به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، جلسه چهارم کارگاه شخصیتپردازی در فیلمنامه عصر روز گذشته ۲۲ آبان در موزه سینما برگزار شد.
علی شاهمحمدی فیلمنامهنویس در ابتدا با اشاره به شخصیتهای شورشی در فیلمنامه گفت: شخصیتهای شورشی اغلب قدرت را به چالش میکشند و نظم حاکم را بر هم میزنند تا نظم جدیدی ایجاد کنند که نمونه واقعی آن هیتلر است اما پس از به قدرت رسیدن همان کاری را میکنند که منتقد آن بودند. این نوع شخصیتها به اصول اخلاقی که جامعه به آن پایبند است احترام میگذارند، کاری را نیمهتمام نمیگذارند و دارای اراده قوی هستند.
وی ادامه داد: شخصیتهای شورشی دارای فضیلتهای اخلاقی مورد توجه هستند، توانایی مدیریت لحظات بحرانی را دارند و وسواس زیادی برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان دارند.
شاهمحمدی نوع دیگر شخصیت در فیلمنامه را شخصیت حاکم دانست و بیان کرد: این نوع شخصیتها در ۲ نوع حاکم خیر و حاکم شر تصویر میشوند. حاکم خیر به عنوان یک فرد دلسوز برای جامعه و مردم لحاظ میشود اما در مقابل حاکم شر معمولاً با مشت آهنین میتواند حکومت کند و هر چیزی که قدرت را از او بگیرد و به او یا حلقه یارانش آسیب بزند بزرگترین ترسش است.
وی با بیان اینکه این نوع شخصیتها دارای ثبات رفتار و منش هستند، گفت: شخصیتهای حاکم از سطح بالایی از روابط اجتماعی برخوردار هستند و راهبری و هدایتگری در ذات آنهاست و بسیار کاریزماتیک هستند.
این مدرس دانشگاه درباره شخصیتهای مرشد نیز بیان کرد: ما به ازای بیرونی این نوع شخصیتها پدر، مادر و معلمها هستند و این نوع شخصیتها اغلب برای مخاطبان جذاب هستند زیرا کمک میکنند تا شخصیت اصلی به هدف اصلیاش برسد.
وی ادامه داد: آنها معمولاً عاقل، فهمیده و دانا و نمونه مثالزدنی شخصیتهای مرشد، کاراکترهای فیلمنامههای زنده یاد داریوش مهرجویی هستند مثل علی عابدینی در فیلم هامون. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که شخصیت مرشد ممکن است نقایصی هم داشته باشد و انسان کاملی به نظر نرسد.
شاهمحمدی با اشاره به شخصیتهای اغواگر نیز گفت: این نوع شخصیتها بیشتر به سمت کهنالگوی شرور تمایل دارند. بسیار باهوش هستند و تمایل به دادن وعدههایی دارند که خودشان به دنبال آنها هستند و ظاهراً آنچه بهدست میآورند بیش از چیزی است که ارایه میدهند اما در واقع بر عکس است و آنها با ارایه خود، انسانیتشان را از دست میدهند.
وی در پایان بیان کرد: این نوع افراد معمولاً تمایل به کنترل کردن به منظور بهره بردن دارند و افرادی باهوش و مستقل به نظر میرسند. در روابط اجتماعی سرد هستند و برای دفاع از خود پوسته سختی به دور خود کشیدهاند.
کارگاه شخصیتشناسی و شخصیتپردازی در فیلمنامه بر اساس کهنالگوها توسط «علی شاهمحمدی» فیلمنامهنویس و مدرس دانشگاه طی چهار جلسه در موزه سینما برگزار شد.
نظر شما