به گزارش خبرنگار مهر، نسخه دیجیتالی پروژه موسیقایی «چراغ افروخته» مشتمل بر ردیف میرزا عبدالله به روایت نورعلی خان برومند طی روزهای گذشته در دسترس علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.
پروژه موسیقایی «چراغ افروخته» یکی از آثار برگزیده علی اکبر شکارچی آهنگساز، نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی است که طی سال های گذشته پروژههایی چون «پنج گاه» و «ایل بانگ» را منتشر کرده بود.
مجموعه حاضر شامل چهارده قطعه تصویری از تکنوازی کمانچه یا دونوازی کمانچه و تمبک در دستگاههای موسیقی کلاسیک ایرانی است و ویدیوی پایانی هم شامل مصاحبه با شکارچی میشود.
به جز قطعه اول بقیه قطعات بیکلام هستند. ضمن اینکه در این آلبوم آساره شکارچی با نوازندگی تمبک علیاکبر شکارچی را همراهی کرده است.
«میرزاعبدالله و ردیف او»، «استاد نورعلی برومند»، «علی اکبر شکارچی به روایت خودش»، «تاریخچه کمانچه»، «استادان و نوازندگان معروف کمانچه در دوره قاجار و معاصر»، «سازندگان کمانچه»، «کوک کمانچه»، «شرحی مختصر بر ردیف موسیقی دستگاهی ایران»، «ریتم در موسیقی ردیف»، «مختصری درباره تئوری موسیقی ردیف»، «فهرست دستگاه ها و گوشه ها» فهرست عناوین این پروژه تصویری موسیقایی را تشکیل می دهند.
علی اکبر شکارچی از جمله هنرمندان شاخص موسیقی کشورمان است که روز ششم فروردین ۱۳۲۸ در ایستگاه «چم سنگر» دورود در استان لرستان به دنیا آمد.
این هنرمند در سال ۱۳۵۰ با ساز تخصصی کمانچه به دانشگاه هنرهای زیبای تهران وارد شد و کمانچه نوازی را تحت تأثیر کمانچه نوازان لرستان شروع کرد. در واقع شکارچی اولین کسی بود که با ساز تخصصی کمانچه به تحصیل موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت.
شکارچی در سال ۱۳۵۴ اولین کنسرتش را در شیراز به سرپرستی حسین علیزاده اجرا کرد و در سال ۱۳۵۶ بود که عنوان اول کمانچه نوازی ایران در آزمون باربد به دبیری هوشنگ ابتهاج و داوری علی اکبر شهنازی، مهدی فروغ، مهدی برکشلی، داریوش صفوت و علی تجویدی را کسب کرد.
وی در سال ۱۳۵۸ اولین اجرای صحنهای را بعد از پیروزی انقلاب در دانشکده هنرهای زیبا با حسین علیزاده و بهمن رجبی به صورت سه نوازی داشت که با توجه به استقبال فراوان تبدیل به اولین کارش در حوزه نشر شد. شکارچی بعد از آن کارهای زیادی را به صورت انفرادی به انجام رساند که از جمله آنها می توان به تدوین و انتشار تکخوان با گروه کر و سرنانوازی شامیرزا مرادی و نیز آلبوم «خونین شهر» با همکاری عطا جنگوک اشاره کرد.
شکارچی در ۱۳۷۱ «ردیفهای میرزا عبدالله» را برای اولین بار به عنوان یک شیوه آموزشی و یک منبع مرجع ضبط کرد.
بعد از آن اجرای قطعاتی از موسیقی لری به یاد علیرضا حسین خانی و «بیست ترانه لری» بود که از سوی آوای شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی در دسترس عموم قرار گرفت.
از این نوازنده کمانچه و ردیفدان سپس کتابی تحت عنوان «بیست ترانه کهن لری» و ۲ کتاب دیگر با عنوان های «وزن خوانی جلد یک» و «وزن خوانی جلد دو» منتشر شد. البته بعد از این دوره وی به اجرای تعدادی تک نوازی نظیر «خواب شقایق»، «عاشقانه»، «بهار باد (به همراه ارکستر سمفونیک و سازهای محلی با اجرای ایرج رحمانپور)» نیز پرداخت.
نظر شما