به گزارش خبرنگار مهر، مهدی روزبهانی کارگردان تئاتر صحنهای و خیابانی و از شرکتکنندگان در جشنواره تئاتر رضوی، درباره این رویداد فرهنگی و هنری اظهار کرد: جشنواره رضوی از جمله جشنوارههایی است که هنرمندان عرصه تئاتر به ویژه بخش خیابانی، علاقهمند به حضور در آن هستند چون تنها جشنواره تخصصی در حوزه رضوی و پیرامون شخصیت امام رضا (ع) است.
وی معتقد است ویژگی حائز اهمیت این جشنواره این است که آثار ارسال شده پس از اختتامیه رها نمیشوند و اتمام جشنواره به معنای پایان کار اجراها نیست بلکه از اجرای در طی سال گروهها نیز حمایت میشود.
روزبهانی عنوان کرد: همین حمایت از اجرای نمایش برای گروه ما هم اتفاق افتاد و منجر شد که امسال به بخش صحنهای ورود پیدا کنیم که علت آن تداوم اجرا و پیگیری و حمایتی بود که دبیرخانه جشنواره از ما داشت.
وی با بیان اینکه بسته نشدن پرونده آثار در روز اختتامیه و استمرار اجرا بعد از آن بسیار مؤثر است، تصریح کرد: مهمترین ویژگی که امسال این جشنواره پیدا کرد، توجه به اجرای عموم و حدف رقابتی بودن آن بود، خصوصاً برای بخش خیابانی که موضوع اجرای عموم برای آن خیلی تعریف نشده است.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه جشنواره امسال در بخش خیابانی و صحنهای تمرکز را بر اجرای عموم گروههای منتخب نمایشی گذاشت، اضافه کرد: پیشنهاد من این است که در کنار اجرای عموم به نحوی هم موضوع رقابتی و ارزیابی عملکرد گروههای نمایشی لحاظ شود تا گروههای برتر برای حضور در جشنواره فجر یا سایر جشنوارههای خاص، نیز حمایت شوند.
روزبهانی اظهارکرد: وقتی جشنوارهای مزین به نام امام هشتم (ع) میشود ناخودآگاه دل هنرمند به این خوش است که حداقل یک اجرا در مشهد و در جوار این امام رئوف داشته باشد که اگر این امکان حتی در طول سال فراهم شود مایه مباهات است.
وی متذکر شد: در انتخاب اولیه آثار به این نکته باید توجه شود که صرفاً اگر اثری نام امام یا جمله و دیالوگی از امام رضا (ع) داشت کار را رضوی نمیکند. در این ارزیابی باید به نوع انتقال مفهوم و سیره رضوی در نمایشنامه و طرح داستان، به صورت ویژه دقت شود.
این هنرمند تئاتر در پایان تاکید کرد: نمایشهای حوزه رضوی باید به زوایای پنهان سیره و فرهنگ غنی امام رضا (ع) به صورت خاصی توجه کنند و از کلیشهای بودن فاصله بگیرند.
نظر شما