به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام عباسی در نخستین اجلاسیه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران برگزار شد، ضمن تجلیل از تمام دستاندرکاران برگزاری این کنگره فاخر بینالمللی و پیشنشستهای وسیع آن در مراکز مختلف آموزشی و پژوهشی، از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این اجلاسیه تقدیر نمود.
رئیس جامعه المصطفی دیدگاههای حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در حوزه تفسیر قرآن کریم را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: انقلاب اسلامی تماماً مبتنی بر اندیشه و خواستگاه قرآنی بوده است و مسیر خود را بر اساس برداشت از این کتاب الهی ترسیم نمود. انقلاب اسلامی در سایه قرآن کریم هدف بزرگ خود یعنی تحقق تمدن جدید و مدنیت تازه، مبتنی بر قرآن کریم را دنبال میکند که به یاری خدا این هدف محقق خواهد شد.
وی قرآن کریم را منبع اصلی اندیشه اسلامی دانست و افزود: پرداختن به قرآن عزیز و تفسیر مفسرانی که قرآن را با نگاه به مشکلات زمانه و مسائل روزگار و نیاز انسان معاصر مطرح مینمایند، از ضرورتهای ماست.
حجت الاسلام عباسی با تأکید بر اینکه اندیشههای متخذ از قرآن کریم در یک قرن اخیر، نگاهی یکپارچه مبتنی بر زندگی فردی و اجتماعی و روابط بینالمللی و میان ملتها است، اظهار داشت: علامه طباطبایی از والاترین شخصیتهای علمی در حوزه تفسیر قرآن کریم در سده اخیر است و تفسیر المیزان، اندیشههای اسلامی و مبانی نظام فکری و اجتماعی را متناسب با آنچه بشریت امروز بدان مبتلاست، مطرح میسازد.
وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب از بزرگترین شاگردان علامه طباطبایی به شمار میآید که اندیشه نظام واره اسلامی را پیش از انقلاب اسلامی مطرح نمود، اظهار داشت: این نگاه نظام وار، جهان بینی و عمل فردی و اجتماعی را در کنار هم به گونهای تنظیم میکند که با یک سبک زندگی جدید و مدنیت تازه مواجه میشویم. رهبر معظم انقلاب اسلامی در طرح اندیشه اسلامی بحث خود را از ایمان و توحید آغاز نموده و در ادامه به ولایت، حاکمیت و حکومت میپردازد که مبنای ایمان و توحید با یک نظام زندگی و رفتاری خاص، تناسب مییابد.
رئیس جامعه المصطفی در ادامه به فرازهایی از اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: امام راحل در مقام عمل، حاکمیت اسلامی الهی مبتنی بر اندیشههای قرآنی را محقق نمود و رهبر فرزانه انقلاب نیز نظام فکری و معرفتی را در کنار نظام رفتاری، اجتماعی و مدنی تبیین مینماید که از آن به عنوان تمدن نوین اسلامی یاد میشود.
وی نگاه تمدنی به آموزههای قرآنی را بسیار مهم دانست و با بیان این که قرآن کریم انسان را به حکیمانهترین نوع زندگی رهنمون میسازد، اظهار داشت: امروز با تمدنی مواجه هستیم که مبنای مادی دارد و بر اساس این مبنا، پیامدها و نتایجی بر زندگی اجتماعی بشر در عالم حاکم نموده است.
حجت الاسلام عباسی با اشاره به نگاه تمدنی مادی محور مسلط بر عالم که برخی از اندیشمندان آن را پایان تاریخ میخوانند، یادآور شد: امروز تمدن مادی، لیبرال دموکراسی را آرمان شهر و فرجام نهایی و آرزوی تاریخی بشر معرفی میکند که در آن صاحبان قدرت، طی صدها سال، میلیاردها انسان را در بند استعماری خود نگه داشتهاند.
وی نگاه سلطهجویانه بر منافع دیگر ملتها را یکی از شاخصهای تمدن مادی برشمرد و تصریح کرد: کشته شدن یک و نیم میلیون انسان در آفریقا به جرم آزادی خواهی توسط مدعیان حقوق بشر، تنها مصداقی از ادعای توخالی این نگاه مادی گرایانه است که منفعت و سود و لذتهای مادی را بر همه چیز مقدم میداند.
رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که بشر امروزی به تمدنی مبتنی بر روابط ناسالم و غیر عادلانه مبتلاست، اظهار داشت: قرآن کریم نور روشن گری است که بشر امروز برای رهایی و نجات از ظلمت آلودگی و تباهی بدان نیاز دارد؛ لذا باید به تفسیر و مبانی فکری استنباط شده از این کتاب الهی توجه داشته باشیم.
وی در بخش پایانی با اشاره به این که امروز بشر گرفتار تاریکی تمدن مادی است، ابراز داشت: اگر کسانی رضای الهی را طلب کرده و آموزههای این کتاب را پی گرفته باشند، قرآن کریم آنها را به راههای سلامت و صلح پایدار و زندگی سالم رهنمون میسازد.
حجت الاسلام عباسی، جنایات رژیم صهیونیستی و قربانی شدن هزاران زن و کودک در برابر چشمان جهانیان را بزرگترین ظلمت سایه افکنده بر حیات بشری دانست و خاطرنشان کرد: باید پیام حیات بخش قرآنی را به همه بشریت ارائه و تبیین نمود و راهی قرآنی برای تحقق تمدن اسلامی پیش روی حرکت جهانیان ترسیم نمود.
نظر شما