۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲

مهر گزارش می‌دهد؛

نگاهی به قدیمی‌ترین شبیه خوانی خوزستان/ از «حله» تا «بیت چریم»

نگاهی به قدیمی‌ترین شبیه خوانی خوزستان/ از «حله» تا «بیت چریم»

اهواز - شبیه خوانی روستای «بیت چریم» قدیمی‌ترین شبیه خوانی استان خوزستان و حتی شاید کشور باشد که تاریخ جالبی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شبیه‌خوانی یکی از آئین‌های نمایشی و مذهبی در ایران است که به طور خاص به بازنمایی وقایع عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش در کربلا می‌پردازد.

این مراسم در استان خوزستان، به ویژه در شهر حر یا بیت چریم از قدمت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این گزارش، به بررسی قدیمی‌ترین شبیه‌خوانی در خوزستان و پیامدهای مثبت آن، از جمله جذب گردشگر، پرداخته می‌شود.

قدیمی‌ترین شبیه‌خوانی در خوزستان

قدیمی‌ترین شبیه‌خوانی در استان خوزستان در شهر حر یا بیت چریم برگزار می‌شود. این مراسم که هر ساله در ایام محرم و به ویژه در روز عاشورا اجرا می‌شود، از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و به عنوان یکی از مهم‌ترین آئین‌های مذهبی و فرهنگی منطقه شناخته می‌شود. مردم محلی با شور و اشتیاق فراوان در این مراسم شرکت می‌کنند و از نسل‌های گذشته به نسل‌های بعدی منتقل شده است.

نگاهی به قدیمی‌ترین شبیه خوانی خوزستان/ از «حله» تا «بیت چریم»

علاوه بر شهر حر، شبیه‌خوانی در سایر مناطق استان خوزستان نیز برگزار می‌شود. از جمله این مناطق می‌توان به شهرهای اهواز، دزفول، حمیدیه، شوشتر و آبادان اشاره کرد. در هر یک از این شهرها، شبیه‌خوانی با سبک‌ها و شیوه‌های خاص خود اجرا می‌شود اما همه آن‌ها در نمایش وقایع کربلا و یادآوری فداکاری‌های امام حسین (ع) و یارانش مشترک هستند.

از ویژگی‌های این فعالیت هنری - مذهبی این است که تمام بازیگران این روستاها هیچکدام پیشینه‌ای در کارهای هنری ندارند. حتی کودکان کم سن و سال هم در این مراسم نقش‌های مهمی ایفا می‌کنند و در مقابل چشم صدها و شاید هزاران نفر نقش خود را طوری اجرا می‌کنند که اشک را بر دیدگان تماشاگران جاری می‌کنند.

از حله تا بیت چریم

نخستین شبیه خوانی عربی کشورمان در قدیم در منطقه‌ای با عنوان بیت چریم یا شهر حر کنونی شکل گرفت. مراسم شبیه واقعه کربلا و عزاداری امام حسین (ع) در این منطقه ریشه تاریخی و پیشینه‌ای بیش از ۲۱۰ سال دارد. بیت چریم در شمال شرق شوش و در حاشیه رودخانه دز قرار دارد. از آنجایی که اهالی آن عرب هستند. مراسم تعزیه را نیز به زبان عربی اجرا می‌کنند.

«شیخ غافل» از برجسته‌ترین شخصیت‌هایی بود که اقدام به معرفی و راه اندازی آن کرد. او در سفری به همراه یکی از روحانیون منطقه بیت چریم به عراق داشت (در ۱۲۲۴ هجری قمری مصادف با ۱۱۸۱ هجری خورشیدی) آئین شبیه خوانی را در شهر «حله» دید.

شیخ غافل مجذوب این مراسم شد و با دقت آن را از اول تا پایان نظاره گر بود. پس از اتمام شبیه خوانی تصمیم گرفت که همین مراسم را برای مردم دیار خودش اجرا کند. به گفته ریش سفیدان این محل، ابتدا این مراسم توسط «شیخ فرحان»، «شیخ غافل» و «شیخ فارس فرزند شیخ سالم» از قبیله آل کثیر تیره (بیت چریم) بر پا می‌شد.

نگاهی به قدیمی‌ترین شبیه خوانی خوزستان/ از «حله» تا «بیت چریم»

«جبار آل کثیر» یکی از اهالی شهر حر در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: به این علت که زمان سفر شیخ غافل مصادف با ماه محرم الحرام بود، مراسم عزاداری شبیه یا تعزیه گردانی را در آن شهر دید و شیخ غافل تمایل خود را به برپایی این نوع تعزیه در منطقه به شیخ حسین ابراز کرد و از وی خواست نسبت به یادگیری و یادداشت شعرهای آن اقدام کند. گفته می‌شود شیخ حسین نیز تمامی دیالوگ‌ها را مکتوب و تصاویر و نحوه برگزاری شبیه خوانی را به خاطر سپرد. سال بعد شیخ غافل به همراهی شیخ حسین اقدام به برگزاری این مراسم در منطقه خود کردند. آوازه این عزاداری به سرعت منتشر شد و سال به سال برشهرت آن نیز افزوده می‌شد.

در اغلب شبیه‌خوانی‌های استان خوزستان در روز تاسوعا مراسمی برپا می‌شود که وقایع بعد از عاشورا را روایت می‌کند. وقایعی مربوط به اسرا کربلا و واکنش‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س).

در شبیه خوانی‌های قدیم بعضی از خانواده‌ها به صورت موروثی کار تعزیه خوانی را دنبال می‌کردند و گاه کل یک گروه تعزیه خوان از اعضای یک خانواده بودند. در شبیه خوانی شهر حر نیز چنین بود. بعد از «شیخ علی» مدیریت مراسم شبیه خوانی به فرزندش «شیخ حیدر» و پس از آن به «شیخ خلف بن حیدر آل کثیر» رسید.

جذب گردشگر

یکی از مهم‌ترین پیامدهای مثبت شبیه‌خوانی، جذب گردشگر است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی برای مشاهده این آئین‌های مذهبی و فرهنگی به ایران سفر می‌کنند. این امر نه تنها باعث رونق اقتصادی منطقه می‌شود، بلکه به ترویج فرهنگ و آداب و رسوم محلی نیز کمک می‌کند.

نگاهی به قدیمی‌ترین شبیه خوانی خوزستان/ از «حله» تا «بیت چریم»

شبیه‌خوانی نقش مهمی در تقویت هویت فرهنگی مردم خوزستان دارد. این مراسم با یادآوری ارزش‌های دینی و اخلاقی، باعث تقویت پیوندهای اجتماعی و ارتقا هویت ملی می‌شود.

با توجه به محتوای شبیه‌خوانی که به وقایع عاشورا و فداکاری‌های امام حسین (ع) می‌پردازد، این مراسم می‌تواند به ترویج ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه کمک کند. یادآوری این ارزش‌ها می‌تواند به بهبود رفتارهای اجتماعی و افزایش همبستگی میان مردم منجر شود.

شبیه‌خوانی در استان خوزستان، به ویژه در شهر حر یا بیت چریم از قدمت و اهمیت زیادی برخوردار است و به عنوان یکی از مهم‌ترین آئین‌های مذهبی و فرهنگی منطقه شناخته می‌شود. این مراسم با پیامدهای مثبتی نظیر جذب گردشگر، تقویت هویت فرهنگی و ترویج ارزش‌های دینی، نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کند. حفظ و تداوم این آئین‌ها می‌تواند به توسعه فرهنگی و اقتصادی منطقه کمک شایانی کند.

شبیه‌خوانی در روستای سید محمد الهدامه می‌تواند محل مناسبی برای مطالعات مردم‌شناسانه باشد. برای نمونه در مطالعه فرهنگ و سنت‌ها شبیه‌خوانی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آئین‌های مذهبی و فرهنگی در ایران است که ریشه‌های عمیقی در تاریخ و فرهنگ مردم دارد. مطالعه این مراسم می‌تواند اطلاعات زیادی درباره باورها، اعتقادات و ارزش‌های جامعه محلی ارائه دهد.

مشارکت اجتماعی

شبیه‌خوانی معمولاً با مشارکت گسترده مردم محلی برگزار می‌شود. این مراسم فرصتی مناسب برای مشاهده و تحلیل روابط اجتماعی، نقش‌های جنسیتی، و ساختارهای قدرت در جامعه روستایی فراهم می‌کند.

نگاهی به قدیمی‌ترین شبیه خوانی خوزستان/ از «حله» تا «بیت چریم»

شبیه‌خوانی به‌عنوان یکی از نمودهای بارز آداب و رسوم مذهبی، می‌تواند شناخت بهتری از دین و مذهب و تأثیر آن بر زندگی روزمره مردم ارائه دهد. این شناخت شامل مطالعه بر روی نمادها، معانی و تفسیرهای مردم از مراسم مذهبی است.

موسیقی و هنر

شبیه‌خوانی دارای عناصر هنری و موسیقایی منحصر به فردی است که مطالعه آن‌ها می‌تواند به شناخت بهتری از هنر محلی و نقش آن در هویت فرهنگی جامعه منجر شود.

بررسی تغییرات در اجرای شبیه‌خوانی در طول زمان می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره پایداری فرهنگی و تأثیرات مدرنیته و جهانی‌شدن بر فرهنگ محلی ارائه دهد.

در نتیجه، روستای سید محمد الهدامه با داشتن یک مراسم شبیه‌خوانی، یک محیط غنی و متنوع برای انجام مطالعات مردم‌شناسانه است که می‌تواند به درک عمیق‌تری از فرهنگ، مذهب، هنر و ساختارهای اجتماعی مردم آن منطقه کمک کند.

کد خبر 6167416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نامی ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      22 12
      اطلاعاتی که میدید دقیق نیست خاستگاه شبیه خوانی واقعه کربلا در اون منطقه از شهر شوش بوده
      • آل کثیر IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
        30 15
        خیر اشتباه میکنید
      • رایان .جنوب ایران خوزستان IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
        34 8
        اول تو شوش برگذار شده جالبه اصلا اسمی از شوش که ثبت جهانی شده نیوردن.
      • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
        12 6
        نه مال شوشتر هم خیلی عالی هست،تو شوشتر برای ایام شهادت امام علی (ع)هم برگزار میکنن
      • سیدموسی تفاخ IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
        10 7
        خیلی عالی وبدون اشتباه نوشتی چیزی که ازپدرانمون فهمیدیم فهمیدیم همین بود
    • خوزستان قلب من IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
      28 19
      خییییلی عالی اطلاعات درست و کامل از بیت چریم شهر حر
      • ناشناس IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
        27 11
        کل تاریخچه مردم بیت چریم از پدربزرگ من کمتر اونوقت چطور قدمیترین تعزیه مال شماست
    • کلبوس ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      17 15
      سلام اطلاعات شما از منطقه خوزستان شهر شوش کم هست اولین تعزیه که ثبت جهانی شده مطلق به شوش هست نه چریم
    • شهروند شوشی ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      8 5
      با سلام.اول اینکه،نویسنده این خبر کیست؟دوم، بیشتر جنبه طایفه گری دارد و حقیقت را به نفعی خاص منحرف می کند.سوم، نویسنده از تعزیه بزرگ شوش دانیال بی خبرند یا خدای ناکرده به زبانی خاص متعهدند؟او هیج سندی جز ادعا ندارد.
      • US ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
        2 5
        بستگی به فکرمسموم ومحدودهم داره
    • کعبی ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      12 5
      قدمت تعزیه شوش بیشتره و اطلاعات دروغه و قدمت آن به 100نمیرسه چرا باید تاریخ رو دست کاری کرد
      • سرخه IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
        10 3
        قدمت مراسم تعزیه حر یا همان بیت چریم از تمامی تعزیه های مشابه بیشتر و دقیقتر هست تعزیه شوش و دیگر شهرهای شوش بر گرفته از تعزیه حر هست،چند سال بدلیل اختلافات متاسفانه در حساس ترین زمان تعطیل شد و مراسم شوش در این فاصله ثبت ملی شد ،تاریخ و افراد مسن وسالخورده منطقه گویای این ادعاست
    • مهدی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      16 2
      عزیزان مهم نیست از کدام شهرخوزستان است مهم اینکه افتخارش مال کل خوزستان است که فارس وعرب باهم اقوامنددرودوسپاس برخوزستانیهای باغیرت اجرتان باامام حسین ع
    • سیدموس ت ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      4 4
      شوش فقط مراسم سینه زنی اربعین بودولی اصل شبیه خوانی دربیت چریم بودازپنجاه سال پیش میرفتیم انجا
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      10 5
      من اهل شوش نیستم ساکن سوسنگردم اما واقعا خیلی شنیدم از شبیه خوانی بیت چریم تعریف میشه تو منطقه ما
    • سیدموس ت IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      3 2
      انشالله که نظرنوشتنمون مقرضانه یاغیرواقعی نباشد
    • آل کثیر ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      7 2
      با سلام و درود ممنون بابت گزارش خوب شما. ذکر چند نکته لازمه. اولا عکس هایی که گذاشتین از تعزیه بیت چریم نیستند و لطفا عکس های اصلی را استفاده کنید. دوما در جواب عزیزانی که منکر قدیمی ترین و اولین تعزیه عربی کشور در بیت چریم هستند.
    • ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
      3 2
      سلام من از (مادر مادربزرگم) که حدود ۳۰ پیش فوت شدشنیدم گفت ما ان زمان که بچه بودیم از روستای بیت محمید نزدیک یه راه هفت تپه ررای مذاسم شبیه بیت چریم میامدیم دون زنان بیپ چریم چادر نشین ویا شاید در منطقه کوچ میکردند ولی برای مراسم اربعین از دیرباز مذدم به شوش میرفتند
    • سرخه ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
      3 2
      کسانی که منکر قدمت مراسم تعزیه بیت چریم یا همان شهر حر هستند ،بروند از افراد سالخورده شهرها و روستاهای اطراف شوش و دزفول بپرسند ،قدمت آن از شیخ غافل تاکنون بیش از ۲۵۰ سال میگذرد
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
      2 0
      سلام عليكم دوستان جای تعصبی ندار من الان۵۰ سال ومرتب هرسال تواین مراسمات شرکت میکنم وچیزی که پدرانمان وریش سفیدان تعریف کردن همین مقاله بوده درضمن شهر شوش فقط سینه زنی داشت