به گزارش خبرنگار مهر، دور دوم اجراهای موسیقی نمایش «مجنون آن لیلی» که از ۲۹ خرداد در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز شده است، روزهای سهشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در ۲ سانس ساعتهای ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. عبدالجبار کاکائی در دور جدید اجراها به جای رسول نجفیان، راوی نمایش شده است.
این اثر نخستین تجربه کارگردانی پیمان خازنی است که با بهرهگیری از اجزایی چون ادبیات، موسیقی، حرکت و عناصر نمایشی قصهای کهن از نظامی را روایت میکند.
«مجنون آن لیلی» نوشته محمود توسلیان است که زهره فیروزی نقش لیلی، بابک قادری نقش مجنون و ملیکا شهاب نقش نجلا را در آن ایفا میکنند. آتنا قرائی، علی تیمورفامیان، فریبا طالبی و سودا باآبرو دیگر بازیگران این اثر هستند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «روزی روزگاری جایی توی این دیر مکافات، همای سعادت بالهاشو باز کرد و قصه عشق ساز کرد. به یه مکتب خونه رسید، نظر کرد. رو شونه لیلی نشست، مجنونو در به در کرد. اما … .»
به همین بهانه فریبا طالبی و سودا باآبرو ۲ بازیگر نمایش در گفتوگوهای کوتاهی درباره تجربه حضورشان در این اثر نمایشی و نقشهایی که ایفا میکنند، توضیحاتی ارائه دادند.
فریبا طالبی بازیگر نقش محیا در نمایش «مجنون آن لیلی» درباره حضورش در این اثر نمایشی گفت: بازی من بسیار با فضای عاشقانه کار متفاوت است و باید در این فضا تماشاگر را وارد موقعیتی کاملا متضاد کنم. اینکه بتوانم تماشاگر را با خودم همراه کنم تا برای دقایقی با من قصه را پیش ببرد و کمی شاد بشود، کار سختی است پس تجربه کردن این لحظات برایم بسیار خاص و مقدس است.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: محیا، دختری ساده و بی شیله پیله و زود باور است و هر حرفی که بشنود چه غلط چه درست سریع با آن حرف و آدم ها و افکارشان همراه می شود و شرایط را می پذیرد. محیا دختری خوشحال و بی فکر است بدون اینکه به حرفی که می خواهد بزند، فکر کند و هر چه را که به ذهنش می رسد، سریع بیان می کند. من با قصه «لیلی و مجنون» به همان اندازه شنیدههایی که داشتم آشنا بودم نه خیلی تخصصی و تا به حال نیز با پیمان خازنی همکاری نداشتم اما از حضور در این نمایش بسیار لذت بردم. از اینکه در این پروژه حضور دارم و اینقدر تجربه جدید کسب کردم خوشحالم؛ پیمان خازنی دست بازیگر را باز می گذارد و این خیلی به من کمک کرد چون فضایی که در اختیار بازیگر گذاشته می شود به خلاقیت و ایده پردازی او کمک می کند.
وی در پایان با اشاره به ترکیب نمایش، موسیقی و ادبیات در «مجنون آن لیلی» گفت: ترکیبی بودن این اثر بسیار کار شگفت انگیزی است و خوشحالم هر مخاطبی که این اثر را دیده از آن لذت برده است.
نورای خودشیفته «مجنون آن لیلی»
همچنین سودا باآبرو بازیگر نقش نورا در نمایش «مجنون آن لیلی» درباره حضور در این نمایش گفت: «مجنون آن لیلی» سه موضوع مهم ادبیات، موسیقی و تئاتر را نشانه گرفته و ترکیب این سه باهم خیلی جذاب است. در این نمایش به نوعی ترکیب موسیقی و ادبیات و تئاتر فرهنگسازی شده و خازنی با اشراف به این سه مقوله نمایش را طراحی و کارگردانی کرده است.
این بازیگر تئاتر تاکید کرد: بار اول که نمایشنامه را خواندم نشانه هایی از نقش را گرفتم و برای شخصیت پردازی بهتر با خازنی مشورت کردم و ما به ازایی برای آن درنظر گرفتم. نورا در نمایش «مجنون آن لیلی» خودشیفته، حسود، مغرور و اندکی مهربان است. با این وجود پیچیدگی های نقش برایم حل و به شخصیتی جذاب تبدیل شد.
باآبرو تاکید کرد: از نام نمایش مشخص است این اثر اشاره به منظومه «لیلی و مجنون» نظامی دارد. همه ما از کودکی برای مثال عشق و عاشقی به «لیلی و مجنون» اشاره می کردیم از این رو با این فضا غریبه نبودم اما خوشحالم که این روایت با تلفیقی از ادبیات و موسیقی و نمایش اتفاق افتاد و این داستان به شیوه تازه ای روایت شد. در این نمایش از پیمان خازنی یاد گرفتم چون او یکی از بهترین موسیقیدانانی است که با او کار کردم.
باآبرو در پیان صحبت هایش گفت: نمایش، مادر هنرها است و وقتی ادبیات و شعر با موسیقی درآمیخته می شود در دل هنر دراماتیک تاثیر خود را می گذارد و مخاطب را راضی می کند. با این شیوه تماشاگر از زوایای مختلف یک اثر را درک می کند. خوشبختانه «مجنون آن لیلی» توانسته این کار را به درستی انجام دهد چون استقبال از کار نشان می دهد از این آزمون موفق بیرون آمده است.
نظر شما