزانه شریفی دبیر ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی ۱۴۰۲ گفت: ششمین دوره جایزه بازی‌های جدی در قالب و مقیاس بین‌المللی برگزار می‌شود و ۳ بخش جدی و اصلی دارد. در بخش هکاتون طی سه روز بازی‌ها به رقابت جدی می‌پردازند؛ بعد سمپوزیوم برای بررسی مقالات پیش‌بینی شده است و در آخر جشنواره بازی‌های جدی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام بخش هکاتون تا ۱۰ شهریور است که طی روزهای ۲۹ تا ۳۱ شهریور برگزار می‌شود، گفت: آخرین مهلت ثبت‌نام ارسال مقالات ۵ آبان است و اختتامیه آن رویداد نیز ۳۰ آذر و اول دی برگزار می‌شود.

شریفی درباره جایزه این مسابقه گفت: ۳۰۰ میلیون تومان جایزه برای بخش داخلی و ۲ هزار جایزه یورو برای آثار غیر ایرانیان داریم‌همچنین بالغ بر ۴ میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذاران رویداد هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ بازی جدی سال گذشته ارائه شد اما همه آنها تجاری نشد، افزود: با توجه به پیمایش انجام شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خوشه بازی جدی پرکارترین و مورد هدف‌ترین بازی دیجیتال بوده است و دانشگاه تهران پرکارترین دانشگاه بوده که ۳۴ مقاله علمی در حوزه بازی‌های دیجیتال ارائه کرده است و در صدر دانشگاه‌های ایرانی در دنیا قرار دارد.

شریفی ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ تا کنون، ۵ دوره جایزه بازی جدی داشتیم که روند ارسال آثار و مقالات شیب صعودی داشته است و کیفیت معیار بوده است.

کد خبر 5843094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha