به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی کشوری چهارشنبه شب در نشستی با اساتید دانشگاه ارومیه که در سالن آرتمیای ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از اندیشمندان معتقدند دانش موجود دارای استحکامات محکمی نیست در ایران تحقیق در خصوص فلسفه علم زیاد جایگاه ندارد و اساتید و دانشجویان ما در مورد فلسفه علم کنکاش نمیکند.
وی در ادامه با طرح اشکالات طبقهبندی علوم کنونی، افزود: اگر جمهوری اسلامی میخواهد به تمدن سازی دست یابد با دانش پوزیتیویستی به جایی نمیرسد، ما با مبنای خودمان معتقدیم دانش فعلی دانش قلیل است و برای آن چهار دلیل داریم و آن عبارت از تنظیم صحیح روابط انسانی، شناخت خاصیت اشیا، شناخت اسباب غریب عالم و شناخت خداوند است و بشر برای زندگی بیشتر از هر مسئله به این چهار مسئله نیاز دارد.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: بشر مهمترین دانشی که نیاز دارد تنظیم رابطه صحیح انسانی است و این حوزه هم ۱۳ مؤلفه دارد و بشر در هر کجای دنیا و در هر عصری بخواهد زندگی کند به این ۱۳ رابطه نیاز دارد و در این روابط یا فرض بر اصطکاک است که انرژی برای رفع آن صرف میشود و یا انسانها یاد میگیرند به سمت حذف اسطکاک ها و حل مشکل پیش میرود.
وی با تاکید بر لزوم معرفت بر علم روابط انسانی گفت: با اینکه در پیشرفتهترین عصرها زندگی میکنیم اما اصطکاک های بشری بیشتر از هر عصر دیگر است که نمونه آن قتل، آبروریزی، از بین رفتن خانواده و حقوق زن، تربیت غلط فرزند، ربوی بودن بانکها و بورس و.... در همه عالم میباشد.
حجت الاسلام کشوری تاکید کرد: همه این استکاکها نشانگر دانش قلیل بودن دانش بیکینی میباشد در حالی که قرآن علوم انبیا را علم کامل معرفی میکند و در آن امور حرام و حلال مربوط به تنظیم روابط انسانی است و علمی که نتواند اصطکاک بین انسانها را از بین ببرد نمیتواند علوم کامل باشد.
وی ادامه داد: برای شناخت خاصیت اشیا لازم است نظرات انبیا را بازخوانی کنیم و انبیا معتقدند یک شیء با وحدت خود دارای خاصیت است هر چند به درون آن علم نداشته باشی و این درست در مقابل نظریهای است که امروز مطرح میشود.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: ورود دانش کنونی به کشور نه با استدلال بلکه با چکمههای رضا خان بود که برای تدریس حکماً مجازات سنگین وضع کرد و علومی که در دست آنها بود از بین رفت.
وی گفت: باید خاصیت اشیا را از محضر انبیا یاد بگیریم و به دیگران هم یاد بدهیم و علوم انبیا بر اساس فرضیه نیست بلکه آن علوم را از خالق اشیا یاد گرفته اند و البته انبیای الهی مشکلی با تجربه کردند مشکلی نداشتند و برای آن در قرآن نمونههایی مثل تجربه حضرت ابراهیم و خضر و.... در مورد تجربه مرگ وجود دارد.
حجت الاسلام کشوری افزود: اگر انسان اعداد اشیا را بشناسد میتواند حرکت اشیا را متوقف کند و قرآن هم بر این مسئله صحه میگذارد و نمونه آن را عاصف بن برخیا در قرآن مثال میزند.
وی اضافه کرد: گفتگو با عالم اموات از دیگر شناخت اسباب غریب عالم است و در جامعه شیعه زیارت قبور و ائمه است و البته روی آن کمتر توجه شده است و زیارت شروعی برای گفتگو با اموات است و ارتباط با عالم اموات موجب توسعه روحی انسان میشود.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: در علوم بشر بسیار ضعیف است و شاگردان ائمه ائمه انبیا در این عرصه بسیار قوی هستند.
وی چهارمین مسئله را شناخت تفصیلی خداوند عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم روایتی دارند و میفرمایند حداقل ۹۹ اسم خداوند را بشناسید و مجموع خدمات پس از خلق را خداوند برای آنها خلق کرده و آن را مشروط به شناخت اسامی خود کرده است؛ مثلاً انسانی که مورد ظلم قرار میگیرد میتواند به سراغ اسم ذو انتقام برود و خداوند خود را اشراف به کلیه عالم معرفی میکند و در دانشگاههای ما تمسک به این اسامی الهی نداریم.
حجتالاسلام کشوری ادامه داد:: منظور پیامبر این است که ۹۹ خدمت است که انسان میتواند در زندگی خود از آن استفاده کند، بنابر این به این چهار دلیل دانش بیکینی انسان را ضعیف کرده است و در موارد چهارگانه یا جاهل مطلق هستیم و یا کم اطلاع هستیم و حال آنکه این چهار مسئله از زندگی هیچکس قابل حذف نیست.
وی ادامه داد: در نقشه کشی ساختمان، طب و سلامت و… انبیا راهکار بیان کردهاند و خیلی از مواقع فقط دانش مطرح نیست بلکه منافع هم در کنار آن مطرح است که دانش کنونی بدان گرفتار است
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: لذا جمع بندی این است که دو اشکال اساسی به علم کنون وارد است که یکی از آنها روش تحقیق دانش و فرضیه محور و حدس محور بودن این دانش است و دیگری در حوزه اینکه اگر کسی دانش فعلی را با این طبقهبندی مطالعه کند با فقر دانشی مواجه خواهد شد و اسلام در هیچ دانشی فقر ندارد.
نظر شما