خبرگزاری مهر، گروه استانها- سمیه نوری: دهه دوم رمضان رو به پایان است و آرام آرام به شبهای پایانی ماه میهمانی خداوند نزدیکتر میشویم و اکنون نوزدهمین شب از این ماه پر فضیلت را در حالی پشت سر میگذاریم که از روزهای آغازین برای رسیدن به آن لحظه شماری کردیم، شبهایی که خداوند نابترین و طلاییترین فرصتها را برای بندگانش قرار داده و درهای رحمتش را به روی آنها گشوده است.
تمام صادق (ع) در حدیثی شب قدر را قلب کاه رمضان میداند و در حدیثی دیگر خطاب به مؤمنان میگوید: مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم [ماه رمضان] امضا میشود و با این حال ناامیدی به درگاه الهی از عدم بخشودگی و عفو از گناهان کبیرهایست که حضرت علی (ع) در این خصوص میفرمایند: عَجِبتُ لِمَن یَقنَطُ و مَعهُ الاستِغفارُ!
در شگفتم از کسی که استغفار را با خود دارد و با این وصف نومید میشود!
اگرچه شب ماه نخست احیا در نوزدهمین شب از ماه مبارک رمضان به شب استغفار و بخشش معروف است اما این شب همزمان با ضربت خوردن فرق مبارک حضرت علی (ع) بوده و مردم با استعانت از پروردگار عالمیان برای بخشش و عفو الهی او را واسطهای برای مغفرت خود قرار میدهند و در کنار استغاثههای خود عزای این غم وارده بر عالمیان و شهادت امام مظلوم شیعیان را به پا میدارند.
مردم متدین و دیندار دروازه نجف هرساله با شروع ماه مبارک رمضان خود را آماده یک ماه میهمانی ناب الهی میکنند و در شبهای قدر بر مبنای احادیث و روایات به برپایی مراسمات خاصه این شبها اقدام میکنند و با شب زندهداری و طلب ببخش از خداوند برای سرنوشت یکساله خود با خدای خود نجوا میکنند.
اقامه احیای شبهای قدر در حدود یک هزار مسجد کرمانشاه
حجتالاسلام محمد میرزایی مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه در گفتوگو با خبرنگار مهر از آمادگی اکثر مساجد استان در شبهای قدر برای حضور مردم خبر داد و اطهار کرد: حدود یک هزار مسجد در استان کرمانشاه آماده حضور مردم در شبهای قدر هستند.
وی با دعوت از اقشار مختلف برای حضور در مساجد در شبهای بزرگ قدر، افزود: زیارت امام حسین (ع)، برگزاری نماز جماعت، تلاوت قرآن و قرائت دعای جوشن کبیر از اعمال سفارش شده در شبهای قدر و احیا بوده که بر اساس برنامهریزیهای انجام شده سعی در برگزاری آنها در مساجد شده است.
مدیر کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه تصریح کرد: شبهای قدر جزو شبهای با فضیلتی است که خداوند در قرآن کریم فضیلت این شبها را از هزار ماه بیشتر میداند بنابراین بهرهگیری معنوی از این شبها را نباید مورد بی توجهی قرار داد بلکه با انجام اعمال سفارش شده نهایت استفاده را از این سه شب باید داشت.
«قدر» در لغت به معنای اندازه و اندازه گیری بوده و «تقدیر» نیز به معنای اندازه گیری و تعیین است اما معنای اصطلاحی «قدر»، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن و به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیزی «قدر» نام دارد.
در جمعبندی چند آیه از قرآن کریم میتوان فهمید که شب قدر یکی از شبهای با عظمت و با اهمیت ماه رمضان است که سه آیه از قرآن کریم قرآن شامل: «شَهرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنزِلَ فیهِ القُرءانُ»، «اِنّا اَنزَلنهُ فی لَیلَةٍ مُبرَکةٍ» و «اِنّا اَنزَلنهُ فی لَیلَةِ القَدر» میتوان به موجودیت و تاکید قرآن به شب قدر پی برد.
بنا بر این این شبها فرصتی برای بازگشتن به سوی حضرت حق و توبه کردن از گناهان و پیمودن راه درست، فرصتی برای پاک کردن ظاهر و باطن از هر آلودگی است شب قدر فرصت خوبی برای سبک شدن روح از بار گناهان بوده و فرصتی دوباره برای اظهار شرمساری و پشیمانی از گذشته را انسان فراهم میکند.
بیداری دلها در شبهای قدر
حجت الاسلام صادق ایرانی مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت شب قدر و استفاده معنوی از آن، اظهار کرد: شب قدر یکی از شبهای خاص در ماه رمضان است که تقدیر و سرنوشت یکسال انسان در آن رقم میخورد.
وی به عنایت ویژه پروردگار نسبت به بندگان خود اشاره کرد و افزود: شبهای قدر بهترین فرصت برای طلب مغفرت و تعیین سرنوشتی مطلوب از درگاه الهی است که با عنایت ویژه پروردگار تحقق مییابد و چرا که خداوند به دنبال بهانهای برای بخشش بندگان خود بوده و چه شبی بهتر از شبهای قدر که درهای آسمان بروی بندگان گشوده شده است.
مدیر حوزه علمیه استان کرمانشاه ادامه داد: فضیلت بیشتر در شبهای قدر نصیب کسی میشود که در راه نزدیکی به امام زمان تلاش کرده باشد و تمام تلاش خود را در جهت شبیه شدن به امام عصر خود کرده باشد و اینگونه حتی مورد عنایت و دعای امام زمان نیز قرار خواهد گرفت.
حجتالاسلام ایرانی به اعمال توصیه شده در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، خاطر نشان کرد: این اعمال شامل غسل ابتدای شب قدر، ذکر استغفار، نماز شب قدر، شب زندهداری و دعاهایی مانند خواندن جوشن کبیر است که به واسطه اینها افزایش معرفت انسان و بیدار کردن دلها در شب قدر رقم خواهد خورد.
وی در پایان عنوان کرد: بر اساس روایات و احادیث این شب یکی از شبهای ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ ماه مبارک رمضان است. در این بین شیعیان بر شب ۲۳ ماه رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ ماه رمضان تاکید بیشتری دارند. هر چند که مسلمانان هر سه شب را به شب زنده داری، خواندن قرآن، نماز و عبادت میپردازند.
بر همین اساس بیدار ماندن و شب زندهداری تنها بیداری جسم نبوده بلکه بیداری جسم برای بیدار شدن دل و کسب آگاهی و بصیرتی بیشتر و طلب استغفار در طلاییترین شب سال است چرا که در این شبها درهای رحمت الهی به روی بندگان باز بوده و انسان شب زنده دار را سزاوار فضل و فیض الهی قرار خواهد داد.
نظر شما