خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ فاطمه برزویی: گزارشگر قطری لحظهای که جهانبخش از روی نقطه پنالتی شوت زد، به همان سبک معروف گزارشگران فوتبالی عربزبان با یک نفس بلند، از اعماق وجودش چند بار داد کشید: «گل، گل، گل، گل» و بعد با خوشحالی فریاد زد: «بای بای سامورایی!»
دیروز چهاردهم بهمن ماه تیم ملی فوتبالمان به مصاف ژاپن رفت. ژاپنی که یکی از قویترینهای آسیا است و بازی با این تیم چه برای مردم و چه برای بازیکنان هیجان زیادی داشت. شاید کسی فکرش را نمیکرد ایران تا این حد آماده و پر قدرت مقابل شاگردان «موریاسو» ظاهر شوند. هر کس با کمترین توانایی آنالیز در فوتبال اگر بازی دیروز را تماشا کرده باشد، به وضوح دیده که ایران در بیست دقیقه آخر بازی، ژاپنیهای را به قول هواداران فوتبال لوله کرده بود!
بعد از بیست دقیقه حمله پی در پی و فشار ده نفره بازیکنان روی دفاع تیم ژاپن، یک سرنوشت دراماتیک برای این رقابت رقم خورد و در دقیقه نهایی بازی در آخرین صحنه خطرناک، خطای بازیکن چشم بادامی باعث شد داور به نفع ایران اعلام پنالتی کند. «علیرضا جهانبخش» پشت توپ رفت و توپ را به تور دروازه ژاپن چسباند؛ درست همان طور که سوباسو شوت میزد و توپ روی تور دروازه قفل میشد و چندین و چند دور بدون آن که روی زمین بیفتد میچرخید.
هیجان و اضطراب این لحظه را شاید قدیمیترها در بازی ایران و استرالیا در دوره مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تجربه کرده باشند. این بازی همان قدر خاطرهانگیز، حیاتی، مهم و تأثیرگذار بود؛ چرا که برد در بازی دیروز و تساوی در بازی ایران و استرالیا به منزله صعود تیم ملیمان به مرحله بعدی بود.
هشتم آذر ماه سال ۱۳۷۶ بود که خداداد عزیزی در موقعیت تکبهتک با «مارک بوسنیچ» دروازه استرالیا را باز کرد و چند دقیقه بعد، این بازی با نتیجه ۲–۲ به پایان رسید و ایران به عنوان آخرین تیم پا به مرحله بعدی گذاشت. حالا این بار، گرچه سطح رقابتها قدری پایینتر است و ماجرا به کشورهای آسیایی ختم میشود اما عبور کردن از سد کشوری مانند ژاپن، انگیزهها و امیدواریها را برای ثبت یک موفقیت در کارنامه فوتبال ایران را بیشتر کرده است.
ایران و ژاپن، پرافتخارترین تیمهای جام ملتهای آسیا هستند. این دو تیم تا کنون ۱۹ بار با یکدیگر با بازی دیروز مسابقه دادهاند که سهم ایران از این بازیها ۷ برد، ۶ تساوی و ۶ باخت بوده است. رقابت میان ایران با سه قهرمانی و ژاپن با چهار قهرمانی همیشه جذاب بوده است. آخرین دیدار این دو تیم به ۸ بهمن ۱۳۹۷ باز میگردد. درست حدود ۵ سال پیش در ورزشگاه «هزاع بن زائد العین» دو تیم در جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ امارات به مصاف یکدیگر رفتن؛ اما آن روز شاگردان «موریاسو» با برتری ۳ بر صفر ایران را شکست دادند و به مرحله فینال رسیدند.
این گل و این پیروزی به خودی خود خاطرهساز شده و سیل قابل توجهی از واکنشها در فضای مجازی را به راه انداخته بود؛ اما ساعتی بعد از پایان بازی، انتشار ویدیوی گزارشگر قطری در فضای مجازی باعث شد کاربران دستاویز جدیدی برای شادیهای خود پیدا کنند.
سامورایی واژه معروفی است. ایرانیها این شوخی را زیاد شنیدهاند که «برای یک سامورایی، همه جا ژاپن است». اصطلاح سامورایی اواخر قرن دوازدهم در این کشور رواج پیدا کرد و برای سربازها و افسرها و جنگاوران ردههای میانی و عالی به کار میرفت. استفاده گزارشگر قطری از این لفظ و شوخی او، موج جدید از طنزآوری در فضای مجازی به راه انداخت.
بعد از این ماجرا، گروهی از فعالان به مقایسه نمادهای ایرانی و ژاپنی پرداختند و نتیجه بازی را این گونه نوشتند: «اوشین ۱ _ مریم امیرجلالی ۲»، «زمبه ۱ _ یوزپلنگ ۲» «شمشیر سامورایی ۱ _ چاقوی دسته زنجان ۲»، «سوشی ۱ _ کباب ۲»، «شهر اشباح ۱ _ بهمن و بختک ۲»، «فوتبالیستها ۱ _ پهلوانان ۲» و ...
شخصی هم در پاسخ به یکی از بازیکنان تیم ژاپن که شب قبل از بازی بین تماشاگران عربی برای ایران کُری خوانده بود، با انتشار عکس مشابهی از بازیکنان تیم ملی که همان حرکت را انجام داده بودند، جمله معروف گزارشگر قطری را نوشت: «بای بای سامورایی!»
عکس یادگاری یوز ایرانی و سرباز سامورایی
هوش مصنوعی که اخیرا در هر بزنگاهی عصای دست کاربران فضای مجازی شده تا از طریق آن ایده خود را خیلی زود به یک تصویر گرافیکی تبدیل کنند، این بار هم نقش پررنگی برای واکنش فعالان شبکههای اجتماعی بازی کرد و برای آنها تصاویر جالبی از رقابت یوز ایرانی، به عنوان نماد کشورمان با یک سرباز سامورایی به عنوان نماد کشور ژاپن در زمین فوتبال ساخت که نشان میداد یوز غرّنده ایرانی چیره و پیروز شده است.
بخش زیادی از واکنشها در فضای مجازی مربوط به همین تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی بود.
شمشیرزنی شاهزادههای ایرانی
بخش دیگری از واکنش کاربران فضای مجازی مربوط به جمله «محمدرضا احمدی» گزارشگر بازی در آخر این رقابت است که گفت: «شاهزاده ایرانی اینجوری شمشمیر میزنه، مرد سامورایی». این جمله هم تبدیل به عبارت الهامبخشی برای فعالان فضای مجازی شد تا از طریق بازنشر آن وحدت مردمی و همبستگی خود را با ملیپوشان نشان دهند.
هنوز اول راه است
در کنار همه اینها نباید از قلم انداخت که چهرههای شناخته شده و شخصیتهای برجسته نیز این پیروزی را در صفحات مجازی خود تبریک گفتند. «محسن تنابنده» بازیگر و کارگردان با انتشار پستی نوشت: «درود بر شرفتان؛ این شد ایران!»
«رضا بهرام» خواننده پاپ نیز در استوری خود در صفحه ایسنتاگرامش گفت: «خدایا شکرت، شادی برای ایران، ایران لایق خوشحالیها و ایران لایق بهترین خوشیها است! هنوز اول راه است...»
«رضا گلزار» بازیگر و مجری تلویزیونی هم در استوری خود این طور شادی خود را با دنبالکنندگانش به اشتراک گذاشت. او نوشت: «به به! چه کیفی کردیم!»
«سید جواد رضویان» بازیگر محبوب عرصه طنز نیز با انتشار عکس نوشتهای اینطور به نتیجه این بازی واکنش نشان داد: «وقتی واژه برای توصیف بازی کم میاری، دراماتیکترین کامبک تاریخ فوتبال ایران».
«بهرام افشار» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نیز به انتشار یک استوری از گریههای «سردار آزمون» بازیکن تیم ملی اکتفا نکرد و در یک پست، عکسی از بازیکنان تیم ملی را منتشر کرد و این پیروزی را تبریک گفت. افشار نوشت: «لذت بردم؛ عشق کردم؛ بغض کردم. عجب نیمه دراماتیکی! خسته نباشید؛ بینظیر بودید.»
در کنار همه اینها، «داریوش فرضیایی» معروف به عمو پورنگ، «علیرضا عصار» خواننده و آهنگ ساز ایرانی، «بهنام بانی» خواننده پاپ نیز هر کدام در صفحههای اینستاگرامی خود، شادی خود از این پیروزی به یاد ماندنی را به نحوی اعلام کردند. البته همه اینها تنها گوشهای از شادیهای شبی بود که پیروزی یوزهای ایرانی مقابل ژاپن آن را به قدر یک صبح صاف، روشن کرد.
نظر شما