به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اثر، برنامه «اکران» به میزبانی روزبه رحیمینژاد و با حضور بابک خواجهپاشا کارگردان فیلم سینمایی «در آغوش درخت»، فرید حاجی کارگردان فیلم کوتاه «گوشت تلخ» و احسان طهماسبی منتقد سینما از اکرانمیدیا پخش شد.
بابک خواجهپاشا در این برنامه عنوان کرد: فیلمنامه «در آغوش درخت» یک وظیفه و دغدغه شخصی بود. روزی مهمانی به خانه ما آمده بود و پسر بچه آن خانواده به من گفت که کاری کن پدر و مادرم از هم جدا نشوند و احساس کردم او یک وظیفه بر دوش من گذاشت.
وی ادامه داد: هر کسی دغدغه داشته باشد فیلمش به اصطلاح فیلم میشود. سریالهای دهه ۸۰ چرا خوب بودند؟ به این دلیل که دغدغهمند، شفاف و زلال بودند. آثار رضا عطاران و مهران مدیری در این سالها هم از این جنس هستند. این جنس نگرش در آثار تلویزیونی و سینمایی به مرور کمرنگ شد و دلیل این اتفاق نگرانی سرمایه گذاران است.
کارگردان «در آغوش درخت» تصریح کرد: نباید انتظار فروش عجیب از چنین آثاری داشته باشیم. اولویت سینماداران کسب درآمد است و قطعاً ما اندازه فیلم «تگزاس» نمیفروشیم. دولت باید به فکر این اتفاق باشد. تصور میکنم فروش این فیلم به حدود ۱۰ میلیارد تومان برسد. من نگران سرانجام سینما هستم و باید بدانیم مضمون را چگونه کنار گیشه بگذاریم.
خواجهپاشا تصریح کرد: فیلم باید اجتماع را نقد کند اما حق نداریم حال مخاطب را بد کنیم. فیلمهای کوتاهی که میبینم جز ناامیدی و فلاکت و یاس هیچ نیست. در دورهای اولویت فیلمسازان حضور در جشنوارهها بود و امروز در نگاهمان همه چیز کشور مثل خفاش شب است.
طهماسبی نیز اظهار کرد: نگاه فیلمساز به سینما شخصی است و مخاطب مختار است فیلمساز را انتخاب کند. نمایش ندادن تلخیها حاوی تفکر سانتیمانتالیسم نسبت به رخداد است. طبیعتاً اگر بخواهیم «ابد و یک روز» بسازیم، نمی توانیم نقطه روشن بسازیم و ذات قصه تلخ و زننده است. برای همین برخورد متفاوتی از سوی مخاطبان با این فیلم در سینمای بالا و پایین شهر شد.
خواجهپاشا در ادامه توضیح داد: همه بیشرف نیستند و خانواده ایرانی همه گنگستر خرید و فروش مواد مخدر نیستند. من با جریان فکری که میخواهد بگوید ما بدبختیم مخالفم. من تمام قد به احترام فیلمی مانند «خانه دوست کجاست» عباس کیارستمی میایستم زیرا این سینما ایرانی و انسانی است.
طهماسبی با اشاره به واژه سیاهنمایی گفت: نمیتوانیم به سینمای اجتماعی به واسطه اینکه فلاکت را نشان میدهد مقابله کنیم و به این بهانه سینما را صرفاً فانتزی ببینیم. جشنوارهها و رویدادهای خارجی مطالبه فیلم با مضمونهای خاص دارند و اسکار نمونه بارز آن است. جشنوارههای داخلی ما هم از خواجهپاشا میخواهند فیلم «آبی روشن» بسازد که فیلم بدی است و ردپای سفارش در آن دیده میشود.
خواجهپاشا در این باره عنوان کرد: «آبی روشن» فیلم سفارشی نبود و طرح این فیلم من را اغنا کرد اما در روند پرداخت فیلمنامه در نهایت فیلم به دغدغههای من نرسید.
فرید حاجی نیز درباره فیلم کوتاه «گوشت تلخ» عنوان کرد: جنون دزدی یک اختلال روانی است که نمک سینمایی هم دارد. از طرفی من موقعیت های پلیسی را نیز دوست داشتم و خواستم یک فیلم پلیسی بامزه بسازم.
برنامه «اکران» پنجشنبهها ساعت ۲۰ از اکران مدیا پخش میشود.
نظر شما