به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسین مومنی در مراسم شب هشتم ماه محرم مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: در قرآن و روایات سخن از سفینه و کشتی به میان آمده است، اولین مورد در قرآن کریم نزول بلا و عذاب بر قوم نوح است و سوره مبارکه هود آیه ۴۱ ناظر بر این داستان است.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: به نوح دستور داده شد که کشتی بسازد و از هر جانداری جفتی در این کشتی قرار بدهد. حضرت نوح هم کشتی ساخت و این امر الهی را انتصال کرد و از هر جانداری جفتی و از میان امت فقط کسانی که ایمان به نوح آوردند را سوار کرد.
وی افزود: حتی پسر نوح به جهت اینکه ایمان نیاورد، نتوانست سوار بشود. زمانی هم که میخواستند سوار کشتی بشوند، آیه مبارکه ۴۱ میفرماید که نوح به امتش برگشت چنین فرمود که سوار بر این کشتی بشوید، اگر قرار است این کشتی جریان پیدا کند یا اگر قرار است که بایستد به اذن الله و به مشیت الهی است.
حجت الاسلام مومنی ابراز کرد: کشتی فقط یک وسیله است، بسم الله سوار بر این کشتی بشوید و از این عذاب ایمن خواهید بود، نه به جهت اینکه این کشتیاست و من ساختم، به جهت اینکه مشیت الهی چنین تعلق گرفته است.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کسانی میتوانند از این کشتی بهره ببرند که ایمان به نوح آورده باشند. دومین کشتی که در روایت از آن سخن به میان آمده کشتی لقمان است.
حجت الاسلام مومنی اذعان کرد: لقمان به پسرش چنین فرمود که این دنیا یک دریای ژرف و عمیق است و بسیاری در این دنیا غرق شدند. بسیاری از افراد که متصف به وصف علماند، آنها هم غرق شدند.
وی تصریح کرد: ملاک این است که بتوان ایمان را احراز و بر اساس این ایمان سلوک کنیم. در این دنیا خیلیها غرق شدند، باید مراقب باشیم که کشتی برای خودمان درست بکنیم.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: خیلیها در این دنیا غرق شدند، باید شما یک پشتوانه و تکیهگاه و سفینه نجات برای خودتان پیدا بکنید، و الا رسیدن به ساحل امن ممکن نیست.
غفلت در این دنیا ما را غرق میکند
حجت الاسلام مومنی یادآور شد: غفلت در این دنیا ما را غرق میکند. اعتماد به نفس در این دنیا غلط است، این اعتماد برای فریب دادن انسان است.
وی افزود: اعتماد به نفس زمانی است که در ذیل یکی دیگر بیاید، ضمن اینکه اعتماد به نفسی درست است که ذیل اعتماد به خدا بیاید و معلول آن باشد.
استاد حوزه علمیه قم گفت: اعتماد به نفس صرفاً یک امر کاذب است. بعد لقمان به پسرش میگوید که باید در این دنیا سفینهای بسازی، اما این کشتی که قصد ساختن آن را داری باید بدن آن تقوا باشد.
حجت الاسلام مومنی اظهار کرد: بار این کشتی ایمان و بادبان آن توکل است. ناخدای این کشتی عقل و راهنمای این کشتی علم و دانش است.
وی ادامه داد: کشتی سوم که در روایات آمده است، کشتی اهل بیت علیهم السلام هست. پیامبر اسلام طریق بندگی را اینگونه بیان میفرماید که یک معرفت نسبت به خدا، دوم معرفت نسبت به رسول خدا و سوم محبت اهل بیت است.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: محبت فرع بر معرفت است و صرف محبت کفایت نمیکند. محبت از معرفت میآید و اینها ذیل یکدیگر هستند.
حجت الاسلام مومنی ابراز کرد: نبی مکرم اسلام دو مطلب بیان میفرماید که مثل اهل بیت من میان امت مثل درب حبطه در بنی اسرائیل است.
وی افزود: اگر کسی از این درب از امت بنی اسرائیل وارد شد، از عذاب الهی ایمن بود و مثل کشتی نوح میماند. هرکسی سوار بر این کشتی شد، نجات پیدا کرد و هرکسی سوار نشد غرق شد و به هلاکت رسید.
هرکسی نمیتواند از کشتی اهل بیت بهره ببرد
استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: هرکسی نمیتواند از کشتی اهل بیت بهره ببرد. تنها کسانی میتوانند سوار بر کشتی اهل بیت بشوند که ایمان به اهل بیت علیهم السلام داشته باشند.
حجت الاسلام مومنی عنوان کرد. وقتی تشبیه صورت میگیرد، مشبه و مشبه به باید از جهت شروع تا اجزا مثل هم باشند. شرطی که برای سوار شدن به کشتی نوح بود، عین آن شرط در سوار شدن به کشتی اهل بیت علیهم السلام هم هست.
وی گفت: شرط سوار شدن بر کشتی اهل بیت علیهم السلام ایمان است. هرکسی متصل به اباعبدالله الحسین بشود از نور اهل بیت بهره میبرد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هیچ ظلمتی در مصباح قابل تصور نیست، اما در سراج قابل تصور است. این حسین کشتی نجات است و کشتی نجات وظایفی دارد. وظیفه اول این است که در اقیانوس و دریا بگردد و هرکسی که دارد غرق میشود را نجات دهد.
حجت الاسلام مومنی اظهار کرد: کشتی هنگام نجات از ماهیت و دین فرد سوال نمیپرسد، چراکه وظیفه کشتی نجات، نجات غریق است.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند امام حسین (ع) را فرستاد تا بندههایی که آواره هستند و کسانی که مبتلا هستند به تحیر، نجات پیدا کنند.
نظر شما