به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین محمد جواد زارع در سخنرانی مراسم هیأت شهدای گمنام بندرعباس اظهار کرد: اینکه هدف شهادت امام حسین علیه السلام را صرفاً برای آمرزیده شدن گناهان خودمان بدانیم قرائتی مسیحی از واقعه عاشورا است چرا که مسیحیها چنین نگاهی دارند، گناهان خود را انجام میدهند و یکشنبه تا یکشنبه میروند کلیسا و با حساب و کتاب گناهانشان بخشیده میشود از این رو اگر ما شهادت امام حسین علیهالسلام را اینگونه تعریف کنیم که او شهید شد تا ما به واسطه گریه بر مصائب او آمرزیده شویم فرقی با نگاه مسیحیت ندارد و این جواز را پیدا خواهیم کرد که در طول سال گناه کنیم و در محرم به واسطه اشک بخشیده شویم در حالی تعریف شهادت امام حسین علیه السلام و فلسفه عاشورا به همین سادگی نیست.
وی افزود: کربلا دریای بیکران انسانسازی و جامعه سازی است و باید در مفاهیم آن شنا کرد تا به تعالیم آن دست پیدا کرد و بهره کامل را از معارف آن برد.
شیخ محمد جواد زارع تصریح کرد: یکی از تعالیم عاشورا تقابل حق و باطل است و دیگر درس بزرگی که در این مکتب وجود دارد پایداری در راه حق است؛ گام نخست این است که ما در تقابل حق و باطل بتوانیم در جهت درست بایستیم اما گام مهمتر ایستادگی است و باید بتوانیم در جهت حق بودن را تا پایان حفظ کنیم چنانچه زبیر بن عوام به تعبیر نهجالبلاغه منّا اهلالبیت بود اما نتوانست تا پایان و تا آخر عمر خود منّا اهل البیت بودن را حفظ کند.
وی ادامه داد: در آخرالزمان بیشترین آسیبِ جامعه مؤمنین از عدم پایداری در مسیر حق نشأت میگیرد چرا که طبق روایات در آخرالزمان حق و باطل عریان خواهد شد و در حالی حق و باطل واضح است خیلیها نخواهند نتوانست پایداری کنند.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: مثال واضح چنین وضعیتی جریان غزه است؛ در این جریانات اخیر همه فهمیدند حق با مردم غزه است اما چه کردند آیا در فهمِ حقانیت غزه پایداری کردند؟ خیر و دیدیم که برخی از کشورهای عربی در کمکهای خود به مردم غزه کفن ارسال کردند؛ مگر کشور مصر نمیفهمد الان حق با کیست؟ قطعاً میفهمد اما پای ایستادگی بر سر موضع حق که میآید کُمیتش میلنگد و جا میزند.
زارع خاطرنشان کرد: دعوای آخرالزمان بر سر پایداری است؛ امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فریاد میزدند و خطاب به برخی از یارانشان میفرمودند: حاضرم ده تن از شما را بدهم و یکی از یاران معاویه را بگیرم چرا که آنها در عقیده باطل خودشان پایدار هستند اما در حق بودنِ خودتان پایداری ندارید.
نظر شما