به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «سه گاه» براساس غزلیات فخرالدین عراقی و آهنگسازی و خوانندگی هادی فیض آبادی در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران منتشر شد.
محمدباقر زینالی نوازنده عود و قیچک، ضبط و میکس و مسترینگ، کوروش شاهانی نوازنده سنتور، چکاد فشارکی نوازنده کمانچه، سیاوش قلیچ خانی نوازنده تار، کیارش بکتاشیان نوازنده نی، امیرمحمود صفرپور نوازنده تمبک، چاوش اسکندری خواه نوازنده تار، مهدی فرخی نوازنده دف، هادی فیض آبادی آهنگساز، خواننده و تنظیم کننده تمامی قطعات، گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می دهند.
«پیش درآمد سه گاه»، «ساز و آواز سه گاه» به همراه سنتور، «تصنیف سه گاه»، «ساز و آواز مخالف سه گاه» به همراه نی، «تصنیف مخالف»، «ساز و آواز هدی و پهلوی» به همراه کمانچه عنوان آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
هادی فیض آبادی در توضیح آلبوم «سه گاه» نوشته است:
این مجموعه بی هیچ داعیهای تنها حاصل برداشت تجربه شخصی ام از مقوله دستگاه سه گاه تا به امروزم است. قطعات و آوازها همگی برمبنای فرم رایج موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی و الهام گرفته از سبک و سیاق آوازخوانی و تصنیف سازی اواخر دوره قاجار و پهلوی است.
تصنیف های «جانا نظری به ما نکردی» و «دل درگره زلف تو بستیم دگربار» برمبنای ریتم ۴/۶ سنگین قدیمی ساخته شده اند؛ شروع کلام از ضرب ششم و هر ۲ با فرم برگردان و رنگ که از ویژگی های موسیقی محفلی و سنتی آن دوره بوده است، خاتمه پیدا می کنند. عناصری که تاکیدی ضربی بر محتوای کلام تصنیف است.
تصنیف مخالف «بیا کین دل سرهجران ندارد» الهام گرفته از وزن و ریتم ۸/۶ خانقاهی ساخته شده و کلام از ضرب پنجم آغاز می شود.
آوازها، تلفیق شعرها با موسیقی، انتخاب گوشه ها، روند حرکت ملودیک گوشه ها، نوع تحریرها و استفاده از ادوات تحریرها، بیش از هر چیز همگی در خدمت بیان محتوای مفهوم کلام، انتخاب و اجرا شده اند.
در انتها همواره خودم را وامدار و شاگرد موسیقی ردیف و دستگاهی ایران میدانم و امیدوارم بتوانم قدمهای ارزشمندی در راستای ارائه این میراث گرانبهای ملی بردارم.
آلبوم «سه گاه» هادی فیض آبادی با شماره مجوز ۳۰۰۰۰۳۱ – ۱۴۰۲۶۸۴۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۲۳۰۵۱ کتابخانه ملی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
نظر شما